Práce doma: Opravdu šetří čas a zvyšuje výkon?

Stačí pár minut po probuzení – a je naplánováno. Stačí pár minut před spaním – a je vyhodnoceno.
- Reklama -

Home office. V poslední době stále častěji nabízený zaměstnanecký benefit. Umožňuje odpracovat si menší či větší část pracovní doby v pohodlí domova nebo kdekoli jinde. V některých oborech a firmách už dokonce nejde ani o benefit, ale o běžnou praxi. Ve velkém jej využívají IT specialisté, hodně pomáhá maminkám na mateřské dovolené. Jenže má své ALE.

Za prvé, není pro každého.

Za druhé, kromě nesporných výhod má i slabé stránky, které mohou zkomplikovat pracovní proces.

Protože na práci z domova stojí mnoho podnikatelských začátků (úspora nákladů za pronájem kanceláře) v konkrétních příbězích, které ukazuje tištěný magazín Business Leaders, představme si i odvrácenou tvář – a přemýšlejme o ní.

Home office a homeworking

Předně, vyjasněme si pojem. Pro práci z domova se používají tyto dva termíny.

Mluvíme-li o homeoffice, jde o částečnou práci z domova, zpravidla několik dní v měsíci.

Homeworking je pak model, kdy zaměstnanec pracuje pouze z domu a do práce nedochází.

V praxi jsou využívány oba modely. Typicky v IT, kde kvalitních ajťáků je stále kriticky málo, a proto se jim firmy snaží vycházet vstříc, jak jen to jde. Možnost využít alespoň několik dní v měsíci na práci z domova se tam pomalu stává standardem.

K čemu to však vede?

Čas

Práce z domova v jistém smyslu šetří čas. V jistém, zdůrazněme.

Pokud nám totiž běžná cesta do práce trvá půl hodiny, denně získáme hodinu k dobru. Zejména dámy ocení, že se každé ráno nemusejí zabývat svým outfitem, líčením nebo účesem. Doma jim tepláky nikdo vyčítat nebude.

Na druhou stranu může být home office ve finále časově náročnější. Jak to? Mnoho lidí má doma tendenci k multitaskingu, tedy k dělání několika činností zároveň. Zabývají-li se pracovním úkolem a během toho je několikrát napadne kouknout, co zrovna dávají v televizi, prohlédnout si facebookovou zeď nebo třeba vysát pod gaučem (a to všechno mohou, protože je nikdo nekontroluje), stane se produktivita velmi problematickou. Bylo dokázáno, že multitasking je neefektivní. Ubírá čas, kdy musíme přepnout své soustředění z jedné činnosti na druhou; o samotném marnění času ani nemluvě.

Práci doma je tedy potřeba si dobře zorganizovat. Vše si zapisovat do kalendáře či diáře, hlídat si deadliny a mít zkrátka ve všem pořádek, aby se pracovní život nemusel míchat s tím osobním.

Výhodou samozřejmě je, že si práci můžeme naplánovat tak, jak nám nejvíce vyhovuje. Jsme spíše noční sova? Potom není problém pracovat až do pozdních večerních hodin a ráno si zase trochu přispat. Právě to mnoho zaměstnanců na home office láká.

Prostor

Pracujeme-li v kanceláři, máme zpravidla svůj stůl, u kterého sedíme a kde se většina naší práce odehrává. Mentálně důležité je, že toto místo máme s prací spojené a jsme tak nějak navyklí. Je tedy zde menší pravděpodobnost, že se necháme něčím rušit nebo myšlenkami odbíháme jinam.

Jako by se projevoval Pavlovův reflex – při příchodu ke stolu nám ihned naskočily asociace a činnosti s tím spojené. Jenže to funguje i opačně.

Doma nás ležérní pohodlnost a nekontrolovanost láká lehnout si s notebookem do postele, sednout si na křeslo v obýváku nebo kdekoli jinde. A i tady Pavlovův reflex funguje. Tato místa nás svádějí k činnostem a myšlenkám, obvyklým pro toto místo, tudíž nás od práce odvádějí. Mimo to nás mohou vyrušovat ti, kteří s námi domov sdílejí.

Pokud má být naše práce z domova efektivní, je potřeba si pro ni vyhradit jedno místo, ideálně pracovní stůl, které je klidné a je zde co nejmenší pravděpodobnost vyrušení. Také se doporučuje nepracovat v pyžamu – svádí to totiž k pocitu, že nic dělat nemusíme a je dnes pyžamový den…

Komunikace

U homeworkingu, trvalé práce plně z domova, je pak nutné vytvořit si vhodný styl komunikace se zaměstnavatelem, aby byly správně a včas předávány důležité informace a srozumitelně zadávány úkoly. Někdy je vhodnější e-mail, kde nám zůstane vše černé na bílém, jindy zase telefon, kde je komunikace rychlejší, platí lepší interakce a možnost daný problém přesněji vysvětlit.

Každopádně je třeba si komunikační proces ujasnit, ideálně se jednou za čas i sejít osobně a počítat s tím, že při komunikaci na dálku mohou vznikat šumy a může dojít k nedorozumění.

Sečteno, podtrženo

Předpokladem pro home office nebo homeworking je, že obě strany budou schopné komunikovat, uvědomovat si možná rizika a problémy a umět jim předcházet.

Navíc pokud pracujeme v týmu, je třeba efektivně vést komunikaci se všemi kolegy. Výsledky práce by tím zkrátka neměly strádat.

Na druhou stranu nám při práci z domova může komunikace s kolegy nebo lidmi vůbec chybět. Jako bychom žili ve skleníku a život ztratil barvu. Může nám být zkrátka smutno a růst frustrace. S tím je třeba počítat a najít si způsob, jak se pocitu osamocení vyhnout.

Jak zlepšují svou produktivitu úspěšní lidé? Jakými maličkostmi můžete rychleji růst i Vy? Přečtěte si nový Business Leaders. Více o tématu čísla zde.

© Kateřina Prášilová, autorka je talent sourcing managerem projektu Jobstack.it

- Reklama -