Neúspěch jako součást úspěchu: 3 tipy, jak se zdravě poučovat z chyb

Věříte svému nápadu. Věříte, že uspěje. Jenže nevyjde první, druhý, třetí... desátý pokus. Co teď? Co je to za lidi, kteří jdou do dalšího pokusu? Proč nemají z neúspěchů špatný pocit?
- Reklama -

Dovolíte několik historických faktů?

THOMAS ALVA EDISON musel absolvovat několik tisíc různých pokusů, než roku 1879 konečně ohlásil objev funkční žárovky.

BILL GATES neuspěl se svou první společností Traf-O-Data, aby se poté díky společnosti Microsoft stal nejbohatším podnikatelem světa.

Slavná jsou slova basketbalisty MICHAELA JORDANA: „Za svou kariéru jsem více než 9000krát minul koš. Prohrál jsem skoro 300 zápasů. 26krát jsem neproměnil rozhodující hod ve chvíli, kdy mi celý tým věřil. Zkrátka: Celý sportovní život jsem znovu a znovu selhával. A právě proto jsem uspěl.

Zamysleme se nad zvýrazněnou větou.

Jamka na jednu ránu

Čtenáře magazínu Business Leaders, kteří se mnou konzultují své podnikatelské nebo zaměstnanecké kroky, zasáhlo aktuální vydání o výmluvách. Ano, tne do živého. Předpokládal jsem to. Protože i já bych své podnikatelské úspěchy asi nespočítal. Dost možná počet mých selhání převyšuje počet mých úspěchů, a to mám další selhání ještě před sebou. A jsem s tím naprosto v pohodě. Vím, že až přestanu zažívat nezdary, znamená to, že se nesnažím o žádný posun – že nezkouším jít cestou, jakou jsem doposud ještě nešel. V byznysu to tak je, a nejen v něm: Jestliže občas nenarazíte na slepý konec uličky, možná se cítíte sebejistě a úspěšně, ale ve skutečnosti stojíte na místě.

Lidé, se kterými se potkávám, si přirozeně myslí, že každý jejich dobrý nápad se musí proměnit v úspěšný byznys. Dokud sami nezkusí podnikat, nenapadne je, že kdyby to bylo tak snadné, podnikal by každý. Proto v magazínu Business Leaders záměrně ukazuji ty podnikatele, jejichž první nápady skončily fiaskem.

Drtivá většina úspěšných lidí netrefila jamku na první odpal. Možná si říkáte, že to je nějaký zvláštní dar mít dostatek sebedůvěry a odhodlání třeba pětkrát se pokusit, pětkrát neuspět, a stejně jít dál. Možná máte pravdu, že to asi nedokáže každý. Přesto ale věřím tomu, že s každým neúspěchem jste úspěchu blíž, pokud se pro Vás těch pět porážek stane příležitostí – příležitostí, jak se učit, zdokonalovat a své nové poznatky pak uplatnit v pokusu číslo 6. Nebo 7, pokud budete ještě o něco moudřejší.

Truhla. Objevíš poklad?

Neúspěch je truhla, ve které se nalézá poklad. Pokud si uvědomíte, že neúspěch je svým způsobem nevyhnutelný, s mnohem lepší energií se z něj dokážete poučit a vytěžit z něj naopak co nejvíce úspěchu.

Nechat se neúspěchem zastavit je snadné. Pro člověka je totiž těžké přijmout, že to, do čeho vložil tolik energie, je potenciálními zákazníky přehlíženo, či dokonce odmítáno. Co nejdříve si však musíte uvědomit, že to, co lidé přehlížejí, nejste Vy, ale jen Váš obchodní artikl.

Čím dříve si neúspěch přestanete brát osobně, tím dříve ho dokážete objektivně analyzovat a opravdu využít k tomu, aby se každý další odpal posunul blíže té pomyslné jamce.

Jaké jednoduché techniky nám pomohou vytěžit z neúspěchu maximum úspěchu?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -