Nové Ferrari: S nejvýkonnějším osmiválcem a geny od závodních šampionů

- Reklama -

Proč podnikáte stále dál, když už teď máte vyděláno dost a dost?

Proč si kupujete drahé věci, když byste se bez nich „mohli obejít“?

Proč Vám stojí osobní rozvoj za novou a novou námahu, a prožité porážky za znovupřekonávání?

Když tyhle otázky položíte opravdu úspěšným lidem, často Vám odvětí jediným slovem o pěti písmenech: E-M-O-C-E. „Děláme to pro emoce.“

Kdo čte magazín Business Leaders, pamatuje si toto slova i od pátého nejbohatšího Čecha, který publikoval návod, jak se dá finančně růst krok za krokem. A když se ptáte po konkrétní ukázce takových emocí, jednu navrhuji.

Soukromou projekcí pro vybrané majitele vozů Ferrari v Česku, spojenou s prezentací klíčových vlastností, byl představen nový model Ferrari 488 Pista – a to dříve, než bude oficiálně uveden na autosalonu v Ženevě. Proč české zastoupení italské značky v Praze už sbírá první objednávky na toto sportovní kupé? O jaké emoce jde?

Předně, jde o další vůz s osmiválcovým motorem uloženým uprostřed. Do této řady speciálních modelů patřily 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia a 458 Speciale. Mezi jejich hojně vychvalované klady patřily jízdní výkony a ovladatelnost. Italská automobilka věří, že 488 Pista ještě pokročila, a to i díky úrovni techniky přejaté ze soutěžních okruhů.

Vývoj vozu byl založen přímo na zkušenostech z mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA, kde Ferrari v kategorii GTE získalo celkem pět Pohárů konstruktérů. Během šesti let, kdy se tato série jezdí, zvítězilo ve 29 z 50 závodů. Navíc konstruktéři čerpali z pětadvacetileté tradice vlastního poháru Ferrari Challenge.

Jeho rodiče? Závodní vozy

Ze závodních vozů, označovaných jako 488 GTE a 488 Challenge, vychází (ve srovnání s původními prodávanými modely) snížení hmotnosti, vyladění motoru a podvozku či změny v aerodynamice. Snahou je nabídnout nekompromisní jízdní vlastnosti srovnatelné se závodním vozem, a přitom zajistit i těm řidičům, kteří nemají závodnické zkušenosti, špičkové, ale i pro spolujezdce bezpečné svezení na běžné silnici i uzavřeném okruhu.

V číslech: Hmotnost vozu činí 1280 kg bez náplní a je kombinována s největším nárůstem výkonu v historii speciálních modelů (o 50 koní). Motor je ostatně nejvýkonnějším osmiválcem v historii Ferrari. Jde o extrémní provedení přeplňovaného motoru, který vyhrál anketu Mezinárodní motor roku v letech 2016 i 2017.

Nejvyšší výkon činí 720 koní a motor tak nabízí i nejlepší hodnotu tzv. litrového výkonu ve své třídě: 185 koní na litr. Současné snížení jeho hmotnosti je dáno použitím výfukového potrubí Inconel, odlehčené klikové hřídele a setrvačníku, ojnicemi z titanu nebo sběrného potrubí sání z karbonového vlákna.

Ze závodní koncepce byla převzata také turbodmychadla s vestavěnými čidly otáček a upravené vstupy vzduchu se přesunuly z blatníků do oblasti zadního spoileru, aby byl zajištěn co nejčistší vzduch pro sání. Příď ozvláštňuje aerodynamický kanál ve tvaru písmene S, inspirovaný formulí 1. Spolu s konstrukcí předních difuzorů a skloněním kanálu (jako u 488 GTE) přináší toto řešení silný přítlačný efekt, snižující vztlak na přední nápravě.

Závodní znalec si povšimne nových aerodynamických prvků na podvozku, tzv. turbulátorů, a u zadního difuzoru stejného zdvojení jako u modelu 488 GTE – důvodem je záměr zvýšit aerodynamickou účinnost a přítlak (oproti klasickému difuzoru). Navíc tvar zadního spoileru je delší a vyšší. V součtu tyto úpravy přinesly 20% navýšení přítlaku.

Michelin musel vyrobit speciální gumy

Velkou výzvou bylo usnadnit dosažení výkonů na hranici možností vozu, a to s menším úsilím, ale přitom plnou kontrolou. Zlepšit ovladatelnost se konstruktéři pokusili změnami mechanického nastavení vozu a zdokonalením elektronického ovládání stability. Uvidíme, jak se jim to podařilo. Systém řízeného smyku SSC 6.0 každopádně zahrnuje následující zařízení: E-Diff3, F1-Trac, pérování s magnetoreologickými tlumiči s proměnnou charakteristikou a poprvé také Ferrari Dynamic Enhancer (zkráceně FDE).

Posledně jmenovaný systém pro vylepšení dynamiky obsahuje jako první na světě funkci, s jejíž pomocí software řídicí jednotky nastavuje brzdový tlak přímo v jednotlivých třmenech brzd. Toto dodatečné vylepšení brzdného účinku při průjezdu zatáčkou přidává na jistotě a předvídatelnosti. Řidiči by větší klid mělo dodat snazší odhadnutí ideálního průjezdu obloukem.

Mimochodem, společnost Michelin výhradně pro tento vůz zkonstruovala nové pneumatiky, které odpovídají nastavení podvozku.

Čím může zaujmout design

Již zmíněný aerodynamický kanál ve tvaru písmene S napomohl nejen aerodynamice, ale současně opticky zkrátil přední část a vytvořil efekt plovoucího křídla.

Typické pruhy, nořící se do útrob aerodynamického kanálu, zbarvily příď způsobem, která podtrhuje nové konstrukční řešení sportovního kupé. Zatraktivnit vizáž se snaží kontrastní provedení aerodynamických prvků na náraznících a v blatnících. Zadní spoiler má zvýšit dojem efektivity a lehkosti, avšak při pohledu zezadu má být patrná značná síla vozu.

Vůbec poprvé jsou u Ferrari použita unikátní kola, příplatkové dvacetipalcové ráfky z karbonového vlákna – materiálu, z něhož pocházejí i nárazníky, kryt motoru a zadní spoiler.

Až vůz poprvé uvidíte v ulicích, uvědomte si, že získat ho nebylo jen tak.

„Podobně jako u předchozích speciálních sérií musí zájemce o model 488 Pista splňovat řadu podmínek, nedostane se na každého. Našim VIP klientům, kteří tyto podmínky splňují, jsme novinku představili v jakési předpremiéře přímo v showroomu Scuderie Praha,“ říká Richard Vegera, ředitel týmu Ferrari pro ČR.

A cena? „Na žádost Ferrari bude zveřejněna až během ženevského autosalonu, ale podotýkám, že na míru poptávky, která už teď převyšuje nabídku, nebude mít prakticky žádný vliv. První exemplář v Praze očekáváme ještě tento rok,“ dodal.

Opravdu si myslíte, že se Vás podobné drahé odměny nikdy nemohou týkat, ačkoli byste rádi věřili v opak? V novém magazínu Business Leaders Jak překonat NE Vám ukážeme, jak se nemožné stává skutečností u podnikatelů a zaměstnanců, kteří také na začátku neměli víc než víru. Proč jen sníte; proč si své sny také neuskutečňujete?

POZOR! Na naši konferenci Tajemství Obchodu je již vyprodána kategorie vstupenek Deluxe. Pokud se chcete učit od úspěšných lídrů, můžete využít i novou kategorii vstupenek Basic – celodenní konferenci pak zažijete za 1649 Kč! Více o akci, která Vám ukáže, jak zvýšit svůj aktivní i pasivní příjem, čtěte ZDE.

© Petr Casanova

- Reklama -