Chcete žít bez stresu a všechno stíhat? 10 nejdůležitějších rad z knihy Mít vše hotovo

- Reklama -

Nestačí Vám náš dvouměsíčník BUSINESS LEADERS? Chcete na sobě pracovat ještě víc a častěji? Fajn, máme pro Vás pravidelná doporučení na zajímavé knihy.

Autor knihy David Allen je jedním z nejvlivnějších světových myslitelů v oblasti produktivity. Už 36 let se věnuje práci manažerského konzultanta a kouče.

Z knihy Mít vše hotovo: Umění produktivity bez stresu jsme pro vás vybrali 10 nejdůležitějších myšlenek a rad, které se týkají osobní produktivity. Pokud i vy chcete žít a pracovat bez stresu a stíhat všechno, co chcete a máte, měli byste si rozhodně tuto knihu přečíst. Jaké postřehy nás mimo jiných zaujaly?

1. Nespoléhejte se na denní seznamy

„Dříve byl seznam denních úkolů považován za to nejdůležitější. Takové seznamy ovšem v kalendáři nefungují, a to hned ze dvou důvodů. Za prvé: Neustávající nové podněty a posouvání priorit proměňují naši každodenní práci natolik, že je prakticky nemožné sepsat si úkoly předem. Mít pracovní plán dne připravený dopředu se hodí vždycky, ovšem musíte mít možnost kdykoliv ho přehodnotit. Za druhé: Jsou-li v denním seznamu i úkoly, které nemusejí být bezpodmínečně hotové právě v ten konkrétní den, ztrácejí se mezi nimi věci, které skutečně nutné jsou.“

2. Ujasněte si výsledek

„Jednou z našich nejsilnějších životních schopností, kterou si na cestě k pracovním i životním úspěchům musíme hýčkat a rozvíjet, je určování jasných výsledků. Není to tak samozřejmé, jak to zní. Musíme neustále definovat (a definici upravovat), čeho chceme dosáhnout – na mnoha různých úrovních –, a důsledně přesouvat zdroje tak, abychom své úkoly splnili co nejefektivněji.“

3. Uchovávejte myšlenky

„Kdybyste si teď vzali diář a podrobně prošli všechny záznamy na nejbližších čtrnáct dní, téměř určitě byste našli alespoň jeden typu: Jasně, to mi připomíná, že musím… Když si v takovém okamžiku onu přidanou myšlenku zaznamenáte na místo, kde vás přinutí k akci, budete mít lepší pocit, čistší hlavu a zvládnete toho víc. Není to žádná velká věda, jen dobrý trik.“

4. Uklízejte, jen když na to máte čas

„Pozor na uklízení a uspořádávání! Mnoho lidí přepadá při procházení kanceláří nebo domovem virus uklízení a uspořádávání. Máte-li na zvládnutí celého procesu dost volného času (tím myslím nejméně celý týden), je všechno v pořádku. Jinak je ale potřeba tento úkol rozdělit na dílčí projekty či kroky a zaznamenat si k nim do systému připomenutí, například ,Uklidit komodu´, ,Projít a vytřídit složky na počítači´ nebo ,Probrat skříň v kanceláři´.“

5. Zapisujte si úkoly jako fyzická jednání

„Hodně lidí si myslí, že stačí napsat ,Svolat poradu´, a tím bude další krok určen. To ale další krok není, protože to není popis skutečného fyzického jednání. Jak se svolává porada? Dobrá, může to být telefonát nebo e-mail, ale komu? Rozhodněte to. Nerozhodnete-li to teď, budete to stejně muset rozhodnout někdy v budoucnu.“

6. Objevte kouzlo zázračných dvou minut

„Lze-li další krok zvládnout do dvou minut, proveďte jej okamžitě, dokud máte položku v ruce. Jestliže stačí e-mail během půl minuty přelétnout a vrátit odesílateli s odpovědí typu ano/ne/jiná, udělejte to hned.“

7. Pište seznamy efektivně

„Seznamy si dělá spousta lidí po celá léta, ale většinou nikdy nepřišli na to, jak je spravovat skutečně efektivně. Jednoduché systémy (jako je ten můj) narážejí zpravidla na překvapivý odpor a skepsi. Většina lidí si ale do seznamů nezapisuje to, co má, nebo má seznamy neúplné.“

8. Naučte se říkat NE

„Týdenní hodnocení vás také naučí zaměřit se na důležité projekty, přestože na vás neustále útočí záplava nových vstupů a různých vyrušení. Máte-li vůbec nějak fungovat, musíte se naučit říkat NE – a to rychleji a na mnohem více věcí.“

9. Vsaďte na ručně psané poznámky

„Rukou psané poznámky jsou z mnoha důvodů stále nenahraditelné – mimo jiné díky značné univerzálnosti a díky bohatým možnostem grafického znázornění. Když zachycujete podněty různými nástroji, máte tendenci také přemýšlet různým způsobem a psaní a kreslení rukou otevírá mnoha lidem nepřebernou paletu nápadů.“

10. Ke všemu nedokončenému přiřaďte další krok

„K myšlení a rozhodování je potřeba určitá energie. Objevíte-li ve svém okolí něco, co je nedokončené, ale neurčíte pro to další krok, přivodí vám záležitost opět jen vyčerpání a přetížení!“

Chcete skutečně poznat a naplno využívat metodu GTD (Getting Things Done, česky Mít vše hotovo)? Kupte si knihu Mít vše hotovo v našem e-shopu.

Záleží Vám na Vaší produktivitě, výsledcích v podnikání nebo zaměstnání a toužíte se průběžně posouvat? Staňte se čtenáři našeho nového magazínu BUSINESS LEADERS, kde ukazujeme veškeré know-how úspěchu krok za krokem. Zaslání si můžete objednat ZDE. Poštovné hradíme my.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -