5 způsobů sebeovládání aneb Jak zvládnout vlastní výbuch

Já a Ty
- Reklama -

Anglicky se tomu říká anger management – kontrolování (řízení) vlastního vzteku nebo rozčilení.

Je to proces, kterým se učíme rozpoznat příznaky, že na nás jde naštvání, a včas podniknout kroky k uklidnění se a vyřešení situace pozitivním způsobem. Abychom si rozuměli: Není to o potlačení nebo zadržování hněvu, protože hněv je normální a zdravá emoce; jde pouze o vhodný způsob, jak ho vyjádřit, aniž bychom napáchali ukvapené a nevratné škody.

Anger management je tedy o tom, jak se vypořádat se svým vztekem, a to jinak než nekontrolovatelným záchvatem, který může mít přehnaný dopad nejen na okolí, ale i nás samotné. Přílišné emoce totiž dokážou i fyzicky škodit.

Každý z nás občas pocítí vzedmutou vlnu naštvání. Stačí, aby někdo vyvolal zbytečný konflikt, ať na ulici, v rodině, nebo když se kolega rozhodne jednat nepřátelsky. Někdy to nejde polknout, ani to není zdravé. Co však potřebujeme, je hněv efektivně zvládnout.

Do příštího vydání magazínu Business Leaders připravujeme 5 způsobů, jak se naučit anger managementu. Zajímají Vás? Podívejme se alespoň stručně na pár z nich:

  1. Nejprve krokujme ring

Spíše než na to, CO nás právě teď začalo vytáčet, se zaměřme na to, JAK vyřešit prvotní problém. Příklad: Naše dítě se rozeřvalo? Než ho začneme kárat, nejprve zabraňme jeho řevu. Náš hněv by mohl způsobit opak – řvalo by ještě víc. Proto v první řadě najděme něco, co ho utiší, zabaví.

Ztratit nervy umí každý, ale jak je udržet?

Nebo: Řekl nebo udělal něco provokujícího nadřízený nebo kolega? Jasně, můžeme hned tupě reagovat na jeho vlastní úrovni. Ale je tu i jiná možnost: Místo emotivního výlevu se zhluboka nadechnout, vykutat v sobě ještě pár okamžiků disciplíny a soustředit se na racionální řešení. Co si pod tím představit?

Boxerské přirovnání: Vyzve-li nás někdo na pěstní souboj, je mnohem rozumnější, než se rovnou do něj pustit holýma rukama, nejprve rozmotat provazy, natáhnout je kolem dokola a vymezit tak ring, ve kterém si to tedy rozdáme. Při vyměřování totiž můžeme zjistit, že nás vyzval právě proto, že stojíme na okraji srázu, tedy v nevýhodné pozici a prakticky poraženi. V tomto přirovnání tedy anger management znamená například popojít do jiného místa tak, aby se naopak náš soupeř pootočil a stál na okraji srázu.

Nekontrolovaný hněv většinou nevede k rozumnému vítězství. Výsledek se pak, když emoce vychladnou a ke slovu se vrátí rozum, ukáže mnohem horší. Buďme chytří a nejprve si uvědomme, zda emotivní reakcí sami sebe nevystavujeme do nevýhody.

Připravme si v hlavě argumenty, nechme ho, ať vzteky ukáže všechny „vysoké karty“. Dopřejme mu, ať probublá až do fáze, kdy si začne uvědomovat, že to přehnal. A pak můžeme přijít na řadu my – silně, věcně, s nadhledem, zkrátka klidně trumfujme.

Jak si protějšek dokonce mentálně zavázat?

A jaké chyby se v emocích nikdy nedopouštět?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -