Proč je tak snadné kritizovat a tak těžké chválit?

- Reklama -

 

Všimli jste si, že lidé obecně mají problém s pochvalou? Upřímně, jak jste na tom s chválou (dáváním i přijímáním) Vy? Přitom pochvala má neuvěřitelnou moc. Nejen v osobním životě, ale i v tom pracovním. Škoda že umění pochvaly mnozí manažeři neovládají. Pojďme to změnit a začněme u sebe.

Jak dobře víte z magazínu Business Leaders, často celý život si s sebou neseme sebevědomí, které jsme nabyli v dětství. V tomto ohledu má vliv na sebevědomí kromě genetiky také výchova a prostředí, v němž jsme vyrůstali.

Ale i když nebudeme mít dáno právě velké množství sebevědomí, které k byznysu jednoznačně potřebujeme, pořád je to něco, na čem můžeme zapracovat. Jak? Nechte se inspirovat

A co má sebevědomí společného s pochvalou, potažmo s kritizováním?

Všimli jste si třeba jen na internetových diskuzích, kolik lidí obětuje spoustu svého času a energie nekonstruktivní kritice a jízlivým komentářům? Bývá to nedostatečným sebevědomím a poutáním pozornosti na svou osobu.

Stejně je tomu v práci. Kritizují vás kolegové z jiných oddělení, kteří vlastně o kvalitě vaší práce nevědí nic? Vidí ve vás konkurenci a jejich nízké sebevědomí je vnitřně ničí. Zásadní pak je, jak na tom jsou se sebevědomím vedoucí manažeři.

Trénujme

Pokud jste Vy tím manažerem, uvědomte si moc pochvaly.

Chvalme nečekaně, dělejme lidem dny hezčí. Vrátí se nám to. A kromě toho tím děláme opět velký krok sami ve svém osobním rozvoji.

Samozřejmě je čas od času na místě i kritika, ale konstruktivní a v soukromí. Pochvala může být v soukromí, ale klidně i před ostatními. Tím se v některých případech zvýší i její hodnota.

„Oplatky se nepečou“

Touto větou děti při hrách dávají najevo, že oplácet se nemá. Platí to i v dospělém pracovním životě. To, že nás někdo nechválí, neznamená, že my nemůžeme pochválit jeho. To, že nikdo v diskuzi na webu nenapíše pochvalu, ale jen kritiku, neznamená, že těch pár sekund nemůžete pochvale věnovat Vy.

Buďme právě my tím, kdo vystoupí ze stáda chronických kritiků a nechváličů.
Lidé jsou z nějakého zvláštního důvodu naučeni věnovat čas stížnostem, kritizování. Pochvalou se šetří, asi aby neubyla.

Pochvala = náklady 0, výnosy obrovské

Nic nás nestojí pochválit i toho ne právě nejmilejšího kolegu za dobře zpracovanou prezentaci. Nebo nepříjemnou recepční za skvělou kávu. Jsou to drobnosti, které tvoří naši image a to, jak nás budou kolegové, podřízení i nadřízení brát. Pokora je totiž královskou disciplínou vysokých manažerů.

Domácí úkol

Práce na sobě samém je povinností každého z nás. Nezáleží, jestli máme vysokou školu nebo výuční list. Důležité je to, jak ke svému životu budeme přistupovat a jak jej budeme zhodnocovat.

Dokážete dnes někoho jen tak bezúčelně pochválit? Přítele, kolegu, vrátného, prodavačku? Co to vzít jako první domácí úkol do nového roku, který nám umožní rozvíjet jednu z klíčových manažerských, ale i lidských dovedností?

Pokud na sobě chcete pracovat, objednejte si Business Leaders. Magazín plný fint, zkušeností a příběhů úspěšných lidí, kteří Vaše dílčí problémy už překonali – vědí tedy, co pomůže.

© Eva Roudnická

- Reklama -