Osoba, číslo, způsob, čas aneb Jak si říct o vyšší mzdu?

Přichází doba, kdy končí výmluvy. Zaměstnavatelé mají nedostatek kvalifikované síly a dobře to vědí. Budoucnost nemusí být lepší. Jak to hodlají řešit?
- Reklama -

Kdo někdy prošel přijímacím pohovorem, setkal se s oblíbenou personalistickou otázkou „Jakou si představujete mzdu?“

Co na to odpovědět?

Emoce říkají: „No samozřejmě co nejvíc“.

Ale rozum oponuje: „Nepřestřel to… Ale ani nepodstřel to.“

A automaticky se dostáváte do úzkých.

Podobné je to i se situací, kdy si chcete říci o zvýšení mzdy. Ta je však ztížená o to, že se vás nikdo sám od sebe nezeptá a vy musíte toto citlivé téma otevřít sami. Jaká jsou pravidla, abyste zvýšili pravděpodobnost úspěchu své mise?

Jak zvládat náročné rozhovory, o tom píšeme v magazínu Business Leaders. Protože se však často ptáte právě na finanční otázky, dáváte současně najevo, že komunikace o financích pro vás bývá nepříjemná, ale současně víte, že vyhýbáním se jí můžete přicházet o příležitost peněz navíc. Firma či šéf vám zpravidla nepřidají jen tak sami od sebe. Impuls musí přijít od vás.

Pojďme tedy alespoň k základním vodítkům: Předně, nebojte se mluvit o penězích a nebojte se si o ně říct. Komunikace o financích je ve světě businessu naprosto zásadní. Jestliže chcete být úspěšní v byznysu, tak i tohle je jedním z kroků – ukázat, že máte svou hodnotu (co nabízíte), a tím i cenu (co za to požadujete).

Jaké faktory si pohlídat před rozhovorem o mzdě?

Osoba

Při žádání o zvýšení mzdy jsou důležití dva lidé – vy a ten, kdo o vaší mzdě rozhoduje, zpravidla šéf. Je dobré trochu znát člověka, s nímž budete mluvit, znát jeho nároky a požadavky. Sebe znáte nejlépe ze všech a své přednosti a pracovní nasazení a výsledky stejně tak. Každá firma disponuje trochu jinou výši formálnosti a kultury.

Prostředí a osoby hrají velkou roli. Na vás je být co nejpružnější v daných firemních podmínkách, být pečlivě připraven a především být naprosto přesvědčen o své hodnotě a nutnosti zvýšení mzdy. Nezačínejte větu slovem „myslím“. „Myslím, že bych si zasloužil…“ Tím dáváte najevo, že spekulujete.

Číslo

Mějte vždy připravené konkrétní číslo, částku. Nebo dvě. Jednu minimální, pod kterou jste rozhodnutí nejít. Druhou to, kterou vyslovíte nahlas. Ale i takové číslo je třeba mít něčím podložené a ne ho jen střílet od boku. Zjistěte si finanční podmínky stejných či podobných pozic na trhu. Finanční situace kolegů pravděpodobně nezjistíte, protože i firmy jsou velice citlivé na peníze a zaměstnanci kromě vlastního přesvědčení o tabu tématu standardně podepisují v pracovní smlouvě i mlčenlivost o výši mzdy.

Způsob

Zásadním faktorem vaší argumentace jsou jasné důkazy. Povedlo se vám něco nadstandardního? Děláte delší dobu něco navíc oproti běžným pracovním povinnostem? To, že jste ve firmě už tři, pět, deset let, není argument a nepovede k úspěchu. Stejně tak řeči o vaší rodinné situaci, která vyžaduje více peněz.

Uvědomte si, že ať je váš vztah se šéfem jakkoliv dobrý, v tuto chvíli jste obchodní soupeři a každý hrajete za jiný tým, i když jste jinak kamarádi. Připravte si dostatek argumentů a připravte se na prodejní rozhovor, v němž budete prodávat sami sebe. Takže důvody, obhajoba, návrh, shrnutí…

Čas

Načasování hovoru o zvýšení mzdy je klíčové. Zaprvé berte ohled na druhou stranu – aktuální naladění šéfa, současná prosperita firmy, část roku s ohledem na druh firmy a rozjeté projekty, období, uzávěrky. Ideální podmínky jsou na konci některých období – měsíců, kvartálů, roku. Konec roku se nabízí nejvíce, je to všeobecně období hodnocení, vrcholí i čas plánování budgetů na další období. To, zda firma vykazuje rekordní zisky, nebo zda se zrovna nachází na hranici přežití, je samozřejmě taky podstatné.

Pokud jste opravdu přesvědčeni, že si zasloužíte zvýšit mzdu a máte na to pádné argumenty, pečlivě se připravte a rozhovor dlouho neodkládejte. I když to pro vás může být poněkud diskomfortní situace, je důležitá. Čím víc jí budete odkládat, tím víc dokazujete, že si nejste jisti správností vašeho rozhodnutí.

Je zajímavé, že v dnešní době již většina lidí nemá problém mluvit na rovinu o intimním životě, ale o penězích se zpravidla mluvit zdráhají. Prý je to pro ně moc žinantní. Rozumíte tomu? Jestliže s nadřízeným dokážete s nadhledem mluvit o partnerech či partnerkách, proč se bojíte promluvit si seriózně o své odměně?

Nejen na úspěšné podnikání, ale i zaměstnání je zaměřen magazín Business Leaders, který můžete číst v tištěné, nebo eletronické verzi.

Jste-li ze Slovenska, zaslání do své vlasti si můžete objednat zde.

© Eva Roudnická

- Reklama -