Basketbalista mezi finančními poradci: Nemusíte být nejrychlejší, ale nejvytrvalejší

Petr Welsch, dnes již součást vedení Partners
- Reklama -

Už od dětství hrál basketbal a myslel si, že oranžový míč bude cesta, jak se jednou jako profesionální hráč živit. Zranění a další nepřízeň ve sportu ho nakonec dostaly na jiné hřiště – k financím. Svoji kariéru musel nastartovat znovu, jinde a začít úplně od nuly.

Do podnikání se pustil po hlavě. Sportovní zkušenosti a odhodlání mu pomohly překonat první těžkosti, nevzdat se po prvotních prohrách. Vlastní byznys pod hlavičkou finančně-poradenské společnosti Partners úspěšně rozvíjel, než přišly rodinné problémy. Podnikání šlo na druhou kolej, a když se vrátil, zjistil, že jeho tým zatím ustrnul, nechtěl se dále posouvat, nenašli už společnou řeč.

Vypadalo to, že krach tentokrát už přijde. Nepřišel. PETR WELSCH nikdy nechtěl stagnovat. Proto se rozhodl začít raději znovu a všechno vybudovat ještě jednou. Odešel do jiného města a stavěl od nuly, nezastavoval se. Později se rozhodl budovat také působení Partners v Polsku.

Kdo byl na unikátní konferenci Tajemství Obchodu (záznam možno stáhnout zde) a slyšel Petra Kroupu, jeden ze šesti Partnerů společnosti Partners a také bývalého basketbalistu Nymburka, pochopil, proč mají sportovci k úspěchu ve finančním poradenství tak blízko. Mimochodem, to rozklíčovat i z rozhovoru s Petrem Welschem, bratrem ještě slavnějšího basketbalisty Jiřího, který dokonce okusil NBA.

Petře, když jste před lety jako profík běhal za míčem, napadlo vás tehdy, že budete podnikat, v saku a kravatě a ve financích? Jak se to událo?

Ve sportu jsem se pohyboval 15 let a plánoval jsem, že jednou budu hrát profesionálně a také se zabezpečím. Kvůli zranění jsem musel skončit a kariéru nastartovat znovu, jinde. Do podnikání ve financích jsem se pustil po hlavě, 10 let v profi sportu bylo jak 10 let ve skleníku, byl jsem odtržený od reality a začínal pak úplně od nuly. Sportovní zkušenosti se ale vyplatily, pomohly mi překonat první podnikatelské těžkosti, nevzdat se po prvotních prohrách.

Váš bratr byl ještě úspěšnější basketbalista než Vy. Když spolu mluvíte, nacházíte společnou řeč? Co mají společného profi basketbalista a podnikatel ve financích?

Zásadní přínos sportu vidím v tom, že jsem se naučil hrát v týmu, spolupracovat. Správný tým považuju za klíčový také v byznysu. Rozvíjení svých „spoluhráčů“, hledání potenciálu v lidech, to je to, co mě teď nejvíc baví. Necítím se dnes jako hráč, spíš jako trenér, nehledím na svoji kariéru, ale na kariéru člověka v týmu. Věnuji se lidem, rozvíjení celého týmu, moje heslo je: Dej druhé straně víc toho, co chce a méně, co nechce. Ve sportu jsem se také naučil přijmout porážku, překonat ji a jít dál. To je v podnikání důležité.

Ve financích začíná spousta lidí, ale ne každý uspěje. Jaký je ten vás recept na úspěch?

Můj recept na úspěch zní: Nemusíte být nejrychlejší, ale nejvytrvalejší, jít dál a ukazovat cestu dalším. Vydělané peníze jsou pro mě až na 4. příčce. Podstatné je, aby práce měla smysl, důležité je naplnění touhy spolupracovat se společností, která je lídrem trhu, a také chuť něco měnit a zanechat po sobě nějaký odkaz.

Jaké okamžiky byly ve Vašem podnikání nejtěžší a čím se Vám je podařilo překonat?

Po několika letech ve financích, kdy se byznys úspěšně rozvíjel, přišlo období, kdy jsem se mu nemohl věnovat naplno tak, jak bych potřeboval. Když jsem se vrátil, zjistil jsem, že můj tým ustrnul, nechtěl se dál posunovat, nenašli jsme už společnou řeč. Rozhodl jsem se raději začít znovu a vše vybudovat od začátku, přestěhoval jsem se do jiného města a začal budovat nový tým, nový byznys. Velmi mi také tehdy pomohlo setkání s mojí dnešní ženou Petrunou. Ukázala mi, že v lidi se dá věřit…

Tehdy jsem znovu zúročil své zkušenosti ze sportu. Během sportovní kariéry jsem měl období, kdy jsem si třeba odvápnil koleno a byl jsem půl roku o berlích, nebo jsem kvůli zranění kotníku proseděl celou sezóna na lavičce náhradníků. Když mi lékaři řekli verdikt, byla moje první otázka: Proč zrovna já mám zdravotní problémy? Pochopil jsem, že takové myšlení nefunguje. Stejně tak ukazují v byznysu prstem neúspěšní lidé, kteří se snaží hledat chybu všude kolem, ne v sobě a problémy v byznysu svádějí třeba na trh. Ukazují tím ale hlavně na sebe. Změna je důležitá hlavně v hlavě.

Jakou roli hraje ve Vaší kariéře a rodinném zázemí Vaše manželka?

Pro mě velkou. Víte žena by měla mít svá 4 D – dáma ve společnosti , „dělník“ v domácnosti, divoženka v ložnici a dobrý přítel. J Ona všechny splňuje. Začátky našeho podnikání jsme rozjížděli spolu, byla manažerkou svého týmu, pak se přesunula do zázemí. Rozumí tomu, co dělám. Je také jednatelkou v našem s.r.o., zastřešuje administrativní, organizační a účetní záležitosti, velmi mi pomáhá její „odhad“ lidí. Je také mým velkým fanouškem, ale i kritikem, když je třeba.

