Jak se vyhnout syndromu vyhoření?

- Reklama -

Pracujete od rána do večera?

Jste dlouhodobě ve stresu?

Často přemýšlíte nad tím, zda má Vaše snaha vůbec nějaký smysl?

Pokud dáváte na tyto tři otázky kladnou odpověď, pak něco není v pořádku. Nejspíš máte nakročeno k takzvanému syndromu vyhoření.

Co to je?

Jde o citové a mentální vyčerpání. Často je syndrom vyhoření důsledkem dlouhodobého stresu a také neustálé práce s jinými lidmi.

Jaké jsou příznaky?

Syndrom vyhoření není jen o dvou nebo třech příznacích, je to celý souhrn emocí a postojů. Lidé trpící tímto syndromem jsou často sklíčení a popudliví, chybí jim chuť do práce, často zapomínají, jsou nesoustředění a také špatně vycházejí s lidmi, a to jak v práci, tak v soukromém životě. Mají problém se spánkem a nechutí k jídlu.

Jak syndromu vyhoření můžete předejít?

Chodíte do své firmy nebo zaměstnání neradi? Bolí Vás břicho jen z pomyšlení na to, že máte zítra tolik pracovních povinností? Pokuste se najít ve Vaší práci nový smysl, nový cíl. Sedněte si, vezměte si do ruky tužku a papír a sepište si veškerá pozitiva a negativa vaší práce. Napište si také, proč jste se rozhodli pro práci, kterou děláte, co Vás na ní lákalo. Zkuste si najít nové důvody, které by Vás přiměly být opět po pracovní stránce šťastní. Nebo si vezměte dovolenou a zkuste popřemýšlet, jestli není čas na změnu.

Naučte se jednat s lidmi

Nevycházíte s lidmi? Rozžhaví vás doběla každá maličkost? Pokud jste s něčím nespokojení, řekněte to svým zaměstnancům nebo kolegům. Samozřejmě se vší slušností a s respektem ke druhým. Jednáte s klienty a vadí Vám, jaké mají požadavky? Sdělte jim nejdříve svá očekávání a svou představu. Hlavně s lidmi mluvte o tom, co se Vám nelíbí, a navrhněte konstruktivní řešení. Nikdy v sobě své názory a pocity neduste.

Udržujte zdravý životní styl

Připadáte si psychicky i fyzicky na dně? Máte pocit, že se co nevidět zhroutíte? Naplánujte si co nejdříve dovolenou. Také dbejte na vyváženou, zdravou stravu. Měli byste jíst hodně ovoce a zeleniny a také hodně pít, samozřejmě jen neslazené nápoje. Choďte spát a vstávejte tak, abyste spali alespoň šest či sedm hodin.

Myslete pozitivně

Máte pocit, že to jde s Vaší firmou z kopce? Nebo že ať děláte, co děláte, všechno je špatně? Nepropadejte panice. Raději se zastavte, sepište si problémy, které Vás trápí, a všechno, co je podle Vás špatně, a zkuste vymyslet, co uděláte pro to, aby se už chyby neopakovaly. Zároveň navrhněte cíl, kterého chcete během pár týdnů dosáhnout, a vynaložte všechny své síly na jeho splnění. Pak si stanovte další cíl. Pořád Vás přepadají jen negativní myšlenky? Zeptejte se sami sebe: Co je na mně dobrého? Co umím ze všeho nejlépe? Naučte se radovat i z takových věcí.

Pár rad na závěr:

  1. Využívejte pomoci druhých, a pokud si s něčím nevíte rady, nebojte se zeptat.
  2. Naučte se říkat ne, pokud nemáte čas. Když se budete přetěžovat, jednou vás syndrom vyhoření doběhne.
  3. Zachovejte chladnou hlavu i ve vypjatých situacích. Začněte raději myslet na něco hezkého, požádejte o chvilku času a raději si promyslete, co dotyčnému chcete sdělit a jak dál řešit situaci tak, aby obě strany byly spokojené.
  4. Načerpávejte energii zaktivního sportování, z výletů s rodinou, z jógy, dobré knihy nebo kvalitního jídla.
  5. Plánujte si čas tak, abyste každý den měli čas nejen na práci, ale i na vaše zájmy a rodinu.

Jak syndrom vyhoření překonali dnešní úspěšní zaměstnanci/podnikatelé? Příběhy lidí, kteří se odrazili právě od syndromu vyhoření, Vám přinášíme v tištěném magazínu BUSINESS LEADERS, který Vám rádi zašleme, pokud vyplníte své údaje ZDE. Poštovné hradíme my.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -