Úspěšní podnikatelé radí, jak ze začínající firmy vybudovat prosperující byznys

- Reklama -

Každý nějak začínal. A většinou nikomu nespadne úspěch do klína jen tak sám od sebe. Jaké jsou ale hlavní předpoklady k tomu, abyste ze start-upu jednoho dne vytvořili prosperující podnik?

Jen štěstí, dobré načasování a peníze nestačí. Co radí úspěšní a světově uznávaní byznysmeni začínajícím podnikatelům?

Steve Ells, CEO ve společnosti Chipotle

„Vždycky jsem měl jasnou představu o tom, jak by Chipotle mělo vypadat, a především chutnat. Proto se nejdříve učte, pozorujte a zkoušejte, pak teprve můžete zkusit vymyslet něco lepšího.“

Steve Ells je vlastníkem jednoho z nejznámějších fastfoodových řetězců na světě. Nejdříve se vyučil kuchařem, pak pracoval v restauraci, a až poté se odvážil rozjet vlastní projekt. Proto radí, že každý, kdo uvažuje o podnikání, by si měl nejdřív zkusit ty nejzákladnější práce, které jsou s jeho podnikáním spojené. Chcete mít vlastní kavárnu? Choďte do kaváren, objevujte je, pak si udělejte pár kurzů na přípravu kávy, nechte se v kavárně zaměstnat, pozorujte a učte se. Podobný postup platí pro všechny obory.

Richard Branson, CEO ve společnosti Virgin

„Když jsem začínal podnikat ve sklepě v západním Londýně, neměl jsem vymyšlený žádný plán ani strategii. Nechtěl jsem vybudovat žádné velké impérium. Pro mě bylo, je a bude podnikání něčím, na co můžu být hrdý. Chtěl jsem pracovat s talentovanými lidmi a vytvářet něco, co jiným lidem mění život.“

Pro Richarda Bransona je podnikání vášní. Samozřejmě vášeň k podnikání a ke zvolenému oboru k úspěchu nestačí, ale je důležitým předpokladem pro to, abyste se stále měli chuť vzdělávat, seznamovat se s lidmi, kteří vám mají co dát, a neztráceli motivaci pracovat na svých snech.

Elon Musk, CEO ve společnostech Tesla, Solar City a SpaceX

„Berte si od lidí tolik zpětné vazby, kolik jen můžete. Aktivně zpětnou vazbu od svých zákazníků vyhledávejte. Ptejte se jich na názor. Jen tak poznáte, co můžete ve firmě a na svých produktech či službách vylepšit. Čím víc chyb odhalíte a vyřešíte, tím bude vaše firma silnější.“

Nemusíte brát vážně každou kritiku, ani si ji zapisovat a ihned ji začít řešit. Jakmile se ale nějaká připomínka opakuje několikrát, měli byste zbystřit. Ano, jeden či dva zákazníci nemusejí mít pravdu, ale co když si na to samé stěžuje pět, deset nebo patnáct lidí? Proto čím víc názorů od zákazníků dostanete, tím lépe pro vás.

Steve Jobs, zakladatel společnosti Apple

„Pokaždé, když jsem chtěl někoho najmout do vyšších pozic, byli to skutečně chytří a inteligentní lidé. Pro mě ale byla ze všeho nejdůležitější otázka: Zamilují se do Applu? Protože když si najmete nebo zaměstnáte někoho, kdo bude vaši cestu milovat, všechno ostatní pak přijde samo. Budou chtít dělat to nejlepší pro cestu, po které jdete, protože jsou s ní ztotožněni, ne jen pro sebe. Lidé vždycky chtějí být součástí něčeho většího, tak jim tu možnost dejte!“

Ať bude vaše značka na trhu rok, nebo dvacet let, vždycky zůstane vaším dítětem. Budete ji milovat a starat se o ni v každém „věku“. Jenže stejně jako se nedokážete sami postarat o dítě, nedokážete to ani v případě firmy. I pro dítě byste hledali tu nejlepší možnou chůvu a vybírali ji podle jejích schopností a dovedností s tím, že nejlepší by bylo, kdyby vaše dítě i zbožňovala. Pak se o něj bude starat jako o vlastní a vy se o něj nebudete bát, protože budete vědět, že je v dobrých rukou. A tak je to i s firmou.

Jaké konkrétní kroky jsou třeba k započetí podnikání? Tomu věnujeme celé první vydání magazínu BUSINESS LEADERS. Rádi vám výtisk zašleme, pokud vyplníte své údaje ZDE. Poštovné za vás uhradíme my.

© Michaela Dočkalová, foto: virgin.com

- Reklama -