Co je nejefektivnější marketing: Reklama, doporučení, alternativní cesty?

"Právě Tebe potřebuji!" chcete zvolat. Jenže jak co nejvíce takových potenciálních zákazníků přesvědčit?
- Reklama -

Podnikáte zatím v malém a potřebujete co nejefektivněji – v rámci poměru cena/výkon – prodat své služby nebo produkty?

Živíte se přímým prodejem a hledáte možnosti, jak získávat nové zákazníky?

Nebo se snažíte spojit příjemné s užitečným a přemýšlíte, jak se prostřednictvím neotřelého marketingu dostat do povědomí co největšího počtu správných lidí?

Možná už teď platíte tak horentní sumy za reklamu a propagaci, že je to až na hraně rozumného investování. V magazínu Business Leaders pro Vás přinášíme tipy, jak zefektivnit svou reklamu.

Kdo je vůbec správný zákazník?

Plošná reklama – myslíte, že má efekt? Jistě, čím větší zásah, tím větší šance, že se trefíte do něčího vkusu. Ale počítáte zákazníky pouze na množství, nebo je také rozlišujete podle toho, jestli jsou ti správní?

V magazínu Business Leaders ukazujeme, jak provádět takové rozlišování a proč má vůbec smysl – kolik energie Vám ušetří, když se budete věnovat o to více svému správnému zákazníkovi, a ne tomu, který se zákazníkem nakonec vůbec nestane.

Zevrubně řečeno, postačí k tomu několik klíčových otázek. Například:

Poznáte, kdo je „správný zákazník“ a komu zbytečně věnujete energii?
  • Kolik u mě daný zákazník za poslední rok utratil?
  • Kolik jsem na něm vydělal (kolik u mě utratil a kolik mě stálo ho získat a obsloužit)?
  • Zaplatil mi včas?
  • Nakoupil u mě jednou, nebo vícekrát?
  • Je pravděpodobné, že u mě nakoupí znovu?
  • Doporučuje mě dále svému okolí?

U správných zákazníků pak můžeme najít spojující prvky – pohlaví, věk, region, vzdělání, příjem domácnosti, zájmy/názory. A podle toho lépe cílit.

Pak si samozřejmě můžeme i lépe odpovědět na otázku, zda je zrovna pro nás vhodná plošná reklama na billboardech, v televizi, v rádiu. Ačkoli jsou hodně viditelné a slyšitelné, mají svou cenu. A svým významem nejsou vhodné (ani únosné) pro všechny, obvykle jen pro velké společnosti. Jak ale potom mají svou visibilitu a povědomí o značce zvyšovat menší podniky, a hlavně živnostníci?

V magazínu Business Leaders se zabýváme mnoha firmami. Ukažme si nyní v obecné rovině alespoň tři možnosti, jak vlastní marketing pojmout:

1. Osvědčená klasika. Snad všichni znají Alzáka, ukřičeného zeleného skřeta z reklamy. Konkurenční CZC dokonce muselo své spoty právě od Alzáka odrazit a vymezit se proti němu, čímž ale paradoxně získalo body Alze.

Zeptáte-li se lidí, mnoho z nich má vůči Alzákovi averzi, jen ho slyší nebo vidí. Ale i to je marketing se zásahem. Marketing totiž nerozlišuje pozitivní a negativní reklamu, účelem marketingu je, aby firmu znali všichni. Společnost Aleše Zavorala to stálo pochopitelně obrovské množství peněz. Na druhou stranu se ale Zavoral nyní pyšní odhadovaným jměním přes 11 miliard korun. Patří do dvacítky nejbohatších Čechů.

Jenže vymyslete takový symbol – a aby to nebyla Bóbika, reklama, kterou kdekdo znal, ale málokdo věděl, kterou firmu vlastně prezentuje.

Marek Valla se rozhodl podnikat ve vteřině, a to za velmi zvláštních okolností na hotelovém pokoji. Hned ráno ohlásil konec v zaměstnání. Efektivní marketing se stal jeho rozhodující kvalitou.

2. Nové trendy. V novém čísle magazínu Business Leaders ukážeme, jakou novou efektivní reklamou se vydal mimo jiné Marek Valla, bývalý zaměstnanec Slevomatu, který od nuly založil Výhrostroj. Pokud bojujete s nedostatkem klientů a máte krajně omezený rozpočet, překvapí Vás, jak se dá nově zviditelnit psychologicky oblíbenou, a přitom úspornou cestou.

3. Nejlepší reklama je zadarmo. Kdo si nemůže dovolit drahou kampaň, ten si myslí, že mu zbývají různé inzerce, propagační materiály a akce, kampaně na sociálních sítích. Ale zapomíná na to nejvýhodnější – osobní doporučení klientů.

Čím více upřímných referencí podnikatel má, tím více se jeho značka stabilizuje, etabluje a získává na hodnotě. Přitom na začátku je pouze třeba nabídnout uspokojivou službu či produkt a zajistit, aby je zákazník vyzkoušel a byl spokojen.

Doporučení je přirozený nástroj, kterým děláme někomu reklamu naprosto automaticky každý den. Pointou je, že informaci, jak jsme skvělí, nekřičí Alzák nebo najatý herec, ale někdo blízký. Proto jde o silnou a velmi efektivní marketingovou cestu k úspěchu.

Jak dosáhnout spokojené reference, o tom si počtete už za několik dní v novém vydání Business Leaders, které z tiskárny směřuje přímo do Vašich schránek, jestliže jste uvedli svou adresu zde.

Téma Jak mít co největší úspěch s co nejnižšími náklady ostatně bude součástí i naší konference Tajemství obchodu. Vstupenky si ještě můžete zajistit zde.

© Eva Roudnická, Petr Casanova

- Reklama -