Jak myslí úspěšní lidé v těžkých chvílích

Richard Branson. Foto: LAT Photographic
- Reklama -

Při setkáních se čtenáři magazínu Business Leaders poznávám nejen ty úspěšné, kteří mají odvahu a výdrž dosahovat svých cílů, ale snažím se scházet právě s těmi, kteří se svěřují, že to v těžkých chvílích balí. Stačí, že se jim déle nedaří.

Slepá cesta? A co jiná?

Jako kdyby objevili jednu slepou uličku a jen proto už nehledali žádnou správnou. Jako kdyby při cestě napřímo lesem narazili na první strom a usoudili: Lesem už cesta nevede. Přitom by stačilo strom obejít, udělat pár kroků zpátky a jít po vedlejší mýtině.

Jen proto končí spousta zajímavých snů – ne proto, že by byly neuskutečnitelné, ale proto, že zakladatelé nemají dostatečnou trpělivost.

Proč to nevzdávat

Vadí mi to. Je to škoda. Proto se v aktuálním vydání magazínu Business Leaders zabývám nejčastějšími zbytečnými výmluvami, a proto jsem se před koncem roku zaměřil na tvorbu dvou speciálních diářů. Oba jsou takzvané nedatované, takže s dosahováním cílů je možné začít kdykoli bez ohledu na datum. A oba nutí DOKONČOVAT.

Jistěže je snadné vzdát se nebo vůbec nebojovat. Ale také vím, jak je slastné vnitřní bariéry překonat a dosáhnout úspěchu – vím, jak to stojí za to.

Oba diáře jsou proloženy motivačními příběhy lidí, kteří také váhali na své cestě. Nebyli silní, silnými se teprve stávali v průběhu své cesty. Dokážete to i Vy.

Jen 30 myšlenek, které Vám mohou pomoci po náročném pracovním týdnu:

1. Chceš-li v něčem uspět, musíš hledat cestu. Chceš-li najít cestu, kterou jsi ještě nešel, musíš někdy na křižovatkách riskovat. Nebudeš-li v životě riskovat, smiř se s průměrem. Jack Ma, Alibaba

2. Podnikání je jako příroda. Tam přežívá ne ten nejsilnější, ani nejinteligentnější, ale ten, který se dokáže nejlépe přizpůsobit novému okamžiku. Larry Page, Google

3. Nepouštěj si do hlavy rozptylující myšlenky, netěkej. Buď jako světlo, které provrtá kámen, nebo jako voda, která podemele břeh. To ale vyžaduje jediné: soustředění. Buď jako laserový paprsek nebo trpělivý a koncentrovaný vodní proud. Jan Koum, WhatsApp

4. Snaž se o maximální jednoduchost. Nápad, který neumíš vysvětlit jednou větou, je příliš složitý. Jeff Bezos, Amazon

5. Pamatuj, že úspěšní lidé dělají to, co neúspěšní nejsou ochotni dělat. Proto si nepřej, aby Tvůj život byl snazší. Přej si, aby byl lepší. Steve Ballmer, Microsoft

6. Přemýšlej o svém okolí. Podporuje Tě? Posouvá Tě? Demotivuje Tě? Nadprůměrní lidé spolu mluví o nápadech. Průměrní lidé o událostech. A podprůměrní jen o jiných lidech. Amancio Ortega, Zara

7. Jeden z hlavních důvodů, proč je člověk neúspěšný: Až příliš poslouchá lidi, kteří se domnívají, že ho znají lépe, než se zná on sám. Larry Ellison, Oracle

8. Existují dva typy lidí, kteří Ti budou říkat, že něco nedokážeš: ti, kteří se bojí zkoušet, a ti, kteří se bojí, že při svém zkoušení uspěješ. Ingvar Kamprad, IKEA

9. Vždycky si pamatuj: Tvoje vlastní cesta je důležitější než cokoli jiného. Kevin Systrom, Instagram

10. Většina stresu pramení ne z toho, že by lidé měli až příliš práce, ale z toho, že nedokážou dokončovat to, co začali. Marissa Mayer, Yahoo

11. Pokud chceš opravdu výrazně zvýšit kvalitu svého podnikání, podívej se na něj tak, jako kdybys měl být dnes pohřben. Co jsi doposud dokázal? Čeho jsi chtěl dosáhnout, ale ještě jsi tak neučinil? Jaké šťastné chvíle si ze svého podnikání pamatuješ? Co bys zopakoval a co už raději ne? Robert Kiyosaki

12. Jestliže se pokoušíš být dobrý ve všem, nevynikneš v ničem. Mark Zuckerberg, Facebook

13. Úspěch = znalosti + odvaha. Musíš nejen vědět, co a kdy udělat, ale hlavně musíš mít dostatek kuráže to opravdu udělat. Uri Levine, Waze

14. V podnikání dostáváš jen to, o co máš odvahu říct si zákazníkům. Alice Walton, Wal-Mart

15. Nikdy se nestaneš tím, kým chceš být, jestliže zůstáváš tím, kým být nechceš být. Bill Gates, Microsoft

16. Univerzální návod na úspěch neexistuje, ale univerzální návod na NEúspěch ano: Snaž se zavděčit každému. Jack Dorsey, Twitter

17. Špatný učitel žvaní. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel předvádí. Nejlepší učitel inspiruje. Richard DeVos, Amway

18. Své obavy si nech pro sebe, svou odvahu sdílej s druhými. Jay Van Andel, Amway

19. Průměrní lídři zvedají laťku druhým. Dobří lídři zvedají laťku sobě. Nejlepší lídři inspirují druhé, aby si svou laťku chtěli zvedat sami. David Holl, Mary Kay

20. Tajemství podnikatelského úspěchu? Obklopte se lidmi, schopnějšími než jste Vy, delegujte na ně pravomoci a jděte jim z cesty. Tim Cook, Apple

21. Správný lídr je jako pasáček. Jde za stádem, nejčipernější jedince nechá vpředu a ostatní, ať je ve druhé vlně následují. Všichni ve stádu se pak cítí důležitě, aniž si kdokoli uvědomí, že je celou dobu vede ten vzadu. George Soros, Quantum Fund

22. Pokud chceš postavit funkční loď, neuč lidi opracovávat dříví, především je uč toužit po moři. Richard Branson, Virgin

23. Kdykoli vidíš úspěšně fungující byznys, uvědom si, že na začátku někdo jednou udělal odvážné rozhodnutí. Radim Passer, Passerinvest

24. Netrap se tím, co o Tobě druzí soudí a říkají, pokud toho sami pro své sny moc nedělají. Jonas Jochnick, Oriflame

25. Nikdo Tě nedonutí cítit se méněcenně, pokud mu to sám ve své mysli nedovolíš. Liliane Bettencourt, L’Oréal

26. Nemarni čas foukáním do svíčky svého konkurenta. Ta Tvoje pak nebude svítit jasněji. Dietrich Mateschitz, Redbull

27. Plachost a stud jsou dětmi narcismu. Plaší a stydliví jsou totiž přesvědčeni, že to, jak vypadají a jak se jim daří, je pro jiné lidi opravdu hodně důležité. Eduardo Saverin, Facebook

28. Nízké sebevědomí není doživotní trest. Sebedůvěře se dá naučit, procvičovat ji a zdokonalovat jako kteroukoli jinou dovednost. Stojí to za to, protože jakmile ji zdokonalíme, život se změní k lepšímu. Reinhold Wuerth, Wuerth Group

29. Chceš se opravdu pomstít těm, kdo Ti nevěří? Nejlepší pomstou je Tvůj úspěch. Ray Kroc, McDonald’s

30. Tvoje otázka by nikdy neměla znít: „Kdo mi to dovolí?“ Ale: „Kdo mě zastaví?“ Elon Musk, Tesla Motors

Motivační diáře lze získat ZDE.

Návody úspěšných lidí, jak řešit konkrétní problémy na své cestě, pokud potřebujete inspiraci, přináší každé dva měsíce magazín Business Leaders. Vybrat si můžete tištěnou, nebo elektronickou podobu. Záleží, zda raději čtete z papíru, nebo z digitálního displeje.

© Petr Casanova

- Reklama -