21denní výzva: Stop závislosti na práci

- Reklama -

Sledování pracovních mailů i po práci, o víkendech, na dovolené, při sportu, při rodinné večeři… Nešvar, kterému nepřikládáme váhu. Vždyť je to jen pár minut, případně hodin denně, nic nás to nestojí, ušetří nám to pak čas v kanceláři, a navíc pracovní věc vyřešíte rychleji a aktuálně – tak argumentujeme. Víme však, co se vůbec v těle děje?

V novém vydání magazínu FC, které právě připravujeme k odesílání, ukazujeme, co dělá přetrhávání odpočinku se skutečnou produktivitou a efektivitou – jak to tělu ubližuje a vlastně si nikdy plně neodpočine.

Psychologové tomu říkají ještě drsněji: závislost na práci. (Že si nic takového nepřipouštíte? Že se Vás to nemusí týkat?) Jako každá jiná závislost i tato je slabost, se kterou musíme pracovat, odstraňovat ji.

Samozřejmě, dnešní doba je nakloněna ambiciózním lidem, kteří se chtějí prosadit v zaměstnání i vlastním podnikání, bohužel tvrdá práce bez schopnosti vysazení dohání lidi stále více k vyčerpání až vyhoření. Zaujatí svými cíli a očekávanými úspěchy jdeme často zaslepeně doslova přes mrtvolu. Přes svou mrtvolu.

Je prokázáno, že nedostatečný odpočinek vede k nižšímu pracovnímu výkonu, špatnému duševnímu rozpoložení, chybám, které si člověk ani neuvědomuje a není schopen je rozlišit, a v neposlední řadě ke zhoršení vztahů v osobním životě.

Toto je důležité téma, o které si píšete v magazínu Business Leaders, který je zaměřen na zlepšování osobních výsledků v zaměstnání, podnikání i přímém prodeji.

Pojďme pracovat na léčbě, případně prevenci. Chcete? Zaměřme se na pouhé čtyři úkoly, čtyři nožky pomyslné židle, na níž se tak budeme cítit jistěji a stabilněji, ať se pak pustíme do jakéhokoli cíle. Protože se naučíme dobíjet energii.

Říká se, že návyk, ať pozitivní nebo negativní, se buduje 21 dní. To je průměrná hodnota. Vybudovat si návyk je subjektivní záležitost. Nicméně zkusme následující čtyři úkoly udržet ony 3 týdny. Zažijeme si je pod kůži. A uvidíme, jak nás pozitivně změní, zejména když se cítíme v začátku roku trochu přejetí parním válcem.

1. Zajistěme si relativní rovnováhu mezi pracovním a osobním životem

Když jsme v práci, často se naplno soustřeďme jen na pracovní úkoly. Pokud jsme doma, soustřeďme se naplno na dané aktivity – sport, večeři s partnerem, výlet s dětmi… Osmihodinová pracovní doba asi není vždy reálná, ale i když nestrávíme stejně dlouhou dobu svým osobním životem, věnujme se mu naplno.

2. Přestaňme viset na mobilu

Když přijedeme domu, odkládejme telefon. Pokud nemáme nějakou speciální službu, kdy máme za úkol být v pohotovosti na telefonu, klidně se naučme vypínat i zvuk. Když si sednete s přáteli nebo partnerem/partnerkou v restauraci, vytahujete telefon a pokládáte ho na stůl? Proč? Nedělejte to.

3. Pokusme se nechat pracovní problémy v práci nebo v počítači

Ne vždy to jde. Když řešíme pracovní problém, nosíme ho v hlavě, ať chceme nebo ne. Podělme se o to, co nás trápí, doma s partnerem. Nebude třeba vidět stejná rizika jako my, ale možná i jeho laický pohled nám pomůže pochopit, že pokud nejde o život… Je to současně i prevence proti výbuchům vzteku nebo naopak mlčení, které doma nastolí atmosféru negace a nepochopení.

4. Odpočívejme, spěme, dovolenkujme

Krátké pauzy v práci (svačina, káva s kolegou, vyhledání vašeho koníčku na internetu) nejsou flákání. Je prokázáno, že mozek neudrží svou aktivitu pracovat naplno déle než hodinu. Mnozí z nás pracují i večer doma, někdy je to třeba, ale zkusme neusínat a neprobouzet se  prací (tedy nekontrolovat maily ještě těsně před zhasnutím lampičky a nedělat to samé hned po ranním vypnutí budíku). Nechte hlavu odpočinout. Dovolené taky nezatracujme. Pokud nám na konci roku zbude hodně dní volna, není to úctyhodné, je to chyba.

Pamatujme…

Jsme-li unaveni, abychom udělali víc, nemůžeme pracovat víc, ale naopak méně. Jen tak se zbavíme únavy a zlepšíme svou výkonnost a tvořivost. V obou magazínech se na to zaměříme.

Magazín Business Leaders, zaměřený pouze na zaměstnání, podnikání a přímý prodej, se všemi doporučeními, zkušenostmi a inspiracemi úspěšných lidí, lze získat ZDE.

Magazín FC, zaměřený na mentální osobní rozvoj a obecné zlepšení kvality života, vychází v novém vydání Most přes minulost koncem ledna. Zasíláme těm, kdo se přihlásí ZDE.

Na Slovensko lze objednávat oba časopisy pouze ZDE.

© Eva Roudnická

- Reklama -