Mozkový jogging aneb Jak zrychlit hlavu

- Reklama -

Když Petr Kellner, nejbohatší Čech, před lety vysvětloval koupi nového soukromého letadla, řekl: „Má to cenu komfortu, času, ale i toho, že hlava zůstane rychlá.“

Vraťme se k posledním třem slovům – hlava zůstane rychlá. Proč je to v byznysu tak důležité? A jak si rychlost myšlení udržet?

Když jedeme autem po silnici s přiměřenými výtluky a výmoly hodně rychle, pak veškeré díry ve vozovce doslova přeletíme. Když naopak zpomalíme, spadneme do každé z nich.

Podobně funguje hlava. Zpomalí-li, mohou se objevit drobné mezery v paměti. Vypouštíme důležitá data, fakta, události. Ostatní se zlobí, že jim nevěnujeme dostatečnou pozornost. Tropí si z nás legraci, že už asi máme „Alzheimera“, že jsme sklerotici… Jak se proti tomu bránit?

Odpověď zní: mozkový jogging.

Jak jsme již psali v magazínu Business Leaders, správnou činnost mozku lze pěstovat jako svalstvo. Jeho funkčnost lze zvyšovat stejně jako kondici.

Hbitost, bystrost a umění pohotové reakce je možné vycvičit, tak jako vytrvalost. Pevné koncentraci a klidné mysli se lze naučit stejně dobře jako technice dobrého běhání. A je to nutné.

Proč rychlá doba zpomaluje hlavu

Žijeme v rychlé době. Rychlé jsou i běhy našich myšlenek. Těkáme, nemyslíme uceleně, předbíháme se, a hlavně zapomínáme.

Dříve byl diář vodítkem, dnes je už nezbytností. Co bychom si počali bez kalendáře, poznámek, seznamu v mobilním telefonu? Ten už je více než občasným nástrojem, stává se stálým společníkem. Jen se podívejte do rukou lidí v městské hromadné dopravě – telefon nepustí.

Chytré přístroje se stávají paradoxně tím důležitějšími, čím více nám prostřednictvím mobilních aplikací mají usnadnit život. S usnadněním se totiž stáváme línějšími a pohodlnějšími – a tím více se na mobilní přístroje spoléháme.

Jako bychom tam přesouvali vše, co víme. Jako bychom bez Googlu už nevěděli, kde vyhledat informaci. Jako bychom si mysleli, že i obchodní jednání za nás rozhodne mozek v našem mobilu. Ne, při jednání musíme jednat sami za sebe. A potřebujeme hlavu rychlou!

A proto potřebujeme mozkový jogging. (Alespoň občas.)

Princip mozkového joggingu

Není to nic nového. Tyto techniky jsou již staletími prověřené. Vycházejí z toho, co dnes známe z posiloven – abychom si udržovali a pěstovali svaly, musíme je stimulovat stále novými činnostmi. Tělo má totiž jeden neblahý efekt – na každý pohyb si po čase zvykne a přestane na něj reagovat tak jako dříve. Najde si zkrátka nejpohodlnější způsob, jak ho vykonávat. Zleniví.

Proto je nutné i v posilovně druh a míru fyzické aktivity měnit a střídat. Myslet na pestrost. Běh, kolo, posilovna, jóga, brusle, TRX…. Čím více a častěji střídáme, tím lépe.

Stejně je to s naší myslivnou. K tomu, abychom si zachovali rychlou hlavu, ji musíme zaměstnávat stále novými podněty a nutit ji do odlišných řešení. Ve škole nás tohle učili – abychom nikdy nezaháleli a byli stále v pozoru. Proto jsme se také jako děti nejsnáze učili. Jak jsme dospěli, již jsme mentálně zlenivěli.

Jak tedy na mozkový jogging?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -