Problém v nervové soustavě: Co nám chybí, když se cítíme nesví?

Špatné pocity nepřicházejí náhodou. Něco nám obvykle chybí. Jen nevíme co. A přitom to mohou být docela obyčejné neurotransmitery...
- Reklama -

Máte pocit, že s Vámi v poslední době není zdravotně všechno v pořádku?

Trápí Vás podezřele časté změny nálad, bolesti hlavy a zad, zapomnětlivost, únava, poruchy spánku i trávení, potící se ruce nebo třes?

V tištěném magazínu Business Leaders se samozřejmě věnujeme i zdraví. Ale než se začnete zbytečně plašit a ještě víc soužit, zda netrpíte nějakou vážnou nemocí, klid – možná jen Váš mozek nevytváří dostatek látek zvaných neurotransmitery.

Nescházejí Vám?

Neurotransmitery (nervové přenašeče) jsou látky tvořené v nervové soustavě všech živočichů. Ovlivňují činnost mozku. Odtud putují krevním řečištěm v celém těle a přenášejí nervové vzruchy, díky nimž fungují svaly či žlázy.

MUDr. MONIKA GOLKOVÁ, jediná certifikovaná anti-aging specialistka v České republice a zakladatelka a prezidentka Asociace medicíny proti stárnutí, se na své pražské klinice dlouhodobě věnuje zjišťování stavu neurotransmiterů v lidském těle a následné jednoduché léčbě.

„Mezi čtyři hlavní neurotransmitery, které sleduji, patří dopamin, zdroj mozkové energie, serotonin, který nám navozuje pocit štěstí a dobré nálady, GABA, zklidňující organismus, a acetylcholin, který zajišťuje správné fungování paměti,“ vypočítává doktorka Golková. „Neurotransmiterů je samozřejmě mnohem víc. Některé se vytvářejí v mozku, další v jiných částech organismu, ale tyto způsobují lidem nejzbytečnější problémy.“

Jak snadno se doplňují

Pokud jsou uvedené nervové přenašeče v nerovnováze (to znamená, že jich je buď málo, nebo naopak přespříliš), vznikají potíže, označované jako psychosomatické poruchy. Například bolesti břicha, hlavy, vyčerpanost, poruchy nálady či ztráta schopnosti koncentrovat se.
„S dysbalancí neurotransmiterů souvisí duševní vyhoření, syndrom únavy, propuknutí Parkinsonovy choroby, roztroušené sklerózy nebo Alzheimerovy nemoci,“ dodává Monika Golková, která lidem v nerovnováze pomáhá překvapivě snadno. „Pokud tělo nevykazuje dramatický nedostatek nebo přebytek neurotransmiterů, stačí skutečně jednoduchá pomoc, například ve stravě. Typicky: Schází-li GABA, rovnováhy rychle docilujeme obohacením stravy o vitamin B6, který se nachází v celozrnném pečivu a vnitřnostech.“

MUDr. Monika Golková vede kliniku A2C

Co zařadit do jídelníčku

Trápí-li Vás určité obtíže, které již označujete jako dlouhodobé a chronické, prostudujte si následující přehled. Neodolatelné chutě mohou signalizovat, jaká konkrétní látka Vám schází a jakými potravinami ji v těle můžete doplnit:

Když chybí dopamin: zvýšená chuť na kávu a cukr (hrozba obezity, sexuálních poruch, Parkinsonovy choroby). Co více zahrnout do jídelníčku: vitamin B, kávu, hovězí a vepřové maso, šunku, ryby, fazole, hrášek, dýňová semínka.

Když chybí serotonin: zvýšená chuť na sladké, bolesti hlavy a zad, poruchy spánku (hrozba depresí, nespavosti, poruch psychiky a příjmu potravy. Co více zahrnout do jídelníčku: tvaroh, sýry, banány, řepu, brambory, slunečnicová semínka.

Když chybí GABA: zvýšená chuť na sladké, třes, návaly, pocení, studené ruce, alergie, žaludeční potíže, nesoustředěnost (hrozba nadměrné tvorby cyst, žaludečních a dvanáctníkových vředů, chorobného pískání v uších, maniodepresivní psychózy). Co více zahrnout do jídelníčku: banány, tmavou rýži, citrusové plody, celozrnné pečivo, brokolici, vnitřnosti, čočku, špenát.

Když chybí acetylcholin: častá chuť na tučná jídla, suchost v ústech, suchý kašel, potíže s pamětí, neschopnost koncentrace (hrozba Alzheimerovy choroby, roztroušené sklerózy). Co více zahrnout do jídelníčku: kávu, grepový džus, vajíčka, pšeničné klíčky, sýry, ryby, květák, mandle, zelený salát.

Co člověk, to jiný test

Záludné je, že každý jsme jiný. Potřeba neurotransmiterů se – tak jako všechno ostatní – liší člověk od člověka. Hladina konkrétního neurotransmiteru, která jednomu vyhovuje, může být pro jiného problematická. „Součástí mého vyšetření jsou důsledné osobní testy. Ukážou, jak na tom je konkrétní organismus. Při lehčích obtížích stačí upravit jídelníček. Při vážnějších problémech pomáhají doplňky stravy, infuze a podpůrná hormonální terapie. V prvním či druhém případě již za pár týdnů pozorují klienti první známky zlepšení,“ říká doktorka Golková, primářka A2C Clinic, která celý proces vzdáleně přirovnává k restartování počítače. „Látky dodané výše uvedenými formami pomohou tělu vytvořit neurotransmitery, ty mozek energeticky nabijí a obnoví správný přenos vzruchů mezi řídicími a řízenými nervovými buňkami. To způsobí vyladění funkcí dalších tělesných orgánů.“

Jak také dbát o své zdraví a na jaké varovné signály těla si dát pozor? Sledujte tištěný magazín Business Leaders. Více o aktuálním čísle zde.

© Petr Casanova; magazín Business Leaders lze číst buď v tištěné, nebo digitální podobě

- Reklama -