Jak zmírnit jet lag

Ne každé sedadlo, tím méně v malém business jetu, má možnost polohování do vodorovné pozice – lehátka. Usnout není legrace, přesto je důležité pomoci tělu, hlavně při přeletech mezi časovými pásmy.
- Reklama -

V souvislosti s cestami, na které létáte, a to kdykoli během roku, nejen o dovolených, mi často pokládáte jednu otázku: Jak únavou neztratit čas, když potřebuji být po příletu rychle fit? Protože energie je důležitým tématem magazínu Business Leaderspojďme si to tedy zodpovědět na internetu:

Málokdo má velké soukromé letadlo s vlastní ložnicí, ne každý pak dostatek peněz či ochoty platit drahou letenku v první třídě či v business class, kde bývá možnost polohovat sedadlo do vodorovné pozice – jako postel. Čeká-li nás dlouhý let, ať soukromě, nebo služebně, zdá se téměř nemožné přiletět v dobré kondici a bez průvodních jevů jet lagu – pásmové nemoci. A přesto to jde. Povídali jsme si se specialistkou na spánkovou medicínu MUDr. Janou Vyskočilovou z kliniky EUC v Plzni.

Jet lag způsobuje přelet přes časové pásmo/časová pásma. Narušuje biorytmy organismu, zejména pak pravidelnost spánku. Jinými slovy: Tělo je zmatené, zda je den či noc, zda má spát či naopak mobilizovat k aktivitě. Můžeme tak mít problém s usínáním, nebo naopak sklon být nepoužitelní a klimbat během dne.

Kolik sebere času

Rozsah pásmové nemoci bývá větší, cestujeme-li ze západu na východ než v opačném směru. Příznaky obecně pociťujeme od jednoho po několik dní. Chceme-li zpřesnit odhad trvání jet lagu lze, platí, že při letu na východ počet dní, po které jet lag trvá, odpovídá asi dvěma třetinám počtu překročených časových pásem. Například: Překročíme-li 6 časových pásem, mělo by nám trvat asi 4 dny, než se z jet lagu zotavíme.

Letíme-li na západ, počet dní s pásmovou nemocí se rovná asi polovině počtu překročených časových pásem. Například: Překročíme-li 6 časových písem, jet lag by nás měl provázet asi 3 dny. „Z fyziologického hlediska každopádně lidé lidé snášejí cestování po směru hodinových ručiček než proti, proto jsou snesitelnější lety na východ,“ říká doktorka Vyskočilová.

Nicméně průběh jet lagu je individuální, cestující se potýkají s jeho různou intenzitou a v rozdílných časech. Obecně platí několik doporučení, jak zmírnit účinky pásmové nemoci.

Připravte se před odletem

A to několik týdnů před odletem. Podle toho, zda vyrazíte na západ, nebo na východ si přizpůsobte postupně spánkový režim – například o 1 hodinu. Před letem na západ choďte spát později, před letem na východ dříve.

Proměňte den v noc

Sluchátka a masky na oči jsou nutnou součástí výbavy. Kdo čte magazín Business Leaders,  ví o protihlukových sluchátkách, které nejenže dokonale izolují od vnějšího světa, ale pro pohodlné usnutí poskytují specificky komponované ruchy a zvuky. (Ostatně, pokud máte jen běžná sluchátka do mobilu, můžete využít aplikace pro kvalitní spánek, o kterých píšeme v aktuálním vydání Business Leaders).

Naučte se sluchátka a masku používat na palubě letadla v době, kdy byste normálně měli noc. Do mozku tak dojdou signály, že je čas jít spát.

Mimochodem, pokud létáte s Emirates, sluchátka a oční masky jsou součástí balíčků pro cestující ve všech třídách, a to zdarma na všech dálkových letech.

Udělejte si pohodlí

Zabalte se do přikrývek a vychutnejte si cestování jako v bavlnce. (Když byla řeč o Emirates, už v ekonomické třídě poskytuje zdarma měkké přikrývky. Mimochodem, jsou ekonomické, pokud vím, tak ze 100% recyklovaných plastových lahví).

Dodržujte pitný režim

Pravidelný přísun vody udržuje v hydratovaném stavu. Některé aerolinky vůbec neomezují bezplatný odběr vody, jiné si na tom postavily byznys. Nicméně na zdraví je důležité dbát, i když to na palubě stojí nějakou tu kačku. Popíjení, podobně jako zábava na palubě (filmy, hry, četba, hudba), pomáhá vyhnout se podřimování a narušení časového plánu.

Cvičte

Cvičení při správném provedení může zmírnit další z možných příznaků jet lagu, jako jsou ztuhlost a bolest svalů. Pár protažení v sedadle nebo procházka uličkou dokážou rozproudit krev v těle i zlepšit náladu.

Myslete na to. Čas v destinaci jsou peníze, které platíte. Tak ať si je užijete i v bdělém stavu, nejen v otravné únavě a dospávání dluhu, kterému šlo předejít.

Více zkušeností a triků, jak chytřeji pracovat s časem a příležitostmi, v magazínu Business Leaders.

© Petr Casanova

- Reklama -