Jak si také můžete odpočinout a předejít syndromu vyhoření

- Reklama -

Před třemi lety agentura Monster.com udělala výzkum, z něhož vyšla najevo neblahá skutečnost. Téměř 80 % lidí se v neděli večer stresuje z toho, že zítra zase musí do práce. A dokonce to platí i v případě, že lidé dělají skutečně to, co je baví.

Jenže permanentní stres je jednou z příčin, které mohou vést k naší demotivaci o cokoliv se snažit, o něco usilovat. Jakmile se k tomu přidá neustálý časový tlak a emoční napětí, může to skončit syndromem vyhoření.

Před necelými dvěma lety dokonce výzkum pražské psychiatrické kliniky přinesl zjištění, že takzvaným syndromem vyhoření trpí 34 % lidi, z nichž nejčastěji se týká žen do 44. roku života.

A cože je ten syndrom vyhoření? Jedná se o citové a mentální vyčerpání, spojené se ztrátou profesního zájmu a osobního zaujetí, což nakonec vede k poklesu osobní produktivity. Prozíraví lidé se však přes pracovní úspěchy syndromu vyhoření vyhýbají. Čím (i neobvyklým) mu dokážou čelit? Jakými náměty Vás mohou inspirovat?

1. Tvoř

Úspěšná podnikatelka a manažerka v jednom, Martina Bartek, která v roce 2011 společně se svou přítelkyní a kolegyní Michaelou Semanovou založily společnost pro správu nemovitostí SB Property Services, a. s., je velmi vytíženou ženou. Přesto si dokáže udělat čas, aby se od práce odreagovala. „Zbožňuju tenis a běhání, ale také strašně ráda vařím a manuálně tvořím. U vaření či tvoření vidím výsledek své práce hned, u mé normální práce to trvá několik let,“ vysvětluje Martina, proč tolik miluje tvoření. Nemyslí při něm na práci, a navíc výsledek své činnosti vidí hned. A když se jí povede, má z něho navíc neuvěřitelnou radost.

2. Praktikuj tai chi

Nejbohatší čínský podnikatel na světě Ma Yun vystupuje pod přezdívkou Jack Ma. V roce 1999 založil společnost Alibaba Group. Vždy rád praktikoval tai chi, díky čemuž si vybudoval i vlastní tai chi klub. Právě tai chi mu, stejně jako jiným, časově vytíženým lidem, pomáhalo udržovat si duševní klid a vyrovnanost. Tai chi je totiž založeno na sérii pomalých, plynulých pohybů, které Vás naučí schopnosti uvolnit se a získat vnitřní sílu. Tak, jak postupujete při tai chi, tak se postupem času budete chovat i v běžném, sebehektičtějším životě.

3. Dej si „dvacet“

Brian Halligan, ředitel marketingu a prodeje společnosti HubSpot je obrovským zastáncem krátkého spánku během náročného pracovního dne. K tomuto účelu dokonce ve své společnosti zřídil i takzvané „odpočívárny“. „Tyto místnosti umožňují zaměstnancům odpočinout si klidně uprostřed náročného dne, mohou si zde díky spánku dobít baterky, nebo jen tak přemýšlet,“ říká Halligan. Prý jsou pak jeho zaměstnanci mnohem šťastnější a produktivnější.

4. Nasedni na cokoli, co má dvě kola, a prostě jeď

Sam Chandler, zakladatel a CEO společnosti Nitro, jezdí na motocyklech celý svůj život. Klidně stráví v sedle deset hodin i víc. Před několika lety projel dokonce celou Argentinu. „Na řízení čehokoliv se dvěma koly se musíte extrémně soustředit, zejména pokud jedete rychle. A tak nemáte čas myslet vůbec na nic jiného. Existuje snad lepší způsob, jak si vyčistit hlavu?“ ptá se. Něco na tom asi bude.

5. Krm kachny

I Jared Lerner, prezident společnosti Just Life, která prodává volnočasové oblečení, má rád výlety do přírody. Ovšem upřednostňuje procházky s dětmi a krmení kachen. „Nejdůležitější jsou pro mě procházky do přírody a věnování se něčemu jednoduchému, a to je například vzít chleba a jít nakrmit kachny.“ Dodává, že je to skvělý způsob, jak se naprosto odpojit od práce a stresu. Při výletech do přírody samozřejmě nechává veškeré technologie doma, včetně mobilního telefonu.

Jak vyvažují práci a odpočinek naši business leaders – lidé jako Vy, kteří si rozhodli uskutečnit svůj sen a vkládat do něj veškerou energii? Jaké maličkosti spolurozhodují o úspěchu? Čtěte v magazínu BUSINESS LEADERS. Svůj výtisk získáte ZDE. Poštovné hradíme my.

Čtete raději na Vašem tabletu či telefonu? Předplaťte si elektronické předplatné ZDE.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -