Jak napsat životopis? Aneb 3 tipy pro to, aby bylo Vaše CV uměleckým dílem

- Reklama -

Životopis byl, je a pravděpodobně bude zásadním pomocníkem nejen při hledání nové práce. Jeho podoba se postupem času mění. Držme svůj životopis aktuální – podobou i obsahem.

A i k tomu je tu magazín Business Leaders, který je Vaší podporou v práci na sobě samém a na svém kariérním životě. Životopis je naší vizitkou, nehledě na výši naší aktuální pozice. I majitelé firem a top manažeři čas od času potřebují někde použít svůj životopis. Hýčkejme si tuto vizitku (nejen na sociální síti LinkedIn).

Psaní životopisu by mělo být trochu jako tvoření uměleckého díla. Existuje tu i náznak pravidel poezie: Vzhledem k omezenému prostoru a podmínkám se snažíme efektivně popsat, kdo jsme. Odtrhněme slovo tady, přesuňme to tam a zkoušejme další slova, fráze, uspořádání, dokud to na nás samotné jako potenciální zaměstnavatele nezafunguje.

Položky, které má životopis obsahovat, nekopírujme z webu, ale snažme se v nich odpovídat na otázky:

Co nás motivuje a inspiruje?

Co je naše pracovní srdcová záležitost?

Kde je náš skrytý (nebo ne tak skrytý) talent?

Co jsme už dokázali, na co jsme opravdu hrdí?

Co vyvolává naši vášeň, kompetenci a loajalitu?

Skvělý životopis je jako lichotivý snímek – zachycuje nás co nejlépe a odhaluje naši specifickou atraktivitu.

Mnoho velkých společností nyní používá počítačový program, jako je Resumix, k elektronickému skenování životopisů žadatelů do počítačové databáze. Pro společnost je mnohem levnější a jednodušší mít soubor všech těchto životopisů v počítači, protože je mohou později prohledat elektronickou cestou a díky některým klíčovým slovům rychle identifikovat ideální uchazeče pro konkrétní pozici. (Počítač ignoruje všechny životopisy, které neobsahují správná klíčová slova.)

Ale jaká jsou ta magická slova? Většinu těch z nich najdete v popisu pracovní pozice.

Shrňme si tři základní body, na které při psaní životopisu nezapomínejme:

  1. Dejme si s psaním životopisu práci a věnujme mu čas. Nekopírujme a nestahujme on-line životopisy. Mělo by to být specifické originální dílo.
  2. Nejen s každou novou žádanou pozicí (když životopis rozesíláme na více míst, dejte si tu práci a na každé místo jej specifikujme), ale i průběžně, když dlouhodobě setrváváme na jednom místě (vpisujme si úspěšné projekty, úkoly a funkce, zpětně si nemusíme na vše vzpomenout).
  3. Propagujme dostatečně všechny své zkušenosti a dovednosti. Neopomeňme své reálné koníčky – byť se tato položka zdá jako doplňková, mnoho personalistů se na ni soustředí s velkým zájmem, protože o nás mnohé prozrazuje.

 

© Eva Roudnická

- Reklama -