Jak přistupovat k podpoře prodeje? Nepodceňujme ji!

- Reklama -

Pokud pracujete v obchodní sféře, jistě si uvědomujete, jak důležitá je podpora samotného prodeje. V některých firmách existují na podporu prodeje celá oddělení. Někteří obchodníci se snaží podpořit sami. Co je správný a efektivní přístup, abychom nezazdili náš obchodní talent a um jen špatnou podporou prodeje?

Pokud odebíráte časopis Business Leaders, můžete pravidelně získávat informace a inspiraci o různých formách, jak dosahovat úspěchu. A protože nedílnou součástí úspěchu je podpora prodeje vašich výrobků či služeb, nechybí ani články zahrnující právě tuto část byznysu.

Jednou z mnoha inspirací je světový bestseller Restart, průvodce podnikatelským minimalismem. Autoři zde velmi čtivou formou líčí jednotlivé podnikatelské zásady. Pokud se zajímáte o úspěchy v podnikatelském prostředí a chcete knihu, která nebude učebnicí a přečtete ji jedním dechem, je Restart to pravé.

A jaké jsou tedy základní, a přesto někdy netradiční, rady, jak zapracovat na podpoře prodeje?

1. Vytvořme si publikum

Každý firma má své zákazníky. Ty šťastné mají i fanoušky. Ty nejšťatsnější mají publikum, které může být naší tajnou zbraní.

Mnoho firem utrácí spoustu peněz za oslovení lidí. Kdykoliv chtějí něco říct, vytáhnou z rozpočtu pěkný balík peněz a utratí ho za reklamu. Říká se, že polovina peněz vydaných na reklamu je vyhozených oknem – jen nikdy nevíme, která to je.

Dnešní nejchytřejší firmy místo aby pracně vyhledávaly potenciální zákazníky, snaží se, aby lidé vyhledávali je. Publikum se vrací samo od sebe a sleduje nás.

Vytvořme si tedy proto své publikum. Mluvme, pišme, blogujme, facebookujme, točme videa, cokoliv. Sdílejme jakékoliv cenné informace, tím si vytvoříme věrné publikum. Zde jsme například psali o jedné z možností.

2. Dělejme to jako šéfkuchaři

Šéfkuchaři se dělí o své recepty a přesto tím nepřicházejí o svou slávu a úspěch. I my v našich firmách se můžeme dělit o znalosti. Ve světě byznysu je to často tabu, podniky jsou většinou tajnůstkářské, až paranoidní, tak buďme jiní. Všichni si myslí, že mají nějakou tajnou konkurenční výhodu, ale jen výjimečně je to pravda. Nebojme se podělit s ostatními. Šéfkuchaři jsou špičkami v oboru, tak se dělí o své nápady se světem. Dělejme to samé.

3. Umělé květiny nemá nikdo rád

Také Vám přijde, že svět byznysu je často plný uniformovaných profesionálů, snažících se o dokonalý obrázek? Často se tak stávají škrobenými, až nudnými.

Nebojme se ukázat své chyby. Nedokonalosti jsou skutečné a lidi na ně reagují.

V nedokonalosti je jistá krása. To je ostatně podstatou japonskému principu wabi-sabi, který si cení jedinečnosti a charakteru, nikoliv nablýskané fasády.

Mluvme tedy přesně tak, jak normálně mluvíme. Otevírejme témata, o kterých ostatní odmítají diskutovat. Ukažme to, na čem právě pracujeme, i když to ještě není dokonalé. Budeme vypadat mnohem opravdověji.

4. Tiskové zprávy jsou spam

Jak se říká hromadným zprávám, rozesílaným na stovky cizích adres v naději, že se alespoň jedna chytí? Spam. A stejně tak je to s tiskovými zprávami. Mají většinou mizernou účinnost, jsou šroubované a nudné. Novináře jsou denně zavaleni lavinou křiklavých titulků a falešných citací ředitelů firem. Každá zpráva se tváří jako senzační a průlomová, až do zblbnutí. Opravdu chceme svá sdělení prodávat právě takto?

5. Zapomeňme na Wall Street Journal

Články ve velkých prestižních novinách a časopisech, často mezinárodních titulů, mohou vypadat atraktivně, jsou dobré pro naše ego. Ale co se týče odrazu v obchodní účinnosti, je takřka nulová. Je efektivnější obrátit se na oborová periodika. V případě, že už náš podnik uskutečnil kus cesty k úspěchu, je tu tištěný magazín Business Leaders.

 6. Drogoví dealeři to umějí

Drogoví dealeři jsou svým způsobem chytří podnikatelé. Vědí, že je jejich produkt tak dobrý, že ho klidně napřed rozdávají zadarmo. Vědí, že si za chvíli přijdete pro další – a přinesete mu peníze.

Udělejme svůj produkt tak chutný, až návykový, že když dáme zákazníkům ochutnat, přidjou si pro další s penězi v ruce.

Na „palubu drogových dealerů“ nastupují například i softwarové firmy se svými bezplatnými zkušebními verzemi.

Nebojme se dát kousek zadarmo a věřme v kvalitu toho, co prodáváme.

7. Mýty o rychlém zbohatnutí

Nebudeme okamžitě oblíbení, nestaneme se přes noc boháči. Zvykněme si na to. Sny o okamžitém štěstí během dne vyměňme za postupný, pomalý růst. Trpělivost je důležitá. Může nás napadnout, že vše urychlíme, když si najmeme PR agenturu. Neurychlíme.

Nezapomeňme, že i velké značky zásadně začínaly bez velkých PR kampaní. Starbucks, Apple, Nike, Amazon či Google se vyprofilovaly jako velké značky jen postupem času.

Nejprve si proto začněme budovat publikum, naučme lidi být zvědaví na naše produkty a držme se toho. Za nějaký čas se budeme sami smát pod vousy, až se bude třeba v Business Leaders mluvit o našem úspěchu vzniklém „přes noc“.

 

© Eva Roudnická, Restart

- Reklama -