Jak najít to nejlepší místo pro můj podnik

- Reklama -

Zaujaly Vás podnikatelské příběhy v prvním vydání magazínu BUSINESS LEADERS, jehož hrdiny jsou obyčejní lidé, kteří si začali plnit své sny?

Přemýšlíte, že byste si otevřeli svou kavárnu, bar, obchod se zbožím nebo službami či snad přímo restauraci? Ale tápete, kde je ta nejvhodnější poloha pro Váš podnik? Podívejme se tedy dnes na to, co je vhodné brát v potaz při hledání správného místa.

Demografické faktory

Jaká klientela k Vám má mít co nejblíže? Koho si přejete za výlohou svého obchodu procházet co nejčastěji? Na koho cílíte?

Pokud o tom máte jasno, ano, můžete investovat do náročných demografických analýz okolí místa, kde chcete svůj podnik provozovat. Anebo si můžete udělat jednoduchou a finančně nenáročnou analýzu, která bude obsahovat věk obyvatel, jejich příjem a společenský status.

Proč byste tuto analýzu měli dělat? Díky ní totiž zjistíte, zda by o Váš produkt nebo služby byl v konkrétním místě zájem a kolik procent lidí z okolí Vaší provozovny by si hypoteticky Vaši službu nebo produkt chtělo koupit, ba cíleně by si pro ně k Vám zašlo.

Užitečnými údaji, které Vám taková analýza poskytne, jsou i odpovědi na strategické otázky:

  1. Proč vůbec lidé navštěvují oblast, kterou si vybírám? (Děti tu docházejí do školy, studenti na přednášky, lidé do kanceláří, nebo se tu naopak večer lidé rádi courají, chodí se sem bavit, utrácet za noční život, příjemně se jim tu parkuje atd.)
  2. Vyplatilo by se mi budovat obchodní síť v daném místě, tedy obsadit celé okolí?
  3. Jaký je silniční provoz v místě? (Mám zaměřit svůj marketing i na vozovky, rádia s dopravním zpravodajstvím atd.?)

Konkurence v místě

Myslíte si, že jedinou možností je umístit svůj podnik co nejdál od konkurence? Bojíte se, že tam, kde je „obsazeno“, nebudete mít šanci? A co když je to právě naopak?

Kdo zná například pražskou Vinohradskou ulici, ví, že jde o jednu z nákupních tepen pro milovníky nábytkového designu. Prodejci všemožných bytových doplňků sem směrují své obchody PRÁVĚ PROTO, že sem přicházejí lidé zařizující si bydlení. Podnikatelům vůbec nevadí, když je tu konkurence, naopak! Jen ať lidé obejdou obchody a porovnají nabídku!

Navíc tato strategie zlevňuje podnikatelům jejich marketing. Vezou se totiž na vlně reklamy druhých. Silní hráči sem přitahují klientelu, která následně prohlíží i okolní obchody, ačkoli ty se vůbec na vábení potenciálních zákazníků nepodílejí.

A ještě něco: Pokud konkurence v daném místě prosperuje, pak je zřejmější, že dané místo je vhodné pro provozování konkrétního typu podniku. V lokalitách typu ostravské Stodolní vědí, že čím větší je koncentrace například restaurací, kaváren nebo barů na jednom místě, tím více do této lokality chodí zákazníků – a tím větší obrat mají VŠICHNI podnikatelé, pokud za něco stojí.

Nájemní a kupní smlouva

Praktické věci neradi řešíme takto zkráceně, raději se jim podrobně věnujeme i s grafickými příklady v rámci magazínu BUSINESS LEADERS. Alespoň několika slovy:

Pokud to jen trochu jde, mějte po ruce schopného právníka, který Vám pomůže vyjednat výhodnou nájemní či kupní smlouvu a její podmínky. Je to stejně důležité jako najít vhodné místo. Pokud se totiž jako nájemce nedohodnete s pronajímatelem tak, aby byly spokojené obě strany, může se stát, že za pár měsíců budete svou provozovnu muset stěhovat jinam.

Ale to už jsou opravdu detaily. Jaké dokumenty potřebujete k tomu, abyste si mohli založit například kavárnu nebo restauraci, o tom již v magazínu BUSINESS LEADERS.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -