3 rady, aby sociální sítě neuškodily naší kariéře aneb Zákeřnost digitální stopy

- Reklama -

Za poslední dekádu nám všem sociální sítě změnily život. Ať už je využíváme aktivně, či pasivně, nebo se k jejich existenci vůbec nehlásíme, jejich působení na společnost ovlivňuje nás všechny bez výjimky. Mark Zuckerberg svým způsobem změnil svět. Nejrozšířenější sociální síť Facebook využívá přes 2 miliardy lidí, tedy více než čtvrtina světové populace. Jak ovlivňují masivní sociální sítě (nejen) pracovní život každého z nás?

Patříte k těm, kteří jsou přesvědčeni, že když máte „uzamčené profily“, můžete tam bezpečně sdílet se svými přáteli cokoliv? Proč se i touto oblastí, a nejen tou, zabýváme v tištěném magazínu Business Leaders mezi riziky, kterými si můžeme zbytečně komplikovat kariéru?

1. pozor: To není Tvůj majetek

Všechny informace a fotografie, které zveřejníme, se stávají majetkem Facebooku, a i když si do budoucna profil zrušíme (vymazat nelze nikdy, lze jen uzavřít), naše příspěvky jsou dohledatelné, u hackerů dokonce obchodovatelné. Pokud tedy nejsme talentovaným specialistou na IT, postupujme se zveřejňováním osobních dat velmi opatrně. Cokoli řekneme, může být použito proti nám.

Personální agentury či HR oddělení firem, často i manažeři a majitelé firem, si dnes velmi jednoduše dokážou vygooglovat mnoho informací nejen o svých stávajících zaměstnancích, ale i potenciálních budoucích. Rozmáhají se IT detektivové, kteří najdou i to, co jsme „smazali“, ale v historii, paměti internetu, zůstává.

2. pozor: Na síti neexistuje minulost

Námi psané oficiální životopisy jsou při přijímacích řízeních stále zásadní, ale souběžně s tím si mnoho firem vypracovává neoficiální protisložku, mimochodem i amatéři si prověří naši on-line vizitku. Nezapomínejme: Komplikací oproti snadno upravitelnému papírovému životopisu je ta, že svou internetovou identitu, říká se jí digitální stopa, jen tak nezměníme.

Zaměstnavatelé či obchodní partneři si o nás a naší minulosti zjistí leccos. Zkoušeli jste zadat své jméno do vyhledávače? Může Vás překvapit, jak stará data lze vydolovat…

Jak tedy bezpečně využívat sociální sítě?

Z magazínu Business Leaders si jistě dobře pamatujete, jak sociální sítě lze využít, ať jste na straně zaměstnavatele, nebo zaměstnance. Oběma stranám přinášejí ohromné množství informací a spojují je s lidmi, s nimiž by jinak nebyly v kontaktu. Jednoduše jen tvořme svou digitální stopu s opatrností a prozřetelností. Základní rady, jak na to:

Dvakrát měřme a jednou řežme

Než cokoliv zveřejníme na jakékoliv sociální síti, seznamce, kdekoliv na internetu, dobře si to promysleme. To, že máme v tuto chvíli splín v práci a chceme se o něj podělit s přáteli, může mít snadno za následek to, že se to dostane k našemu nadřízenému, případně k budoucímu nadřízenému. A značně nám to může zkomplikovat situaci, protože budeme vyhodnoceni jako neloajální jedinci.

Dosud je i přes častá varování stále poměrně časté, že spoustu uživatelů sociálních sítích se realizuje a ulevuje svým krátkodobým depresím či pohnutkám pomocí svých profilů.

Zametejme čas od času svou digitální stopu

Alespoň před amatérskými čmuchaly se chraňme. Pokud hledáme práci a v blízké době budeme procházet pohovory, kromě úpravy životopisu ve vlastním počítači si pečlivě zkontrolujme veřejné profily na sociálních sítích. Zkusmo si vygooglujme své jméno, a pokud někde na první pohled vyskočí nějaká nepříjemnost, pokusme se ji opravit.

Některé vyhledávače sice právě z těchto důvodů zavedly zpoždění aktualizací, ale v dostatečném předstihu lze omezit alespoň na první pohled patrných komplikací.

Ostatně, toto dělejme nejen v případě, že hledáme novou práci. Je dobré čas od času očistit svou digitální stopu, co jen naše IT dovednosti stačí. Případně se obraťme na někoho zdatnějšího z této oblasti ve svém okolí.

Uvědomme si sílu remarketingu

Jedním z výdělečných nástrojů na internetu je tzv. trackování, sledování těch uživatelů, kteří navštívili konkrétní webové stránky. Uživateli se pak připomínají, kamkoli se hne. Může se nám pak stát nemilá záležitost, že když prezentujeme na svém osobním počítači nějaké pracovní záležitosti a vstoupíme na internet, remarketing zapříčiní, že se nám témata, která jsme prohlíželi během dlouhého víkendového večera, objeví na každé zobrazené stránce.

Ostatně, je to jeden z oblíbených triků zaměstnavatelů chtít ukázat, jak pracujete na svém počítači, tabletu nebo mobilním telefonu. Remarketing řekne o člověku za pár sekund víc než jeho předstíraný půlhodinový proslov.

Sečteno, podtrženo

Nezříkejme se sociálních sítí. Jsou perfektním nástrojem, jak udržovat dobrou profesní vizitku a marketing sebe sama, zejména na profilu LinkedIn.

Máme zde i přísun informací, které většinou díky remarketingu dokážou zobrazovat naše aktuálně oblíbená témata, články a weby, které nám mohou pomoci s osobním i profesním růstem.

Vyvarujme se však hloupých chyb, o kterých obsáhle píšeme v tištěném magazínu Business Leaders, Vašem průvodci úspěšnější kariérou v zaměstnání i podnikání.

Tištěné vydání v rámci Česka lze získat zde.

Přejete-li si doručení na Slovensko, vstupte sem.

Máte-li raději okamžité čtení z mobilního telefonu nebo tabletu, a to i v off-line režimu, stáhněte si vydání v naší aplikaci zde.

© Eva Roudnická

- Reklama -