Stává se Vám, že nestíháte? Ovládněte time management a přitom ho nelámejte přes koleno

- Reklama -

Sedíte nad plánem nového týdne? Kéž by měl už zítřek alespoň 30 hodin, říkáte si, když cítíte, že nestíháte práci, rodinu a koníčky tak, jak byste si představovali. Přitom není potřeba mít delší den, ale je třeba naučit se správně pracovat s časem. Nenechme se řídit časem, ale řiďme ho.

Jak ukazujeme na konkrétních příkladech v tištěném magazínu Business Leaders, úspěšní lidé nemají více času – jen s 24 hodinami denně jinak pracují. A totéž se můžeme naučit i my. Stačí se jimi inspirovat. Nebýt jen vytížení a přetížení, ale také efektivní. Co to znamená? Jaká doporučení, alespoň v kostce, probíráme v novém vydání?

Nevymlouvejme se

Leckdo z nás má čas od času sklony k výmluvám (na osud, příležitosti, nezdary), k sebelítosti („nikdy jsem si to nemohl dovolit“) nebo k nepřejícnosti druhým („on měl víc štěstí než já“). Snažme se v sobě tyhle myšlenky zapudit. Nepřinesou nám nic dobrého a kradou nám mnoho času, když zaměstnáváme mozek něčím tak nedůležitým…

Respektujme sovy i skřivany

Každý z nás má v sobě zakódován určitý denní rytmus. Setkáváme se s pojmy sovy a skřivani. Rozlišují ty, kdo nevstávají za ranního kuropění, ale jsou schopni být produktivní až do večera, kdy zvládnou i sport a další aktivity, a pak ty, kteří vyskočí z postele před rozbřeskem, zaběhají si, vyřídí e-maily a přečtou si noviny dříve, než vypraví děti do školy, postupem odpoledne však jejich aktivita klesá a večer už nedokážou produktivně pracovat.

Poslouchejme své tělo, jak bylo naprogramováno. To, že někdo úspěšný vstává v půl páté ráno, není prototypem úspěchu a efektivity pro všechny. Je důležité využít svou energii v ten čas, kdy nám to mozek a tělo dovolují a podporují nás v tom. A respektujme to i u svých zaměstnanců či partnerů.

Je samozřejmě možné se své zvyky přeučit, ale asi nikdy nedosáhneme té samé efektivity, jako když se svému vrozenému nakódování nebudeme bránit.

Dochvilnost se cení, nedochvilnost je jako nemoc

Říká se, že dochvilnost je vlastností králů. Pokud jsme však chronicky nedochvilní, tak když to jen trochu jde, přizpůsobme tomu svůj program a předem s tím počítejme. Samozřejmě si dejme jako jeden z cílů, že tuto špatnou vlastnost napravíme. A stejně jako jiné věci i z dochvilnosti jde udělat silou vůle návyk.

Výsledky jedné studie odhalily, že kuřáci se sklony k nedochvilnosti mají mnohem menší problém odnaučit se kouřit než začít chodit včas. To není omluva pro nedochvilné. Nedochvilnost je špatná vlastnost, protože není slušné nechat na sebe kohokoli čekat. Pokud si přiznáme, že jsme nedochvilní, pracujme na odstranění této slabiny, ale současně s ní počítejme při plánování.

Plánujme aktivity s rozmyslem

Nesnažme se nasekat si schůzky těsně po sobě a předimenzovat si diář, není to efektivní. Naučme se nechávat si mezi jednotlivými aktivitami prostor. Jednání se může nečekaně protáhnout, přejezd na další místo může být delší. Jakékoli zdržení nám posouvá program celého dne, takže přestáváme stíhat, to nás znervózní a nesoustředíme se naplno na probíhající aktivity, protože už přemýšlíme o tom, jak nestihneme další schůzku.

Dělejme si pauzy a nebojme se, že budeme jen tak nečinně sedět a čekat. V době datového připojení můžeme takřka všude využít chvíle mezi jednáními klidně pro další práci.

Využívejme každý moment

Jak využíváte ty chvíle, když máte nečekané volno a prostor? Mějte připravený záložní plán i na tyto příležitosti. Vozte v autě tašku s věcmi na cvičení, nebo knihu či audioknihu s tématem, který je pro Vás právě aktuální. Koneckonců právě audioknihy jsou skvělou výplní dlouhých přejezdů autem. Jsou bezpečnější než telefonování a mají dobrý vliv na Váš osobní růst.

Poslouchejme aktuální produktivitu svého těla

Každý z nás má někdy slabší den. Naše produktivita a pozornost nejsou a nemohou být vždy stoprocentní. Roli hraje mnoho aspektů našeho osobního života a rozpoložení, které ovlivňují i naši práci. Pokud nejsme zcela vázáni pevnou pracovní dobou, naučme se dávat si pauzy, když jsme nesoustředění. Věnujme se jiným věcem, odpočiňme si. Je to lepší než zabít pár hodin neproduktivním koukáním do monitoru. Naopak ve chvíli, kdy se dostaneme do skvělého pracovního rytmu, neváhejme využít toho, že jedeme na vlně, a pracujme klidně déle.

Ve chvíli, kdy se člověk naučí efektivně ovládat svůj časový plán, ušetří každý týden několik hodin času, které může věnovat své rodině, přátelům, koníčkům. Po takovém mentálním odpočinku pak zase odvádí v práci lepší výkony. A tak stále dokola.

Chcete být úspěšnější než doposud? Činí Vám však některá z těchto doporučení takový problém, že je nemůžete následovat? Nejste sami. Proto se obsáhle zaměřujeme na to, jak optimalizovat svůj pracovní i volný čas. Učte se od nejúspěšnějších zaměstnanců i podnikatelů v našem magazínu Business Leaders. Více o něm zde.

Na Slovensko je možné získat Business Leaders zde.

Na cestách, v tabletu nebo chytrém telefonu, můžete číst Business Leaders zde.

© Eva Roudnická

- Reklama -