Jak naložit s dílčími neúspěchy i zvedat se ze dna

- Reklama -

Řešíte pracovní dilema či problém, který se vám zdá tentokrát opravdu na hraně?

A dostali jste se do situace, kdy přemýšlíte, jestli tuhle kariéru nezabalit a nevydat se jednodušší cestou?

Anebo už cítíte frustraci, ba přímo fyzickou úzkost z problémů, které se na vás nahrnuly?

Cyklus úspěchu a neúspěchu potkává každého. Povězme si tedy, jak jej ustát.

Co s Tebou dělá překážka?

Každý z nás, jak vrcholový manažer, tak začínající drobný podnikatel, se čas od času setkává s dílčími neúspěchy. Zažili jste to? Je to zcela běžné, životní ani pracovní křižovatky se nevyhýbají nikomu. Ale teprve to, jak se kdo s těmito neúspěchy vyrovnává a překonává je, odděluje úspěšné od neúspěšných.

Když jsme nové vydání magazínu Business Leaders zacilovali na překonávání výmluv, tohle byla klíčová otázka: Jak můžeme sami na sobě zapracovat, abychom patřili k těm, kteří jsou překážkami ne poráženi, nýbrž posilováni?

I posilování odolnosti vůči problémům se dá trénovat stejně jako svaly. Stejně jako v posilovně je však potřeba předepsané cviky dodržovat pravidelně. V pravidelnosti je síla. Ne v jednom zvednutí těžké váhy.

1. Co můžeš udělat hned, neodkládej. Nevyplatí se to.

Každý problém, před který jste postaven, vás posiluje. Nepohlížejte na něj jako na nespravedlnost. A čím dříve budete svou překážku překonávat, tím lépe. Neodsouvejte řešení, bude vás sužovat více a více. Je to stejné jako třeba s dietou, kdy si říkáte „v pondělí začnu“. Ne, začněte hned. Musíte zítra v práci řešit krajně nepříjemnou záležitost? Vrhněte se na ní jako na tu úplně první. Pomůže vám to nejen ve zbytku dne, který pak bude rázem příjemnější, ale zapracujete na své vnitřní síle.

2. Napište si důvody, proč děláte to, co děláte.

Určete si, zda napíšete pět či deset věcí, které vás drží tam, kde jste. Starý jednoduchý trik vám může snadno ukázat, zda je tato cesta ta správná. Ale nestačí si tento seznam jen napsat, ale mějte ho schovaný a čas od času se na něj podívejte, případně upravujte. Zaprvé uvidíte, jak se mění vaše požadavky, zadruhé si připomenete ty důvody, pro které vystupujete ze zóny komfortu. Díky seznamu si pak v krizovém okamžiku zhodnotíte situaci, zda má význam s nepřízní bojovat. Ve chvílích, kdy vámi cloumají emoce, vám slova černé na bílém pomohou zapojit logiku a racio.

3. Mějte sepsané své cíle a nakreslené své sny.

Sepište si své sny a cíle, vizualizujte si je dle libosti. Využijte třeba Sebekoučovací deník. Na tyto stránky a seznamy se s železnou pravidelností dívejte a připomínejte si je. Cíle je dobré mít sepsané, sny v podobě obrázků. Lidská mysl uvažuje nikoliv ve větách, ale právě v obrazech. Popis ideálního života dle vašich představ je účinnou posilovací technikou. Co máte jako obrázek na displeji telefonu či počítače? Právě tato vizualizace na přístrojích, na něž koukáte většinu dne, je velmi důležitá.

4. Není analýza jako analýza.

Připadá vám slovo analýza jako nutné zlo v práci? I v rámci práce na sobě samém je dobré udělat i sám sobě čas od času menší analýzu. Co jsou vaše slabé stránky? A když o nich víte, jak na nich pracujete? Co se změnilo od poslední sebeanalýzy? Sami sebe znáte nejlépe, s trochu cviku dokážete být sám sobě jedinečným koučem.

5. Učit se, učit se, učit se.

Na vzdělávání nejste nikdy dostatečně studovaný či úspěšný. Každá kniha, každá přednáška, každá audionahrávka vám přinese vždy něco nového. Čtěte příběhy ostatních lidí a zjistíte, že překonávání problémů je pravidlem úspěšných. Čtěte knihy a články o osobním rozvoji. I kdyby se vám zdálo, že se principy zpravidla opakují, každý náhled a zpracování je jedinečné. Pracujte na sobě. Pamatujte, že vždy jen ti, kteří se snaží být vždy o krok napřed, opravdu o krok napřed být mohou.

6. Nezapomínejte na odpočinek.

Každý z nás ho potřebuje a každý třeba v jiné podobě. Někoho nabije adrenalinová dovolená, někoho luxus v Karibiku, někoho společnost rodiny na chalupě. Když čtete o úspěšných byznysmenech, může se vám zdát, že workholismus hýbe světem. Omyl. Pracovitost a zaujatost pro věc ano, ale nezapomínejte dobíjet baterky. Pokud svůj sebelepší iPhone X nenabijete, tak za den či dva bude i deset let stará Nokia 5110 efektivnější, kterou dobíjíme, efektivnější, že? A protože žijeme v době nabitých diářů, plánujte si se stejnou důležitostí jako pracovní akce i odpočinek, dovolenou.

7. Preventivně předcházejte nemocem.

V době chřipkové epidemie preventivně jíme vitaminy, protože víme, že prevence je jedna věc, léčba pak druhá. Pokud člověk používá uvedené techniky s předstihem, není „nemocný“ a nezažívá takové propady. Není dobré řešit stav, až ve chvíli, kdy je špatný, ale zaobírat se veškerými záležitostmi průběžně.

Jakákoli krize odděluje úspěšné od neúspěšných. Respektive ne ani tak, jestli krize přijde, ale fakt, zda jste schopni vzchopit se a zvládnout ji. A každá, opravdu každá situace se dá nějakým způsobem zvládnout. Zavřete oči, nadechněte se, vydechněte a běžte na věc. Neotálejte.

Magazín Business Leaders Vám bude maximálním pomocníkem. Se zkušenostmi těch, kteří Vaše obtíže také zvládli.

© Eva Roudnická

- Reklama -