Jak působit sebejistěji? 7 tipů psychologů

Střídmá vůně, čistý oblek, hlava plná argumentů..., a přesto jdeš na jednání s pochybnostmi a nejistotou.
- Reklama -

Je to ke vzteku: Ještě ani nepromluvíte, a už Vás neberou vážně. Přijdete na jednání, pohovor a cítíte, že šlapete v tekutých píscích, ztrácíte sebejistotu, nabýváte přesvědčení, že to dnes nedopadne dobře – a to se ještě ani nezačalo.

Čím to je? Tu otázku si položili i psychologové. Může někdo, kdo se nenarodil se šarmantní aurou, vyvolat charismatický dojem? Co jej vlastně vytváří? Proč někdo vejde, a je ho náhle plná místnost, a jiný, i když zakašle, žádnou zvláštní pozornost nepřitáhne?

Co vlastně dělá silný pozitivní první dojem? Proč pouhý dojem podprahově ovlivňuje celý další přístup protistrany? Proč je první dojem vnímán podvědomím a uložen do paměti, takže si první dojem z člověka vybavíme pokaždé, když ho vidíme? Proč je tak těžké, aby v našich očích dostal druhou šanci?

Když jsme v magazínu Business Leaders psali o statistických detailech, které při osobním jednání nejvíce rozhodují o úspěchu, namítali jste, že někdy Vaše pádné argumenty druzí ani nevnímají, nepřijímají Vás do hry, dávají najevo, že jste druhá liga, takže ani nedostáváte šanci se prosadit.

Co tedy pomáhá vybudovat si větší respekt, charismatický šmrnc, a pomiňme zcela své oblečení? Když psychologové analyzovali úspěšné lidi napříč věkem, obory a kontinenty, nalezli tyto společné znaky, které můžete vyzkoušet třeba hned dnes, směřujete-li na pracovní jednání.

1. Oči otevřené dokořán

Žádají to už fotografové, když pořizují portrétní snímky. Otevřenější oči rozpalují oheň a světlo. Kdo mhouří oči nebo má pokleslá víčka, nepůsobí na okolí tak seriózně, sympaticky a důvěryhodně jako ten s doširoka otevřenýma očima. Budí dojem unavenosti, vnitřní tísně, stresu. Přitahuje spíše soucit než obdiv.

2. Štíhlejší postava

Evropě i Americe vládne obezita, ale podívejte na ty nejbohatší. V Česku: Kellner, Babiš, Komárek, Křetínský, Dospiva… Jak to, že nejsou obézní, když by se mohli už jen válet ve šlehačce, chipsech a černém pivu? Proč se Kellner dře s kitesurfingem, snowboardingem, proč chodí po hřebenech hor? Proč Křetínský, když mu ukážete staré fotografie, na nichž jako mladík začínal podnikat a žádáte ho komentář k té době, zaraženě řekne: „První, co mě napadá, je, že jsem definitivně přibral.“

Uši vnímají slova, ale oči a podvědomí je pomáhají vyhodnotit.

Psychologové se shodují, že lidé, kteří zjevně dokážou mít svou životosprávu pod kontrolou, jsou přitažlivější. Sportem vycvičená postava, ostřejší rysy v obličeji, úzká tvář, delší nos a protáhlejší brada jsou podvědomě vnímány jako zajímavější než zakulacenější rysy. Pozorovatel má dojem, že takový člověk musí být i inteligentní. A to ho ještě neslyšel promluvit.

Nicméně jeho postava je zjevnou vizitkou, že „se má rád“ a že rozumí principu „má dáti/dal“.

3. Úsměv, ale střídmý

Když se Leonarda da Vinci ptali, proč má Mona Lisa tak nepatrný úsměv, odpověděl: „Protože ví víc než druzí.“

Mona Lisa je nejnavštěvovanějším obrazem světových muzeí a galerií, odborníci si nemohou vysvětlit, čím je tak přitažlivá, když zdaleka nejde o nejdražší malbu.

Podle psychologů je jemný úsměv nesmírně magnetický. Nesvědčí o zábavnosti, ale o uvolněnosti, přemýšlivosti, mírném odstupu, ale i otevřenosti.

Nestřídmý, široký úsměv může působit naopak nepřirozeně, křečovitě, uměle. Protistrana si může myslet, že hrajete divadlo a ve skutečnosti skrýváte stres, obavy či špatnou náladu. Nasaďte lehký úsměv a šetřete s ním.

4. Bez hrubých slov

Silní lidé nepotřebují slovní násilí. Hodnotitelé, kteří pozorovali projev 5800 manažerů, došli k závěru, že ti, kdo urážejí, klejí a ponižují druhé, ve skutečnosti působí slaběji a hloupěji než ti, kteří vulgarity vynechávají, hovoří věcně a také…

5. Jasná řeč

… ano, jasně. Mluvit raději rozvážně a pomaleji, ale přesně působí mnohem lépe než chrlit myšlenky překotně, nesrozumitelně a zmateně. Raději si slova promyslete a skládejte je co nejjednodušeji za sebe, ať jazyk nepředbíhá hlavu. Udržet nit, neskákat z tématu na jiné, neopakovat, to o člověku zjevně vypovídá, že ví, co chce říct.

Je přirozené, že pokud víme, co chceme říct, mluvíme méně. Bez omáček. Nepotřebujeme vynikat počtem slov, ale jejich výstižností.

6. Oční kontakt

Studie už z roku 2011 prokázala, že lidé s brýlemi (byť bez dioptrických skel, jen s čirými) jsou vnímáni jako korektnější a inteligentnější. Zpráva obsahovala i hodnocení jednotlivých stylů brýlí, které se chopili designéři a dnes navrhují hlavně „ambiciózní“ a „sexy“ brýle, včetně slunečních.

Obroučky jsou samozřejmě módní prvek, který obličeji dodává na symetrii a dokáže zastoupit nejisté oči. Ne nadarmo se říká, že oči jsou okna do duše. Jediný pohled nám může prozradit, zda je druhý v psychické rovnováze – a dobré brýle tomuto dojmu napomáhají.

„Sakra, sympaťák to byl…“

Kapitola sama pro sebe je pak oční kontakt. Nesmí být vlezlý, propichující. Je-li však příjemný, pozitivní (oči prodávají momentální pocity a myšlenky), dodává člověku na sebevědomí, jistotě a moudrosti.

7. Bez nádobí v ruce

Směřujete-li na akci s rautem, pozor na skleničku alkoholu nebo talířek s delikatesou v ruce. Nejenže si pozorovatel tento první dojem uschová navěky a může Vás podvědomě mít za alkoholika nebo nenajedence, ale můžete mít i docela praktický problém člověku podat ruku, ba se dokonce představit, máte-li plná ústa vlašáku nebo je z Vás cítit rum. Když už, mějte u sebe skleničku nealka.

Rauty na pracovních akcích nejsou na to, aby se lidé najedli a napili, ale aby vymizelo trapné mlčení, chvíle nejistot, žinantního pocitu z momentální osamělosti. Navíc sklenička dobrého pití, vypitá společně, dokáže rozbít bariéry. S více skleničkami to může být naopak.

Jsou to jen maličkosti, ale podvědomí je vyhodnocuje. Jakých prohřešků se dále nedopouštět? Co druzí vnímají nelibě, a co naopak jako plus? Inspirujte se v magazínu Business Leaders – k sehnání pouze zde.

© Petr Casanova

- Reklama -