10 způsobů, jak se zamilovat do své práce

Jak to dělají ti, kteří stíhají práci i rodinu? Kde berou tolik energie, aby maximalizovali svůj zisk?
- Reklama -

„Také čtete, že osmdesát procent zaměstnanců nemá rádo svou práci?“ oslovil mě v letištním salonku muž, který je prý svým zaměstnáním dobře živí, ale jen peníze mu také ke spokojenosti nestačí.

„Co se s tím dá dělat?“ zeptal se. Je řešením odejít podnikat? Nebo volat denně do kanceláře a předstírat, že jsme nemocní? To asi není dlouhodobá cesta.

Naštěstí existují efektivnější metody, které mohou změnit každodenní pracovní rutinu k lepšímu.

Nežít zbytečně

Hlavní problém práce, kterou nemáme rádi, je psychologický. Jak se říká: Všichni jsme to, co děláme. Jedna z prvních otázek, kterou klademe známému, zní: „Co děláš?“ Když má člověk negativní postoj ke své práci, ovlivňuje to i jeho sebevědomí. To má následně neblahý dopad i na zaměstnavatele. Američané spočítali, že jejich ekonomika ztrácí každý rok 150 miliard dolarů vinou stresu, pocitů zbytečnosti, rezignace zaměstnanců, a s tím spojeného poklesu produktivity práce.

Abychom nalezli způsob, jak mít práci rádi, musíme si předně uvědomit, že peníze nejsou nejdůležitější hodnotou práce. Každý zaměstnanec potřebuje tři druhy motivace.

Za prvé respekt od nadřízených a kolegů, na které dá – je-li chválen nebo motivačně veden, práce ho baví.

Za druhé si potřebuje být vědom významu, smysluplnosti své práce. Nikoho nebaví dělat to, co je zbytečné a marné.

A za třetí potřebuje cítit, že má důležitou, optimálně nezávislou pozici v celém procesu. Jak jsem ukazoval na příkladech v magazínu Business Leaders, nikomu se nelíbí, když šéf špehuje každý jeho krok, zabíjí to samostatnou iniciativu.

Co tedy dělat, aby nás práce více bavila?

Zkuste některý z těchto 10 návrhů:

Komunikujte s kolegy. Nežije ve své nešťastné a depresivní bublině. Prodávejte se! Dávejte svému nadřízeného vědět, jakých úspěchů dosahujete či s jakými problémy se potýkáte. Mluvte tak s celým svým okolím. Ale nestěžujte si, neprojevujte rozhořčení.

Pracujete-li ve skupině, rozvíjejte týmového ducha. Pak můžete nabízet vlastní řešení. Přestanete se bránit té části osobní odpovědnosti, ve které jste dobří, a budete rádi věnovat čas tomu, co je pro Vás skutečně zajímavé.

Uvolňujte napjaté vztahy. Připusťte si, že každý jsme jiný, ale všichni máme naprosto shodnou tendenci nenávidět ty, kteří jsou výrazně odlišnější než my. Proto dochází k nevyhnutelným konfliktům. Namísto házení klacků pod nohy se tedy ptejme svého „oponenta“: Co pro Tebe mohu udělat? Sníží to napětí, a naopak pomůže vytvořit normální vztahy s nejvíce prskající osobou.

Delegujte to, co Vám nejde. To, co neumíte přirozeně, přenechte někomu, kdo to zvládne snáze, a přitom se i on zbytečně trápí něčím, co mu nevyhovuje (a možná to více vyhovuje Vám). Je nemožné mít nadhled nad všemi činnostmi a současně být do nich ponořen a dosahovat v nich excelentních výsledků. Proto najděte třeba mladého ambiciózního člověka a poskytněte mu část své práce, kterou nestíháte. Pro něj to bude užitečná praxe.

Žádejte zpětnou vazbu. Ptejte se šéfů a kolegů: Jak mi to jde? Co mi nejde? Zdůrazňujte, jak Vám záleží na odpovědi, protože jen tak se můžete vylepšovat – nepotřebujete slyšet prázdné komplimenty.

Každý den, pokud je to možné, začínejte nejtěžší prací. To nejpodstatnější stihněte nejlépe do oběda. Jak jsme si ukazovali na psychologických profilech v magazínu Business Leaders, pokud to nejnáročnější odložíte, po obědě Vám to již bude připadat těžší – budete unavenější, mořit se s tím mnohem déle a často ne úspěšně.

Každodenní rozvrh zakončujte něčím příjemným, něčím, co Vám dává radost a nadšení, něčím, co Vás motivuje do dalšího dne. Jako když večeři zakončíte sladkým dezertem nebo digestivem.

Bavte se. Já vím, že práce není vždycky zábavná, ale někdy může být. Dobrý a trefný vtip rozptýlí každého, a pracujete-li v týmu, může být příležitost častější a úsměv pravidelnější. Mimochodem, kdykoli na nás leží méně zodpovědnosti, pracuje se nám lehčeji, kreativněji. Týmová práce je tedy dobrým způsobem, jak rozložit napětí v jednom projektu na více lidí, a tím lépe unést celé břemeno a dosáhnout úspěchu.

Odpočívejte. Tělesně i duševně. Vyhraďte si dostatek času na své zdraví – tedy i výživný jídelníček, relax, zdravý spánek.

Někdy totiž už větší svěžest mění úhel pohledu na práci. Proto jen nepracujte, ale také žijte. Ostatně lidé, kteří mají i jiné zájmy než práci, jsou lepšími kolegy, přáteli, rodiči a partnery. A tak věnujte více času svým koníčkům, zjistíte, že pak dostáváte více hodnot od života.

Proto až v pondělí budete vstávat do práce, pamatujte, že jdete nejen za příležitostí, jak vydělat peníze, ale také jak více poznat a potěšit sebe.

Tak tu příležitost nepromarněte.

© Petr Casanova; magazín Business Leaders, zaměřený na kariéru, lze sehnat v tištěné nebo elektronické formě zde

- Reklama -