Třístupňová převodovka aneb Jak se řeší zásadní neshody se šéfem

- Reklama -

 

Velmi často se stává, že máme skvělou práci, která nás naplňuje, bereme slušnou mzdu, máme fajn kolegy… Až na jednoho. A s tím si zásadně nerozumíme. I když bude ve firmě sto jiných skvělých lidí, jeden jediný člověk nám dokáže zkazit dobrý pocit z práce, zničit jeden z opěrných pilířů našeho života, vyvolat stres. A co teprve když to není kolega, ale rovnou náš nadřízený? Jak se s takovou situací vyrovnat?

Jak píšeme v Business Leaders, vlastnosti šéfů, kterými si získávají své podřízené na svou stranu, jsou následující: vedení vzorem (leadership), morálka a etika, znalost oboru, čestnost, inteligence a individuální přístup. Poznáváte v tom svého šéfa? Nebo je mu některá z těchto vlastností cizí a Vám to značně znepříjemňuje práci?

A co je tím, co Vás z jeho strany tak vytáčí? Je to nepřiměřená kritika, zadávání nesplnitelných či podřadných úkolů, nerovné zacházení, ignorace, či přímo ponižování?

PROČ se to děje?

Otázkou zůstává, proč lidé, kteří se z nějakých důvodů dokázali dostat na vedoucí místa, dělají mnohdy dětinské naschvály.

Říká se, že peníze a moc nekazí charakter, pouze ukazují, jaký člověk doopravdy je.

Podle odborníků bývá nespravedlivé jednání nadřízeného, zaměřené proti jednomu člověku (chcete-li šikana), zpravidla dáno nějakou poruchou „agresora“. Často je to žárlivost. Žárlivost na to, že jsme v něčem lepší než šéf, vypadáme lépe, jsme oblíbenější, charismatičtější. Pokud má šéf ještě dalšího nadřízeného a ten si třeba náhodně všimne našich kvalit, je to další umocnění problému.

JAK s tím bojovat?

I když nám může být stokrát jasné, proč se tak šéf chová, zásadní je, co s tím dělat. Jakmile se dostáváme do takové situace, řešení není jednoduché. A je v podstatě pouze třístupňové:

1.stupeň: Komunikace se šéfem

Sednout si se šéfem a pokusit se vyříkat si vzájemné neshody. To je první rada snad každého kouče či psychologa. Je to zkouška síly osobnosti, kdy jsme tváří v tvář vystaveni problému. Nezáleží však jen na naší síle, ale i na síle osobnosti protějšku, tedy šéfa. To jsou dva zásadní faktory, od nichž se odvíjí úspěšnost řešení.

Někdy už je však situace tak vyhrocená, že první stupeň řešení přeskakujeme.

2.stupeň: Komunikace se šéfem šéfa

Převážná většina firem jasně dodržuje hierarchii společnosti. Znamená to, že ve chvíli, kdy kontaktujete nadřízeného svého šéfa, případně personálního ředitele nebo jinou nadřízenou osobu, podle všeobecně manažersky přijímaných pravidel daná osoba šéfa buď informuje o žádosti či schůzce, případně ho na jednání přímo pozve.

Když jdeme na jednání, musíme si uvědomit, že jsme na nižší pozici a naše slovo má u vedení společnosti o něco menší váhu. Je třeba být pečlivě připravený včetně jasných důkazu o naší verzi příběhu. Vedení ji pak bude porovnávat s verzí šéfa. Pokud získáme svědectví někoho z kolegů, pomůže nám to. Ale málokdo se asi bude chtít pouštět do sporu, který se ho netýká.

Buďme věcní, racionální a pokud možno minimálně emotivní. Pláč, hysterie ani zuřivost nepomohou.

Ve chvíli, kdy se člověk k takovému jednání odhodlá, měl by si být vědom, že jde do rizika ostrého sporu s nadřízeným, které může vyústit až ve výpověď. Srovnejme si tedy, jak vážná je situace a zda už skutečně nejsme ochotni dál snášet dosavadní dění.

3.stupeň: Ukončení situace

Do střetu s nadřízeným chodíme vždy s hendikepem nerovných pozic. Dávka pravděpodobnosti neúspěchu je značná. Počítejme s tím.

Pokud uznáme, že situace je v současné podobě dál neúnosná, je výpověď jednoznačně lepším řešením než další trápení. Dnešní doba a více než pozitivní situace na trhu práce hovoří ve prospěch zaměstnanců, kteří si často mohou diktovat podmínky.

Sečteno, podtrženo…

Vezměte svou další budoucnost do svých rukou a sebevědomě se pusťte do řešení. Je už jen na každém z nás, zda bude první výpověď v současném zaměstnání, hledání práce nové, či rozjíždění vlastního podnikání.

Netrapte se problémy, kterými se trápit nemusíte. Nejdůležitější je Vaše vnitřní spokojenost a sebevědomí, pak najdete nejen sami sebe, ale i to nejvhodnější pracovní uplatnění. Nebo třeba i podnikání.

Že nevíte, jak na něj? Nejste si jisti, co je pro Vás to správné? Jak nejlépe uplatnit své konkrétní přednosti? Čtěte tištěný magazín Business Leaders – a inspirujte se tím, jak objevili a vybudovali svůj úspěch lidé, kteří kdysi prožívali totéž, co teď Vy.

© Eva Roudnická

- Reklama -