Jak se vypořádat s problémovým kolegou

- Reklama -

Svou práci máte rádi, ale chodíte do ní neradi. I to se může stát, když Vám kolega začne otravovat život. Může neustále špinit Vaši práci, hádat se, vyvolávat konflikty. Co s ním?

Co za tím vězí?

Důležitá otázka, kterou si mnoho lidí neuvědomuje a rovnou koná. Vrhá se do kontroverze nebo žaluje nadřízenému. Opatrně, prosím. Negativní akce vyvolává vždycky negativní reakci. Zasadit se o pokutu nebo vyhazov člověka nemusí být konec případu. Může se nám dodatečně mstít i vně firmy. A navíc, i on je člověk a možná není zlý. Jen prožívá špatné osobní období, z jakéhokoli nám neznámého důvodu nemůže vykonávat svou práci tak, jak by chtěl, nebo si nesedl s některým z kolegů. Možná má v hlavě nějaké domněnky a stačí si je pouze vyjasnit. Snažme se předejít ukvapenému kroku a nedorozumění, které povede k jeho ukřivděnosti.

Jak tedy postupovat?

1. Promluvme si mezi čtyřma očima

Tímto začněme. Snažme se o maximální soukromí. Nezvyšujme hlas, nehádejme se. Mluvme vyrovnaně a věcně. Předem si ujasněme, co nám na kolegovi vadí ze všeho nejvíc, a snažme se mu to vysvětlit. Hlavně ať jsme v pozici jeden na jednoho, pak bude co nejotevřenější. Kdyby na něj nastoupilo více lidí, nebo jsme ho tepali přede všemi, mohl by se uzavřít.

2. Dejme mu šanci na změnu

Je možné, že právě proto, že mu to vytkneme, se konfliktní kolega hned nezmění. Může ale o všem přemýšlet. Prospěje, když se na něj při každém setkání, například na chodbě nebo při obědě, usmějeme, ba dokonce když s ním zkusíme zavést nezávaznou konverzaci. Tak otupí jeho vzpírání se a může si zvážit, zda s námi chce být na jedné lodi, nebo zůstat mimo ni. Šanci má.

Pokud ani to nezabere, zvýšíme tlak.

3. Požádejme o pomoc kolegy

Nesedí kolega nejen Vám, ale problémy s ním mají i další? Pokud nevraživost přetrvává jen mezi vámi dvěma, může argumentovat tím, že jsme si jen osobně nepadli do oka. Jakmile jde o problém větší skupiny, jeho oponovací pozice se bortí.

Aby však nemohl tvrdit, že manipulujeme ostatní, požádejme ostatní, kteří se staví za nás, aby se nesnižovali k urážkám nebo zesměšňování. Jinak následující krok udělá dříve než my.

4. Požádejme o řešení nadřízeného

Který to bude, záleží na tom, jak efektivně náš přímý nadřízený dokáže jednat. Pokud se začne vzpírat, že na tohle nemá čas nebo že si své vztahy musíme vyřešit s ostatními kolegy sami, a jako ohrožený pštros schovávat hlavu do písku, připomeňme mu, že jsme všechno možnosti už vyčerpali, a nyní je to na něm – tedy pokud schopným nadřízeným opravdu je. Jestliže nedokáže zasáhnout, měli bychom věc postoupit jeho nadřízenému a třeba skončit až u majitele.

V každém případě nezapomeňme zdůraznit, že nám jde především o klidné prostředí na pracovišti a neřešíme si tím své soukromé problémy. Ostatně, celé firmě jde o efektivní práci týmu. Na co jiného by měl mít nadřízený čas?

Jak řeší konflikty na pracovišti úspěšní podnikatelé? Jakých začátečnických chyb se naučili vyvarovat? O tom už v příštím vydání magazínu BUSINESS LEADERS, které začínáme rozesílat 28. dubna. Mezi odběratele se můžete zařadit ZDE. Poštovné je zdarma.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -