Jak se „pojistit“ proti neplatičům

- Reklama -

Cože? říkáte si. Copak existuje taková pojistka?

V nabídce pojišťoven ne. Ale v podnikatelské prozíravosti ano.

Jakou jednoduchou operací ve vlastní kalkulaci se vyhnout komplikacím způsobeným z toho, že nás neplatič může přivést do neštěstí, ukážeme v návodu, který jsme pro Vás připravili do nového vydání magazínu BUSINESS LEADERS. Má číslo 2 a zasíláme už 30. dubna každému, kdo je přihlášený zde.

Je to nutné. Stále častěji se nám svěřujete s tím, že Vás nějaký odběratel vypekl. Objednal, nezaplatil. Ano, můžete podat žalobu, ale soudní vymáhání pohledávky může trvat měsíce i roky, a vůbec není jisté, že se svých peněz dočkáte. Tedy… když opomenete tuto jednoduchou účetní fintu.

Může se to stát každému

Zkušenost potřebovala i MARTINA BRANDOVÁ, která si v roce 2012 založila Andělské pralinky. Firma jí prosperuje a její neobvyklé čokoládové pralinky objednávají lidé po celém Česku, včetně kaváren a cukráren. Jenže ne každý zákazník si zaslouží slepou důvěru.

Martina postavila konkurenční výhodu svého byznysu na nadstandardním servisu. „Vždy, když začnu spolupracovat s novým odběratelem, postarám se i o to, aby měl kde pralinky uchovávat, protože potřebují chlad. Novým odběratelům proto dovezu jak zásoby pralinek, tak potřebné vybavení,“ říká s tím, že je k novým klientům natolik vstřícná, že posouvá i splatnost faktury, někdy až o půl roku. A to se jí pořádně vymstilo.

Nezaplatí jednou, nezaplatí podruhé…

Cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly. A nemístná důvěra v byznysu zrovna tak. Martina Brandová vypráví: „Jedné paní z Prostějova, která se představila jako majitelka cukrárny, jsme na adresu přivezli veškeré potřebné vybaven. Například skleněné etažéry na nugáty nebo skleněné vitríny. Zásobovali jsme ji pralinkami a ona, i když zboží přebírala, se pak zničehonic odmlčela. Najednou nebrala telefony, neodpovídala na e-maily. Prostě se po ní slehla zem.“

Jak se ukázalo, o žádnou majitelku cukrárny nešlo. Že byla Martina hloupá? Zdaleka nebyla jediná, kdo na tento špek dlouhé měsíce skákal.

Měla alespoň to štěstí, že se vše dozvěděl pravý majitel cukrárny. Dluh, nasekaný vlastní zaměstnankyní, jí vyrovnal.

Prověřuj, prověřuj, prověřuj

Zdá se to jako školácká chyba, ale člověk je omylný a učí se teprve chybami. Martina Brandová se ponaučila. Mimochodem, výtečnici objevila v Centrálním registru dlužníků. Kdyby tak učinila hned na začátku, mohla si ušetřit spoustu starostí.

Stále více začínajících podnikatelů s hrůzou zjišťuje, kolik až odběratelů je uvedeno v různých on-line seznamech dlužníků. Ten přitom není jediným zdrojem dat, přes který lze své budoucí odběratele prověřit. Veřejně přístupné údaje o neplatičích, které byste neměli minout, jsou pěkně po kupě zde:

Exekutorská komora České republiky

Insolvenční rejstřík

Bisnode

Jakým dalším chybám se podnikatelé v průběhu své praxe naučili vyvarovat a nyní Vás mohou inspirovat, aniž byste je museli opakovat? Čtěte BUSINESS LEADERS.

Pokud Vám nevyhovuje papír, hned teď ho v chytrém telefonu nebo tabletu můžete číst v elektronické verzi ZDE.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -