Zakládáte firmu? Přečtěte si 10 zajímavých myšlenek z knihy Od nuly k jedničce

- Reklama -

Nezáleží na tom, zda už svou firmu máte, nebo teprve začínáte podnikat, ale je důležité, abyste na svůj způsob podnikání získali i pohled „zvenčí“. Co děláte špatně? Proč stále nepřichází vytoužený zisk?

Peter Thiel a Blake Masters, autoři knihy Od nuly k jedničce: Úvahy o startupech aneb Jak tvořit budoucnost, v tom mají jasno. I když se Vám jejich názory mohou občas zdát hodně kontroverzní, měli byste se s nimi seznámit. Možná pak konečně přijdete na to, kde děláte chybu.

A jaké nejzajímavější myšlenky a rady kniha obsahuje? Vybrali jsme jich pro Vás hned 10.

Vymýšlejte nové věci

„Budeme-li se zabývat něčím, o čem již víme, jak se dělá, posuneme tím svět od jedničky k nule, jelikož prostě jen přidáme více něčeho už známého. Když ale vytvoříme úplně novou věc, jde o posun od nuly k jedničce.“

Neplánujte

„Všechny firmy musejí být „štíhlé“, což je krycí název pro „neplánované“. Neměli byste předem vědět, jak vaše podnikání dopadne, plánování je arogantní a nepružné. Místo toho byste měli zkoušet, iterovat a k podnikatelské činnosti přistupovat jako k agnostickému experimentování.“

Hodnota firmy vychází z budoucích peněz

„Hodnota té či oné firmy je součtem všech peněz, které vydělá v budoucnu. Při takovém odhadu je ovšem nutné diskontovat neboli ponížit budoucí cash flow na dnešní hodnotu, protože v současné době má každá finanční částka vyšší kupní sílu, než jakou bude mít v budoucnu.“

Nebuďte posedlí měřením

„Má-li mít firma hodnotu, musí nejen růst, nýbrž si své postavení také udržet. Mnozí podnikatelé se však zaměřují pouze na krátkodobou expanzi svých podniků a omlouvají to konstatováním, že růst se dobře měří, zatímco „životnost“ nikoliv. Lidé posedlí vším, co lze změřit, doslova uctívají týdenní statistiky návštěvníků jejich webové stránky, měsíční plány tržeb a čtvrtletní reporty o výnosech. Vtip je však v tom, že sice můžete ve všech těchto oblastech dosahovat dobrých výsledků, ale snadno přehlédnete hlubší problémy, které lze obtížně měřit, a přitom ohrožují dlouhodobou perspektivu vaší společnosti.“

Úspěšné firmy zpočátku nebývají podnikatelsky zajímavé

„Je paradoxem, že firmy založené na síťovém efektu musejí začít operovat na mimořádně malých trzích. Facebook původně používali jen posluchači Harvardovy univerzity, Mark Zuckerberg jej vymyslel pro sebe a své spolužáky, nikoliv pro obyvatele celého světa. To je také důvod, proč jsou jen málokdy zakladateli úspěšných síťových společností lidé s MBA tituly – jejich počáteční trhy jsou tak malé, že často vůbec ani nevypadají jako podnikatelsky zajímavé.“

Začínejte vždy na malém trhu

„Každý startup je ze začátku malý a každý monopol ovládá velkou část svého trhu, startup by tedy měl nejdříve operovat jen na nějakém nepatrném trhu – vždy raději na příliš malém než příliš velkém. Důvod je zřejmý – je jednodušší být dominantním hráčem na nepatrném trhu než na rozsáhlém. Domníváte-li se, že váš počáteční trh by mohl být moc velký, velice pravděpodobně tomu tak je.“

Udělejte raději poslední než první tah

„Vstupujete-li na nějaký trh první, můžete získat jeho významný podíl, zatímco soupeři se teprve usilovně snaží začít. Táhnout první je však taktikou, nikoliv cílem. Na čem skutečně záleží, je generování cash flow i v budoucnu, takže podobné prvenství vám nepomůže, objeví-li se někdo jiný a vyhodí vás ze sedla. Mnohem lepší je mít poslední tah – podniknout ten úplně poslední velký krok na konkrétním trhu a pak si roky či dokonce desetiletí užívat zisků, plynoucích z monopolního postavení.“

Zakládání firmy je jako uzavírání manželství

„Když zakládáte novou firmu, vaším prvním a vůbec nejdůležitějším rozhodnutím musí být, s kým tak učiníte. Výběr vhodného partnera, to je jako vstupovat do manželství. Konflikt mezi zakladateli probíhá stejně ošklivě jako rozvod.“

Odměňovat nemusíte jen tučným platem

„Startupy nemusejí dávat svým lidem vysoké platy, protože mohou nabídnout něco lepšího: spoluvlastnictví podniku. Kmenové akcie jsou formou odměny, která může zaměstnance efektivně nasměrovat k vytváření budoucí hodnoty.“

Přijímat zaměstnance je detektivní činnost

„Přijímání nových lidí je částečně detektivní činnost a částečně otázka prodeje. Musíte zkoumat, čím vším uchazeči o místo ve vaší firmě prošli a jejich kompatibilitu. Nejlepší kandidáty potom musíte přesvědčit, aby k vám opravdu nastoupili.“

Co všechno potřebujete vědět o startupech, ale bojíte se zeptat, najdete v knize Od nuly k jedničce: Úvahy o startupech aneb Jak tvořit budoucnost, kterou můžete zakoupit v našem e-shopu ZDE.

Jak začínali business leaders, které jsme pro Vás vybrali? Jaké byly jejich nejčastější chyby a s čím vším bojovali, to se dočtete v magazínu BUSINESS LEADERS. Ještě nemáte svůj výtisk? Vyplňte své údaje ZDE a my Vám ho rádi zašleme. Samozřejmě bez poštovného, to uhradíme my.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -