Proč měl Stephen Hawking tak geniální paměť? Těchto 7 tipů Vám pomůže vytrénovat mozek

- Reklama -

Nejen s nedávným odchodem jednoho z největších světových mozků Stephena Hawkinga se připomíná jeho příběh, který byl i velmi úspěšně zpracován ve filmu Teorie všeho. Díky vzácné nemoci Hawkingovi postupně přestávala fungovat většina částí těla, funkcí i orgánů. Co mu zůstalo zcela nepoškozené, byl jeho geniální mozek.

tištěném magazínu Business Leaders přinášíme příběhy inspirativních osobností českého i světového prostředí. Nemůže zde chybět ani světoznámý vědec, který před pár dny zemřel ve věku úctyhodných 76 let.

I díky tomu, že Stephen Hawking svůj mozek přes všechny zdravotní neduhy naplno používal a trénoval ho, nakonec nežil lékaři předpokládané dva roky po vyřčení diagnózy, ale dlouhé desítky let, napsal několik převratných vědeckých knih, měl tři děti a žil navzdory svému postižení skvělým životem.

Trénujme mozek jako Stephen

Málokdo se může pochlubit takovou bezespornou genialitou, kterou neustále potvrzoval profesor Hawking. Nicméně na všem lze pracovat. Mozek můžeme stejně jako svaly, stejně jako hlasivky a stejně jako různé dovednosti aktivně trénovat. A nejde jen o trénování paměti až ve vysokém věku, kdy nám to doporučí lékař ze zdravotních důvodů ve formě křížovek či sudoku.

Trénujme dlouhodobě, ať máme šanci překonat i různé překážky a neduhy, které nám může život připravit. A zlepšeme kvalitu svého života.

Zlepšení paměti je snazší, než jak to zní. Většina z nás si myslí, že paměť je něco statického a neměnného. Ale není to tak. Dokážeme zlepšit svou paměť právě tak, jak můžeme zlepšit své matematické nebo cizojazyčné dovednosti, jednoduše procvičováním několika vyzkoušených cvičení.

Existují dva druhy paměti – krátkodobá a dlouhodobá

Krátkodobá paměť je druh paměti, kterou náš mozek používá k ukládání malých potřebných informací okamžitě, jako je jméno někoho, když se poprvé setkáte. Výzkum ukázal, že kapacita krátkodobé paměti je přibližně sedm informací.

Dlouhodobá paměť je pro věci, které si nemusíme pamatovat v tomto okamžiku. V dlouhodobé paměti se ukládají studia na zkoušky, nezapomenutelný momenty v životě, události s rodinou nebo přáteli.

Takže jak vylepšovat svou paměť?

Ačkoliv se může zdát zřejmé, paměť vzniká v mozku. Takže vše, co obecně zlepšuje zdraví mozku, může mít také pozitivní dopad na naši paměť. Fyzické cvičení a zapojení se do nových aktivit stimulujících mozek – například zmíněné křížovky nebo Sudoku – jsou dvěma osvědčenými metodami, které vám pomohou udržet váš mozek zdravý.

Pamatujme, že zdravé tělo je zdravý mozek. Jíst správně a udržovat stres v pozadí pomáhá nejen mysli zaměřit se na nové informace, ale je to dobré i pro naše tělo. Kvalitní spánek je také důležitý. Vitamínové doplňky a bylinné výtažky nejsou totéž jako získání vitamínů a omega-3 mastných kyselin přirozeně prostřednictvím jídla, které jíte.

Takže chcete zlepšit svou paměť?

Musíte se soustředit na to, co děláte, a na informace, které hledáte, aby byly v mozku kódovány silněji. Tyto tipy vám pomohou udělat tohle:

1.Zaměřme se na jednu věc.

Multi-tasking je problém dnešní doby, často nedokážeme dělat jednu věc, která téměř vždy vylepšuje vaši paměť – věnovat pozornost tomuto úkolu. To je důležité, protože náš mozek potřebuje čas správně zakódovat informace. Pokud si potřebujeme něco zapamatovat, ukončeme multitasking.

2. Vůně, dotyk, chuť, sluch a zrak.

Čím více smyslů zapojíme, když potřebujeme kódovat paměť, tím silněji se to děje. To je důvod, proč si vůni maminčiných domácích buchet zapamatujete navždy. Potřebujete si zapamatovat jméno někoho, koho jste poprvé potkali? Pomůže podívat se do očí, když zopakujete jeho jméno a nabídnete podání ruky. Tímto způsobem jste zapojili 4 z vašich 5 smyslů.

3. Zopakujme to.

Když si něco chceme zapamatovat, opakujeme to zpravidla znovu a znovu. Učili nás to už ve školce. Pomáhá však nedrilovat se jednorázově, ale rozložit opakování do delšího časového období.

4. Zlomme to.

Je zvláštní, že si pamatujeme svá dlouhá 9místná telefonní čísla, přestože jsme schopni držet jen 7 informací v mozku najednou. Naučili jsme se tak některé informace rozdělovat. Místo 9 samostatných číslic, vidíme tři trojčíslí. Vzhledem k tomu, že jsme se od malička učili telefonovat tímto způsobem, většinou nemáme problém pamatovat si celé telefonní číslo. Tato technika funguje prakticky pro jakoukoli informaci. Rozdělte velké množství informací na menší kousky a pak se zaměřte na zapamatování těch kusů jako jednotlivých kusů.

5. Uspořádání.

Naše mozky potřebují fungovat systematicky. Proto knihy mají kapitoly. Pečlivým uspořádáním toho, co si musíte zapamatovat, pomáháte svému mozek lépe kódovat informace na prvním místě.

6. Používejme mnemotechnických pomůcek.

Existuje mnoho z nich, ale všechny sdílejí jednu společnou věc – pomáhají nám zapamatovat si složitější informace prostřednictvím obrázků, akronymů, rýmů nebo písní. Pamatujete si například pomůcky při učení chemické periodické tabulky prvků? Ve vtipných větách byly počáteční písmena slov značky prvků.

7. Naučme se to tak, jak je pro nás ideální.

Lidé se často namotivují třeba novými učebními styly pro ukládání nových informací. To zkrátka obecně neplatí. Různí lidé dávají přednost různým metodám učení. Používejme styl, který vyhovuje nám, i když to není způsob, jakým většina lidí studuje. Některým lidem pomáhá psaní informací, jiní mohou mít větší užitek z nahrávání a poslouchání.

Jak stárneme, myslíte si, že naše paměť se zhoršuje. Ale to nemusí tomu tak být. Paměť můžeme nechat silnou v jakémkoliv věku. Jen je potřeba na ní pracovat. Jako na všem. Čtěte tištěný Business Leaders a pracujme společně na lepším já každého z nás.

© Eva Roudnická

- Reklama -