Jak student sehnal milion aneb Jak můžeš i Ty financovat svůj nápad

Michael Živěla (vlevo) a Daniel Habarta aneb Tehdy student a podnikatel z Brna
- Reklama -

Jít do toho, nebo nejít? Tuto otázku si pokládá kdekdo s nějakým novým originálním nápadem. Tím spíše někdo, kdo má sice nápad, ale ne peníze na jeho realizování. Má tedy celou ideu pohřbít? Co vůbec obnáší opravdu rozeběhnout podnikatelský projekt?

Protože mnoho čtenářů tištěného magazínu Business Leaders se ptá na webové projekty, jeden takový si vezmeme za příklad. Jít do toho, nebo nejít? totiž museli na začátku projektu řešit i zakladatelé seznamovací aplikace Pinkilin MICHAEL ŽIVĚLA a DANIEL HABARTA. 

Když žiješ o špagetách a dostaneš nápad…

„Samozřejmě, peníze byly zásadní otázka,“ přikyvuje Michael. Vždyť v době, kdy jsme s Danielem začali uvažovat o nějakém projektu, jsem byl čerstvým absolventem Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně a studentem 4. ročníku Právnické fakulty. Jako většina studentů jsem žil o špagetách s červenou omáčkou a rohlících s máslem, a to spíše pomazánkovým.“

Jak jste tedy přemýšleli o financování projektu?

„Oči mi otevřel studijní pobyt Erasmus, který jsem absolvoval v Bulharsku. Nejenže jsem se spřátelil s lidmi z celého světa a poznal výhody cestování a poznávání jiných kultur, ale po návratu jsem se rozhodl strávit léto v USA jako člen programu Work & Travel. A tam nastal zlom. Zjistil jsem totiž, že v USA se dá za 3 měsíce vydělat tolik peněz jako v České republice za celý rok. A tak jsem do toho dal všechno. Dřel jsem 15 hodin denně, 3 měsíce v kuse. Po návratu se tyto finance staly jedním z pilířů mé finanční účasti na projektu Pinkilin.“

Co byly další pilíře?

„Původně jsem si myslel, že to bude stačit, ale vůbec ne. Byť jsem si na projekt odložil většinu svých úspor, pořád jsem byl na 50 % potřebných počátečních nákladů. Bez Daniela by se projekt nikdy neodlepil od země. Ten v Pinkilinu viděl potenciál a zbývající polovinu finančních prostředků zainvestoval.“

Vnímali jste to jako risk?

„Pro mě to byly 3 měsíce plánované práce v USA, to můžete obětovat. Pro Daniela to risk byl, protože své úspory mohl využít jinak. Ale nelituje toho.“

Jak těžké pro Vás bylo vzít si za těchto okolností jeho peníze?

„On mi to usnadnil. Nikdy nezapomenu na jeho slova, když jsem se mu snažil sdělit, že mu možná budu těžko schopen zapůjčené prostředky vracet: ,Vrátíš mi to, když to klapne. A když ne, tak to neřeš.'“

A vrátil jste, nebo stále dlužíte?

„Odmalička jsem byl vychováván tak, abych nikomu nic nezůstal dlouho dlužen a vlastnil jen to, na co opravdu mám. Nejsem stoupencem dnešních leasingově smýšlejících lidí. Další léto jsem proto znovu vycestoval do USA a šel splacení naproti. Časem se mi všechny zapůjčené peníze nakonec podařilo vrátit.“

Raději buď pesimista

Mezi těmito dvěma léty jste ale mohl začít aplikaci realizovat. Jakou porci práce to představovalo?

„Projekt nás oba stál tisíce hodin práce, které padly jak na vývoj s IT odborníky a management, tak na marketing a plánování. Chci tím říct, že než jsme se vůbec dostali k nějakému zisku, trvalo to. Poznal jsem, že při počátečním plánování je lepší být spíše pesimista, protože i když máte dostatek financí pro započetí projektu, nemusí to být zdaleka vše, co Vás bude projekt stát. Všichni, kteří chtějí podnikat v jakémkoliv oboru, se musejí pevně obrnit. Cesta k výsledku je totiž daleká. V našem případě trvala skoro rok.“

Daniel nebyl nervózní?

„Dan je zkušeným brněnským podnikatelem. Přes sedmnáct let spoluvlastní největší a myslím, že i nejznámější brněnský klub Two Faces na Šilingrově náměstí. A i moje aplikace byla o seznamování. Byla mu blízká, i proto jí věřil a pro potřebné finance sáhl do úspor. Nicméně jsem dobře věděl, že ani pro něj to nebylo lehké rozhodnutí. S dítětem na cestě a plánovanou výstavbou rodinného domu je každá koruna investovaná do start-upu mnohem dražší, než se může zdát.“

Když tedy porovnáte své původní představy o budoucích nákladech a reálně investované peníze, v jak velkém jste se ocitl rozporu?

„Na začátku jsem na Danovu otázku, kolik si myslím, že to tak bude stát, odpověděl: ,To nemůže být více než desítky tisíc korun.‘ Nakonec se celkové náklady na prvotní fázi projektu vyšplhaly do vyšších statisíc korun, tedy až k milionu korun, a to nemluvím o marketingu.“

To jste ale ze svého už neutáhli, ne?

„U této finanční hranice jsme se rozhodli přizvat do projektu dalšího strategického partnera. Vždyť já jsem pracoval coby advokátní koncipient. A ten si mzdově zrovna nevyskakuje.“

Víc než jen peníze

Jak jste toho strategického partnera našli?

„Zpočátku jsme dostávali poměrně zajímavé nabídky od různých investičních fondů, zaměřujících se na start-upy. Nakonec jsme se rozhodli pro skupinu privátních investorů z Prahy, kteří mohli projektu dát více než jen finance.“

Co myslíte tím „více“?

„Finance jistě hrály zásadní roli při výběru investora, ale co nás ohromilo, bylo v tomto případě samotné zapálení pro projekt. Investoři nám dávali cenné připomínky, kontakty a nabídli nám synergii – obrovskou sílu v marketingu. Čeho si však ceníme nejvíce, je osobní angažovanost investorů v projektu. Nikdy nebyl problém se sejít a cokoli si během několika hodin odsouhlasit. Ačkoli to jsou vysoce zaneprázdnění a úspěšní lidé, čas si najdou, telefon Vám zvednou. To ve velkých fondech nenajdete, tam procesy vždy trvají týdny.“

Vrátíte-li se v mysli do letadla, kterým jste se vracel z Ameriky se štědrým výdělkem, litujete s odstupem času, že směřoval právě do start-upu?

„Ani trochu. Za prvé, projekt roste. Uživatelská základna atakuje hranici 50 000 uživatelů, a to i proto, že aplikaci lze stáhnout na App Store i Google Play. Za druhé, za celou existenci projektu jsem se naučil mnoho nového, poznal desítky zajímavých a úspěšných lidí. A za třetí, co jiného bych s naspořenými penězi dělal? Koupil si auto? Jakou hodnotu by mělo dnes? Ukažte mi auto, u kterého po letech máte naději, že Vám přinese víc, než jste do něj vložil…“

Příběhy obyčejných lidí s neobyčejnou touhou splnit si své sny přinášíme každé dva měsíce v magazínu Business Leaders. Inspirujte se jejich cestami, přemýšlením i způsoby řešení problémů, které máte také a oni je zvládli už před Vámi. Více o ojedinělém magazínu zde.

© Petr Casanova; magazín Business Leaders jde číst buď v tištěné formě (časopis), nebo digitální (na tabletu nebo chytrém telefonu)

- Reklama -