5 důvodů, proč lidé mění práci (a dá se tomu zabránit)

Nevybrat nejlepšího kandidáta, to v dnešní době rozhodně není umění. Stačí udělat některou z následujících chyb a neštěstí je na světě.
- Reklama -

Proč lidé mění práci? – divíte se titulku.

Přece jdou za lepším – zní nejrychlejší odpověď.

Co když ji ale vezmeme z opačného konce? Co když lidé primárně nejdou za lepším, ale spíše odcházejí z horšího?

Zažili jste někdy negativní kolegy, kteří svým pseudopřístupem dokážou nabourat celý kolektiv? Pokládali jste si někdy otázku: Proč vlastně lidi dělají práci, která je nebaví? Proč otravují ovzduší, když ho tím zamořují i sobě? A co jim vlastně vadí?

Obdrželi jsme jeden zajímavý postřeh. Ano, v tištěném magazínu Business Leaders obvykle přinášíme příběhy lidí, kteří svým nadšením i tvrdou prací vybudovali své kariéry (jde-li o zaměstnance) nebo podniky (píšeme-li o podnikatelích). V obou případech realizovali své sny a dělají to, co je baví, naplňuje a většinou více než dobře živí. Jenže JAK se mají vypořádat s těmi opačnými – s těmi, kteří do práce chodí jako otroci jen z povinnosti a kteří odrazují nejen ostatní kolegy, ale i zákazníky? PROČ se to vůbec v lidech rodí?

JAK a PROČ. Dvě otázky, které vždy zodpovídáme v magazínu, pokud ukazujeme krok za krokem cestu ke konkrétnímu úspěchu. Pojďme si tedy obě otázky zodpovědět i v tomto případě…

JAK se popasovat s negativci

Říká se, že zlo nabývá vrchu tam, kde dobro začíná mlčet. Tuto větu si můžete přeložit podle svého. V práci se však, jak ukazujeme na příkladech v magazínu, vyplatí soustředit se na pozitivní činy – neustávat ve své cestě, nedat se odradit a ke všemu, co nám vadí na ostatních, přistoupit tak, že nejprve začneme u sebe a staneme se z dlouhodobého pohledu vzorem. Žádná tma totiž není mocnější než světlo. Stačí zapálení jediné svíčky a tma je pryč. Jinými slovy: Pracujme tak, aby nás to bavilo a neobtěžovali jsme svým přístupem okolí. (Ostatně, jak důležité je to, na co se sami soustředíme, jsme popisovali v článku Na co myslíš, to se uskutečňuje aneb Jak funguje vizualizaceČetli jste ho?)

PROČ se vůbec škarohlídství rodí

Kde jsou příčiny? Co by měli manažeři ohlídat? Proč se z příjemných kolegů stávají nepříjemní?

Oddémonizujme nespokojené a negativní zaměstnance a podívejme se na to, co za změnou jejich chování stojí. Lépe je tak pochopíme.

V USA proběhla rozsáhlá studie o tom, proč se lidé stávají nešťastnými ze své práce. Mezi mnoha příčinami vyšlo pět nejčastějších – pět základních problémů, na které by si majitelé a vedoucí pracovníci měli dávat pozor a snažit se, aby se zaměstnancům nestaly.

  1. Přílišné vytížení v práci.

Jeden z důsledků rekordně nízké nezaměstnanosti. Při nedostatku kvalitních zaměstnanců se ti, kteří ve firmě jsou, využívají nad plán. Navíc doba je uspěchaná a na výkon zaměřená. Ale všeho moc škodí. I když zaměstnance zpočátku práce baví a jsou pracovití, určitý objem už se pro ně stane nezvladatelným a demotivujícím. Sežere je.

  1. Pochybnosti o tom, zda šéf firmu vede správným směrem.

Kdykoli lidé začnou pochybují o svém lídrovi, je to problém. Někdy nevratný. Ztratí svůj kredit. Pro všechny, kteří si chtějí své lidi udržet dlouhodobě, pořádáme konferenci Tajemství obchodu.

  1. Strach z budoucnosti, obavy o prodloužení smlouvy, nejistota stálého příjmu.

Se zaměstnanci je nutné mluvit o jejich budoucnosti, plánech firmy, mít jasně nastavená pravidla růstu, posunu, vývoje. A dodržovat sliby a slova, na nichž jsme se hned na počátku spolupráce dohodli. Nejistota a nedodržování domluv ohledně pracovních vztahů může roztříštit kolektiv i výkon pracovníků.

  1. Nedostatek zajímavých úkolů, nuda na pracovišti.

I když se traduje, jak je snem každého zaměstnance „nic nedělat“, zkusili jste si někdy opravdu strávit osm hodin pracovní doby nicneděláním, respektive předstíráním práce? Strašné. První hodiny či dny to ještě jde, zabavíte se surfováním po internetu, zařizováním osobních věcí, ale časem to začne vysávat energii – dokonce více, než když je práce hodně. Proto je nezbytné zajistit zaměstnancům dostatek úkolů, zvlášť ze začátku spolupráce, jinak se mohou začít cítit zbyteční.

  1. Nedostatek uznání, malé nebo žádné ohodnocení pracovních úspěchů, neměnný plat.

Každý člověk je jiný, různorodě motivovatelný, nicméně co máme všichni společné, je potřeba „nějakého“ uznání za odvedenou práci, zejména finančního. Jak se říká trochu cynicky, ale v zásadě přesně: Od doby, co byly vynalezeny peníze, není nutné děkovat. Dnešní situace na trhu práce zvláště nutí udržovat finanční ohodnocení klíčových lidí na vyšší úrovni. Je to důležitý, i když také ne zaručený prostředek udržení zaměstnance, a to nejen ve firmě, ale hlavně motivovaného k práci a pozitivního do budoucnosti.

Jak dostávat své okolí z negací? Jak se i sám sebe naučit přesvědčovat, že to, co se zdá nemožné, lze zvládnout – a hlavně to krok za krokem opravdu začít zvládat? O tom je toto vydání magazínu Business Leaders. Přečtěte si ho, dokud je dostupné.

Tištěnou podobu (časopis) lze získat zde, elektronickou (čtení přes mobilní aplikaci na tabletu nebo v chytrém telefonu) zde.

Vstupenky na konferenci Tajemství obchodu již od 1649 Kč seženete pouze zde.

© Eva Roudnická

- Reklama -