Emirates změní kabiny v první třídě: sníží se počet, zvětší pohodlí

Současné pohodlí, které v každém Boeingu 777-300ER může zažít nejvýše 8 pasažérů. Emirates kabiny zvětší, a to už jen pro 6 pasažérů.
- Reklama -

Ou, to je drahé – první, co většinu lidí napadne, když čtou cenu za letenku v první třídě. Jenže to posuzují pouze cenu.

Jak často připomínám v magazínu Business Leaders, cena je to, co platíme, ale hodnota je to, co za tuto cenu dostáváme. A v první třídě je nejvyšší možná míra komfortu, kterou na palubě většinou závidějí i cestující poněkud stísnění v malých kabinách privátních letadel.

Jedinou ze společností velké trojky, která létá do Česka a z Česka, je Emirates. Ta se chystá právě první třídu inovovat, a to na palubách všech letadel Boeing 777-300ER (z Dubaje jimi Češi pokračují do mnoha destinací, nejnověji od 2. července na Bali), a v listopadu na letecké show v Dubaji oznámí jak. No, já jsem si už něco zjistil.

Místo 1 – 2 – 1 nově 1 – 1 – 1

To je první podstatná informace. V současnosti první třída v těchto širokotrupých letadlech Emirates vypadá takto:

Ukázka konfigurace v jednom z Boeingů 777-300ER

Dvě řady, čtyři sedadla v každé, mezi nimi uličky. Na snímku jsou rezervované dvě levé kabinky v první řadě (modrý symbol). Tedy konfigurace 1 – 2 – 1.

Podle mých informací by se od zimy měla konfigurace změnit na 1 – 1 – 1. Tedy dvě středové kabinky by se měly sdružit v jednu a všechny tři v jedné řadě objemově narůst. Počet se tak sníží na pouhých šest.

Uvážíme-li, že v turistické třídě (economy class) zabírá stejný prostor trupu 10 sedadel vedle sebe (konfigurace 3 – 4 – 3), je zjevné, proč bonitní pasažéři preferují první třídu – šíři, která v turistické třídě patří 10 lidem, obsáhnou pouze 3.

Současná kabina v Boeingu 777-300ER

Místa v první třídě se proto ani nenazývají „sedačky“, ale kabiny. Jde o minigarsonky, které se dají uzavřít. Cestující tak má naprosté soukromí, což ocení zejména ti, které při spaní ruší cizí lampičky, chrápání, přetlačování loktem nebo – dětský křik. Cestující v první třídě je zkrátka doslova ve své vlastním „pokoji“.

Servis kdykoli

Kde je na palubě první třída (first class), tam jsou i další dvě – obchodní (business class) a turistická (economy class). Rozdíl mezi nimi je nejen v šíři místa a prostoru vůbec, ale také v servisu. Všechny tři třídy mají jako na schůdkách odstupňovanou kvalitu podávané gastronomie a značek. Emirates má tu výhodu, že (vezmeme-li v úvahu společnosti létající z a do Prahy) servis v economy class začíná na vysoké úrovni. Z toho pak profitují také pasažéři v business class a first class, kteří dostávají o to kvalitnější jídlo a pití. Na druhou stranu Emirates si tím přidělává problémy, protože má problém přesvědčit pasažéra z economy class, aby si připlatil za business class nebo dokonce first class, neboť už v economy class dostává velmi přijatelný servis a rozsah služeb (včetně zábavy).

Hlavní předností první třídy tak je servis kdykoli. I v business class obvykle platí to, co v economy class – jíte tehdy, když se jídlo hromadně podává. Prospíte-li večeři nebo snídani, je to Vaše věc.

Ve first class je praxe taková, že můžete žádat jídlo (o pití ani nemluvě) tehdy, když prostě jíst chcete. To umožňuje opravdu se vyspat, urovnat si biorytmy a najíst se tehdy, když Vám to vyhovuje, ne když personál potřebuje odbavit jídlo z kuchyně.

Ze sprchy do postele

Sprcha na palubě

Emirates létají převážně dlouhé trasy. Člověk, sedící několik hodin, se potřebuje nejen protáhnout, ale i osvěžit. Ve first class je k dispozici sprcha. Dělí se o ni osm pasažérů a pořád musíme mít na zřeteli, že jsme v letadle, takže žádný prostorový komfort se nekoná, ale i tak je to příjemný pocit – před ulehnutím do postele.

Ano, do postele. Sedadlo ve first class je totiž, podobně jako v business class, polohovatelné do úplné roviny. Vzniká tak prakticky plnohodnotná postel. A když zavřete dveře svého „pokoje“, máte i to, co je na palubě letadla se stovkami pasažérů tak cenné – klid.

Malé děti sice hypoteticky v první třídě cestovat mohou, ale prakticky se tak neděje. Nemají totiž automatický nárok na své sedadlo a pro rodiče je poněkud nekomfortní uzavřít osamělé malé dítě do „pokoje“. Náročnější cestující spíše volí business class, kde je dítě více na očích a blíže rodiči.

Proč ta změna

Proč šejkové inovují první třídu, je nasnadě. V mnoha parametrech (servis, zábava, rozvoj) sbírají celosvětová ocenění, ale v hodnocení nejlepších kabin v první třídě stále zůstávají za dvěma fenomény – Singapore Airlines a Cathay Pacific.

Žebříček 7 nejlepších řešení v linkové dopravě

Právě hongkongská společnost Cathay Pacific má konfiguraci 1 – 1 – 1. Singapurci se zdají nedostižní. Kvůli jejich úchvatným garsonkám ve first class si i někteří Češi prodlouží let z dovolené přes jiný kontinent – přímo do Česka Singapurci samozřejmě nelétají.

Emirates vypravuje denně z Prahy největší dopravní letadlo, Airbus A380. Zajišťuje spojení pouze s Dubají, odkud pokračují návazné lety, mezi nimi často právě Boeingem 777-300ER.

Více o létání v komfortu i v příštím vydání magazínu Business Leaders.

© Petr Casanova

- Reklama -