Ledničku nepřecvičíš aneb Jak si udržet váhu, a přitom netrpět

Pracovní oběd. Co si dát?
- Reklama -

Zápasíte s následky sedavého zaměstnání? To znamená – pohyb jen nárazově, zato snaha přijímat energii co nejrychlejším a nejsnazším způsobem?

Nebo Vám dělá problém sako či kostým, které se s každým praním stále více „srážejí v pase“?

Nebo doplácíte na pracovní večeře, které se protahují dlouho do noci, a ptáte se, jak lze, ksakru, udržet racionální životosprávu?

Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz

Co s tím? Protože se tento dotaz často opakuje od vydání „výkonového“ čísla magazínu Business Leaders, zeptali jsme se JANY HAVRDOVÉ.

Prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz podotýká, že vysněné postavy se nikdy nedosáhne jen pravidelným pohybem. Nutné je celkově změnit svůj životní styl (tu větu už nejspíš nesnášíte), což z jejího pohledu znamená i zaměřit se na správně načasovanou stravu a její složení. „Protože ledničku nepřecvičíte!“ říká v jedné ze svých rad. Zde jsou všechny.

10 rad, jak si udržet váhu:

  1. Ledničku nepřecvičíš

„Pohyb je důležitý pro naše zdraví i dobrou kondici, protože jím spalujeme energii. Stejně tak je ale důležité myslet na to, že vydanou energii musíme nějak rozumně doplnit. Platí tedy: Chci-li hubnout, doplním jí méně; chci-li si váhu udržet, doplňuji energii rovnoměrně.“

  1. Superpotravina zvaná zelenina

„Hodně se mluví o různých zázračných superpotravinách. Pro mě tou nejlepší zůstává zelenina. To je základ zdravého stravování. Je totiž rozmanitá a dá se připravit na spoustu způsobů, já sama využívám recepty na www.ourlovelycooking.com. Nejraději a nejčastěji si připravuji velký salát nebo grilovanou zeleninu, kterou doplním kvalitní bílkovinou – masem, vajíčkem, tofu, sýrem, oříšky (rozumně), semínky… Jen po samotném zeleninovém salátu totiž budete mít hlad!“ 

  1. Mlsání vždy po ruce

„Vždy a všude s sebou nosím mrkev a okurky. Vyplatí se to ve chvílích, kdy Vás honí mlsná, nebo večer, kdy je jakékoli jiné jídlo nežádoucí.“

  1. Když hřešit, tak při snídani

„Nemá smysl trpět. I v jídle je důležité dopřát si něco ne zcela zdravého. Rozhodně tak ale čiňte při snídani – klidně sladkou buchtu nebo croissant, ale pak si naordinujte pohyb. Oběd by měl být kvalitně vyvážený a večeře už lehká. Jak říká známé české přísloví: Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli. A navíc platí: Když netrpíte a těšíte se na ráno, že si dáte něco dobrého, večer vydržíte nehřešit!“

  1. Sacharidy k obědu

„Večer se nepřecpávejte sacharidy. Nejlépe se jim už zcela vyhněte a dejte si jídlo složené ze zeleniny a bílkovin. Pamatujte: pokud máte rádi sladké a nemůžete si ho odpustit, dejte si ho k snídani. Přílohami v podobě těstovin, rýže či brambor doplňte oběd, který by se měl skládat hlavně z bílkovin a zeleniny. K večeři už ovšem žádné přílohy. Ale pozor: Večeři nevynechávejte, to rozhodně není něco, po čem by se hublo…“

  1. Před spaním se postěte

„Tři čtyři hodiny před tím, než půjdete spát, už nejezte vůbec nic, maximálně mrkev, okurku nebo salát. Období, kdy nejíme (ideálních je 12 hodin), je důležité pro naše tělo, aby potravu nastřádanou za celý den dokázalo zpracovat, vyčistit se i zregenerovat.“

  1. Staňte se minimalisty

„Pořiďte si malé talíře! Ano, pomůže to nevídaně – vše je totiž především o vyváženosti a množství. Když vyměníte velký talíř za malý, najíte se dosyta, ale nepřejíte se. Myslete i na to, aby byl z poloviny plný zeleniny, protože právě ona je základem, a doplňte ji bílkovinami a kvalitním tukem.“

  1. Přidávání nechte na druhých

„I pokud Vám chutná, myslete na to, že jíst se má dosyta, nikoli do přesycení. Přejídání je totiž jedním z největších problémů. Ano, můžete si říct ,přidám si zcela výjimečně‘ – ale ruku na srdce, kolik těch ,výjimečně‘ ve finále je? Dodržte pravidlo ,nepřidávat si‘ – a máte vyhráno!“

  1. Jezte opravdové jídlo

„Nejrůznější potravinové náhražky jsou dnes cool, ale raději na ně zapomeňte a dopřejte si opravdové jídlo. Můžete si dát poloviční porci a pak jít na procházku a – žádný hřích se konat nebude…“

  1. Jedna sklenička vína či střik neuškodí

„Něco takového k dobré večeři opravdu neuškodí – střik navíc osvěží, zavodní a hlavně: není po něm žravá chuť, jako třeba po pivu. Skutečně je ale dobré zůstat jen u té jedné skleničky – právě ve víně, pivu nebo dobrotách typu Aperol Spritz je spousta skrytých kalorií, které veškeré ostatní snahy likvidují.“

Rada na závěr:

„Přestože řada odborníků každodenní vážení nedoporučuje, já se naopak přikláním k tomu, že průběžné vážení jednou až dvakrát za den (ideálně ve stejnou denní dobu) je dobrou zpětnou vazbou, aby nedocházelo k nepříjemným výkyvům hmotnosti,“ dodává Jana Havrdová.

Více o tom, jak skloubit pracovní výkonnost a vyvážený životní styl, v magazínu Business Leaders. Získat lze ještě zde.

© Petr Casanova; magazín Business Leaders lze číst buď v tištěné, nebo digitální podobě

- Reklama -