Proč se stresujeme z práce? Tady je 5 tipů, jak se bránit…

- Reklama -

Víte, že více než 35 % Evropanů trpí stresem, a většinou z práce? Proč si k sobě připouštíme pracovní stres, když jde „jen“ o práci? Kolikrát už jsme si dávali předsevzetí, že se nebudeme nervovat kvůli pracovním komplikacím, když jsme zažili i ty opravdové životní problémy?

Dnešní doba nás jistým způsobem tlačí ke kariérnímu způsobu života, ať už jsme zaměstnancem ve velké korporaci, nebo podnikatelem. Ti z nás, kteří na sobě chtějí pracovat, pak hodnotí svou úspěšnost z dosažených pracovních výsledků. Není to vždy dobře. I cesta je cíl. V Business Leaders Vás vybízíme k práci na sobě a na své kariéře, ale vždy s ohledem především na své zdraví.

Stres hraje v životě zásadní roli. Když ho udržujeme na zdravé úrovni, může nám dokonce pomoci efektivněji pracovat, podpořit zdravou konkurenci a přiměje nás, abychom vyhodnotili problémy a formulovali kreativní řešení. Může ale také současně ztěžovat naši schopnost účinně vykonávat svou práci, a tím snížit naše šance na povýšení či dosažení cílů, negativně zasahuje do vztahů, a především vede k fyzickému onemocnění. Stresové onemocnění je hned po bolestech zad druhým nejčastějším zdravotním problémem vůbec.

Takže, jak najít rovnováhu? Začněme tím, že odstraníme stres, který je zbytečný a který začíná u nás.

1. Komunikujme jasně a efektivně.

Mnoho problémů vzniká v důsledku nedostatečné nebo neúčinné komunikace. Nezaměřujme se pouze na svůj slovní a písemný projev. Naslouchání je zapomínané umění většiny z nás, přitom je tak silnou zbraní. Nezáleží na tom, jaká je naše pozice, silné komunikační schopnosti jsou nezbytné.

Tip: Čtěme pro zlepšování slovní zásoby, maily pišme v rozvitých větách, a ne v heslech, soustřeďme se na komunikační chyby u sebe i u ostatních a poučme se.

2. Delegujme úkoly.

Také patříte k lidem, kteří si myslí, že nikdo jiný nemůže vykonávat i jednodušší úkoly stejně dobře jako vy? Eliminujme spoustu stresu tím, že se prostě naučíme delegovat, přenechávat úkoly jiným. Není nutné, aby jedna osoba vykonávala veškeré úkoly související se svou prací.

Tip: Je účinnější, když se soustředíme na to, co děláme nejlépe, a necháme někoho jiného postarat o zbytek.

3. Neprokrastinujme.

Odkládání se často objevuje ve chvíli, kdy se setkáváme s úkolem, který bychom radši neudělali.

Tip: Přečtěme si knihu Konec prokrastinace.

4. Berme si pravidelně dovolenou.

Dovolená není jen náhradou za prázdniny, které jsme mívali ve škole. Dovolená poskytuje čas uvolnit se, získat novou perspektivu a více se soustředit. Lidé, kteří dlouhodobě pracují bez dovolených, jsou náchylnější k nemocem. Je to upozornění našeho těla, které nám říká, že potřebujeme odpočinek.

Tip: Dovolenou si nahrubo plánujme na celý rok dopředu. Uvidíme tak v kalendáři pravidelné rozložení volných dní a můžeme se na ně pracovně připravit a těšit.

5. Naučme se říkat NE.

Mnoho lidí má potíže říkat ne. Ale nemůžeme na sebe vzít každý projekt, úkol a roli, které se namanou. U projektů, které nespadají do naší oblasti odpovědnosti, zvažme, zda nám pomohou dosáhnout našich cílů v oblasti kariéry. Pokud ne, zdvořile odmítněme nabídku a soustřeďme se na své podstatnější úkoly.

Tip: Naše přehnané snažení se často nesetká s oceněním, protože se od nás neočekává práce ve dne v noci. Začněme trénovat NE u jednodušších úkolů. Říkat občas NE je zásadní pro zdravější život.

 

© Eva Roudnická

- Reklama -