Myslíš, že potřebuješ masáž? Jak zvýšit účinek a kdy naopak nejít

Masáž může uvolnit, to ano, ale někdy uvolní problémy, které nás trápí, tak, že začnou putovat naším tělem.
- Reklama -

Bolí mě záda…

Jsem strhaný…

Potřebuji se zbavit napětí…

Masáž – jedno z prvních řešení, které člověka napadne. Ale jakou zvolit? Hraje vůbec roli naše rozpoložení? A co roční období?

Protože mě čtenáři magazínu Business Leaders těmito dotazy zásobují, rozhodl jsem se tomu alespoň krátce, v bodech, věnovat – více a obsáhleji potom v příštím vydání magazínu.

Na čem všem záleží

Martin Pařízek, ředitel relaxačních center Wellness Horal a L-Spa v Resortu Valachy Velké Karlovice, přivádí zákazníky do úzkých poměrně širokým výběrem jak tradičních evropských masáží, tak přítomností terapeutů z Thajska, Srí Lanky, Filipín, Bali a Indie. Kde je výběr, tam bývá bezradnost. Proto říká: „Záleží na třech věcech: 1) v jakém jsme momentálně rozpoložení, tedy jak se cítíme, 2) na naší tělesné kondici, tedy zda potřebujeme řešit konkrétní zdravotní problém, nebo chceme hlavně relaxovat a uvolnit se, 3) jakou mírou stresu procházíme, a to nejen v práci, ale v soukromí. To všechno totiž má vliv na celkový efekt masáže.“

Jedna sázka na jistotu

Lidé se mnohdy rozhodují podle doporučení – co pomohlo přátelům. Jenže ti mohli přijít v úplně jiné mentální/tělesné situaci. Například o ajurvédské masáži je známo, že při nerovnováze v organismu může zapůsobit spíše kontraproduktivně. „Pokud nás trápí nějaký problém, o kterém terapeutovi neřekneme, a jdeme na masáž rozhození, může se po ní objevit bolest hlavy,“ varuje Pařízek s tím, že to není vina maséra, ale naopak jeho (byť nevyžádaná) zásluha. Uvolnil totiž pocity – a ty vyplynuly na povrch.

Za nejvíce univerzální a bezproblémovou je považována thajská olejová masáž, stavěná čistě na relaxaci a navození pocitu harmonie.

Ani se nenaděješ a… spíš.

Vede k naprostému uvolnění mysli, vypnutí hlavy, člověk nemluví a jen vnímá ruce maséra, které ho monotónním pohybem uspí – inu, jako dítě v kolébce…

Pro rozhýbání těla a na bolavé svaly se volí thajská tradiční masáž, založená na různých protahovacích cvicích – proto se jí přezdívá „asistovaná jóga“. Hodí se sportovcům po náročném výkonu, kdy se svaly dobře protáhnou. Jenže když terapeut člověka a jeho příběh, který ho přivedl na lehátko/matraci, nezná, těžko mu od skrytého problému odpomůže, ba může mu i nějaký nový přivodit.

Začátek léta: ajurvéda, vrcholné léto: hammam

Pokud přicházíme bez zdravotních těžkostí, pouze očistit a oživit tělo a mysl, v nastupujících teplých dnech stojí za zvážení ajurvédská masáž, která rozproudí lymfu. „Zvláště silnější lidé mají v horku problém s oteklými dolními končetinami, protože lymfa nefunguje tak, jak by měla,“ dodává Martin Pařízek.

Co stojí za zvážení na dusné léto, je hammam. Součástí této orientální masáže je peeling, kterým se důkladně odstraní stará kůže a stimulují nervová zakončení; následuje ošetření mýdlovou pěnou, střídání různých teplot vody a na závěr se pokožka vyživí vonnými oleji. Ano, záměrně na vlhkou pokožku. Na suché totiž oleje nemá takový efekt, zatímco vlhkými póry vyživující látky proniknou snáze dovnitř.

Máte rádi masáže? Jakých 10 doporučení byste mohli vyzkoušet, abyste si masáž užili ještě příjemněji a výsledky byly co nejúčinnější?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -