Začíná doba bezobalová: první farmářský trh s frusacky

Proč zatěžovat přírodu, když pak její produkty chceme jíst zdravé?
- Reklama -

Na koho se dostalo třetí letošní vydání magazínu Business Leaders (o způsobech, jak od nuly financovat své podnikání), ten si možná vybaví příběh vzniku Frusacku, užitečného nápadu Hanky Němcové a Terezy Dvořákové (více možno číst v tištěné verzi ZDE a v elektronické verzi ZDE).

Proč o něm vyprávím? Protože nakupování bez obalu je stále rozšířenější v Americe i západní Evropě. Obliba bezobalového shoppingu roste i v Česku. A nejenže se rozrůstají počty bezobalových obchodů. Praha už má také první farmářský trh, kde je možné koupit většinu potravin bez obalu, to znamená do VLASTNÍCH nádob nebo obalů, potažmo právě frusacků, kompostovatelných sáčků na více použití.

Hana Němcová a Tereza Dvořáková popisovaly v Business Leaders, jak získaly na rozjezd Frusacku více než 600 000 korun.

Dějištěm tohoto farmářského trhu je Praha 7, Řezáčovo náměstí. Princip bezobalových nákupů je prostý – lidé nakupují do vlastních látkových tašek či košíků, které používají stále dokola. „Provozovat stoprocentně bezobalový trh není možné kvůli hygienickým normám. Některé potraviny musejí být stále balené – například vakuově balené maso, uzenářské výrobky a některé mléčné výrobky. Nicméně ve vlastních, případně vratných obalech si mohou zákazníci odnést všechno, co je nebalené. Například při nákupu vajec z farmy mohou lidé vracet nejen papírové obaly, ale i suché skořápky nebo staré pečivo jako potravní doplněk pro slepice,“ vysvětluje Šárka Sedláčková, organizátorka tohoto farmářského trhu s názvem Heřmaňák.

Na něm tedy nelze najít žádné mikrotenové sáčky nebo igelitové tašky. A to se tu nabízí nejen sezonní ovoce a zelenina, ale i mléko, máslo, jogurty, sýry, vejce z chovu s volným výběhem, maso, uzeniny, chléb, pečivo, cukrovinky, koření, med, mošty i květiny. Ve výrobcích ubývá také rafinovaného cukru, sladí se například ovocem.

Frusack, znovupoužitelný biosáček, je vyrobený z kukuřičné celulózy. Kompostovatelná tkanina je plně rozložitelná, ať už v kompostárně či ve volné přírodě. Má objem až pět litrů a unese až jeden a půl kilogramu.

Heřmaňák svou oblibou pochopitelně „nakazil“ další hbité pořadatele. Ti uvažují, ve kterých městech ekologického trendu využít.

Co se metropole týče, pravděpodobné je spuštění bezobalového provozu na farmářském trhu Náplavka, patřícím rozlohou i počtem stánků k největším v Praze. Ostatně, většina nealkoholických i alkoholických nápojů se tam už začala nabízet ve vratných sklenicích místo v plastových kelímcích.

Jaké jsou další trendy v podnikání? Čeho byste měli využít, pokud chcete prospět svému okolí i osobnímu byznysovému růstu? Inspirujte se v magazínu Business Leaders, který lze číst v tištěné, nebo elektronické podobě.

© Petr Casanova

- Reklama -