Dosáhl jste v Partners již skoro na nejvyšší pozici, na Partnera. Kam vede další cesta z vrcholu?

Svoji cestu vidím v práci s lidmi. Mě to prostě baví. To, co se mi podařilo, mohu předávat dál, dalším lidem v týmu. Mohu jim nabídnout své zkušenosti, aby i oni dosahovali svých úspěchů. Sám jsem se profesně posunul dál na nový trh, do Polska. Byla to zcela nová výzva, za rok jsem se naučil tolik, co za tři roky v Česku. Když jsme přišli do Polska, museli jsme zcela změnit náš přístup a očekávání. Přišli jsme s propracovaným systémem finančního poradenství, ale trh a klienti na něj nebyl připraven. Finanční poradci byli na něco zvyklí a nechtěli to měnit. Museli jsme se proto zaměřit na inovátory, kteří byli ochotní dělat věci jinak.

Jaké jsou podle vás hlavní rozdíly mezi oběma trhy?

Polsko je velká a hrdá země a odhaduji, že je přibližně 7-8 let za námi. Velký rozdíl je v mentalitě. Polák se dokáže na rozdíl od Čecha velmi dobře prezentovat, Češi jsou naopak zase vytrvalejší. Znamená to, pracovat jinak s jejich motivací. Poláci chtějí výsledky hned, proto se musíme na rozdíl od Čechů, více méně zaměřovat na krátkodobou motivaci a méně na tu delší.

Nezaměstnanost v ČR je na nejnižší úrovni za mnoho let, firmy se perou o dobré lidi. Jakou kariéru nabízí Partners? Proč jít touto cestou, která je tak nejistá?

Nejistá..?! Neznám jistější kariéru, než tu, kterou si vytvoříte a ovlivňujete sami. S Partners jsem od roku 2007, kdy se společnost objevila na trhu jako nová firma a začala dělat velké změny. Změnila status quo, stala se lídrem trhu. Přitahuje tak dobré lidi, kteří chtějí něco měnit. Sleduje a nastavuje nové trendy ve finančním plánování a fungování trhu vůbec. Je to firma, která mění trh a historii. Je to cesta pro ty, kteří se nechtějí spokojit s pohodlím „šedého průměru“. Chtějí ovlivňovat svoje pracovní prostředí, jak po stránce náplně a vztahů, tak i výhledu do budoucna a příjmu. Nechtějí být závislí na cizí firmě, ale jen sami na sobě. Mají plán postavit něco, do čeho zpočátku investují více času a energie, ale ono se jim to postupně začne vracet. Je to pro ty, co si chtějí plnit sny.

Mají finance ještě i dnes pro podnikatele potenciál?

Určitě ano! Položte si otázku: Co spojuje všechny obory v ekonomice jako stavebnictví, automobilky, strojírenství, energetiku, vzdělávání, zdravotnictví atd.? Peníze! A finance jsou příležitostí na trhu, který možná působí obsazeně, ale když se podíváte více zblízka, zjistíte, že kvalitní služba se v tomto segmentu hledá opravdu velmi těžko. Ani v bankách, ani v minifirmičkách ji nenajdete. V porovnání s ostatním podnikáním není k rozjezdu třeba téměř nic, stačí “jen” čas, chuť a píle. A jde o zajímavý obor i z hlediska výdělků.

Když dnes mluvíte s člověkem, který je s podnikáním na začátku, dokážete už odhadnout, jestli z něj bude hvězda nebo spíš neuspěje? Čím to je?

Vzdělávací systém Partners pomůže připravit z nováčka skvělého podnikatele i manažera pro trh. Vyhraje ten, kdo očekává od sebe víc, kdo je hladový. Častou chybou je, že lidé něčeho dosáhnou a začnou stagnovat, nedobývají dál trh. Prvních 10 let podnikání se zaměřte jen na růst.

Můj tým tvořili na začátku hlavně lidé mezi 25-30 lety. Přišli bez pracovních zkušeností, vypracovali se a teď zakládají rodiny a rozvíjejí se dál. Navíc se navzájem inspirujeme, já jim mohu předat své zkušenosti, oni mě inspirují třeba v oblasti technologií. V týmu jsou ale také čtyřicátníci a padesátníci. Dobrý manažer je jako dobrý kouč: umí v lidech objevit jejich potenciál pro tým.

Při výběru lidí mám filozofii: Neškatulkovat, nechat lidi projevit se, protože v každém je skrytý manažer a podnikatel, jen bohužel naše školství to v lidech moc neprobouzí, spíše naopak. První měsíce jsou pro mě proto spíš poznávací. A kdo uspěje? Jako ve sportu – 20 % je talent a 80 % trénink a praxe. Naše práce je o lidech a obchodu a nic nepřijde samo. Neznamená to ale, že uspěje jen dravec. O klienta pečujeme dlouhodobě, náš obchod je hlavně o naslouchání, entuziazmu a empatii. Je třeba věřit tomu, co dělám, umět se vcítit, prodat to, co člověk potřebuje. Znamená to také chovat se eticky, v zájmu spolupracovníka a klienta. Dlouhodobě to totiž vede k vyšší loajalitě, dobrému jménu, úspěchu.

Jak uspět ve strukturálním byznysu? Kde dělají největší chyby ti, kteří stagnují? Doporučení úspěšných najdete v tomto vydání magazínu Business Leaders, zaměřeného na neomezené možnosti.

Záznam devítihodinové konference Tajemství obchodu je ke stažení zde.

© Petr Casanova

- Reklama -