Jak Steve Jobs vedl porady

Jak přemýšlet, když vedete poradu a chcete, aby firmu posunula?
- Reklama -

Se Stevem Jobsem nebylo snadné pracovat. Přesto na něj lidé vzpomínají s respektem. Dokázal je inspirovat svým přemýšlením.

Například při poradách se opíral o tři pomyslné pilíře vedení lidí.

1. pilíř: Proč jsem génius?

Apple se hlavně díky Jobsovi stal nejhodnotnější obchodní značkou světa. Jobs sám získal nálepku vizionáře a génia. Stevu Wozniakovi, který s Jobsem spoluzaložil Apple, to dlouho vrtalo v hlavě.

„Neumíš programovat, nejsi inženýr, nejsi designér, z technického pohledu ani nevíš, jak správně uhodit kladivem do hřebíku. Tak mi, Steve,“ obrátil se na Jobse, „vysvětli, jak to, že desetkrát denně slyším: ‚Jobs je génius‘? Co vlastně děláš?“

„Přece to nejdůležitější,“ odpověděl Jobs. „Řídím orchestr.“

2. pilíř: Co vlastně opravdu chceme?

Jobs věděl, že musí uřídit programátory, marketéry, obchodníky. „Záhubou každé profese je snaha věci komplikovat. Uměním opravdových géniů je naopak věci maximálně zjednodušit,“ říkal.

Dvě historky:

  1. Když Apple vytvářel program na vypalování souborů na CD nosič, kreativci na poradě dlouze představovali všechny vytvořené funkce. Jobs je jedním gestem přerušil. „Produkt, který nedokážete vysvětlit jednou větou, je příliš složitý.“ Následně přešel k tabuli, namaloval na ni červený puntík a řekl: „Já chci jen tohle. Tlačítko na vypalování. Nic víc. Pamatujte: Jaký problém řešíme? Aby lidé mohli vypalovat. Tak jim dejme toto jedno tlačítko. Nic víc nepotřebují.“
  2. Nestřílel do vzduchu, už měl zkušenosti. Když totiž předtím ve firmě NeXT vytvářel se svým týmem první počítač, hromoval: „Přemýšlíte tak, jako kdybyste pro studenty fyziky vymýšleli lineární akcelerátor. Nebo pro studenty biologie laboratoř DNA. Oni to nepotřebují. Tak jako naši zákazníci nepotřebují komplikovaný, a o to dražší počítač. Nevyužijí ho. Dejme tedy lidem to, co pochopí, na co stačí a co jim plně pomůže.“

Na poradách opakoval klíčovou otázku každého podnikatele: Jaký základní problém svých zákazníků opravdu řešíme?

3. pilíř: Co moji lidé potřebují?

Jobs nikdy nezastíral, že využívá talentu a chytrosti druhých lidí k dosahování svých vizí. To však nešlo samospádem. „Aby lidé vytvářeli výsledky, potřebují nejen bič, ale i jednu hlavní informaci. Totiž že každým dnem jsou blíže cíli. Jen tak uvěří ve smysluplnost dnešního kroku a nepropadnou skepsi. Ano, byl jsem k nim tvrdý, ale současně jsem jim dával najevo, že díky tomu jdou správnou cestou. Pak mou tvrdost přijali.“

Proto se Jobs rád označoval za dirigenta. „Dirigent stojí na vyvýšeném místě, aby měl nad všemi nadhled. Jen ten, kdo má nadhled, může mít vizi a posoudit, zda konkrétní kroky vedou k tomuto cíli.“

Když po odchodu z Applu tvořil svou přechodnou firmu NeXT, zdůrazňoval: „My tu sice vytváříme počítač, ale jeho prostřednictvím budujeme více než produkt, budujeme totiž celou firmu. Abychom tu firmu vybudovali, čeká nás v příštích letech učinit kolem dvou set tisíc rozhodnutí. Ty nebudu činit já, ale vy ve svých kancelářích, na svých malých bojištích. Nebudu za vás rozhodovat, protože bych se musel ponořit do každého z vašich detailů. Pak bych ztratil přehled o celku. A mohlo by se stát, že bych se začal radovat, že vyhráváme bitvu (v tomto detailu), a přitom bych neviděl, že co se týče k celku, prohráváme válku.“

K tomu všemu se ovšem i Jobs musel propracovat. I on zpočátku zápolil s takzvaným mikromanagementem, snahou vidět a mluvit i do nejmenších detailů. Teprve časem se naučil delegovat, důvěřovat a vést.

Mimochodem, Steve Jobs byl odejit z Applu, který spoluzaložil, v roce 1985. Ihned založil firmu NeXT. O dvanáct let později, v roce 1997, se do Applu velkolepě vrátil, přičemž Apple koupil NeXT za 429 milionů dolarů a 1,5 milionu akcií. Softwarový základ NeXTu byl použit při tvorbě systémů OS X, iOS a App Store.

Chcete si osvojit některé dovednosti úspěšných? Najděte si osobnost, která Vám i charakterově nejvíce vyhovuje a sedí. Magazín Business Leaders lze získat zde.

Zaslání na Slovensko, starší tištěná vydání a dárkový voucher na roční předplatné získáte zde.

© Petr Casanova

- Reklama -