10 přikázání networkingu aneb Jak sbírat kontakty

"Dobrý den, dovolte, abych se představil."
- Reklama -

Šetřílci říkají: Co je doma, to se počítá. Úspěšní lidé ale vědí, že spíše platí: Koho znáš, to se počítá. Ano, kontakty jsou součástí úspěchu. Všichni se však rodíme bez kontaktů. Musíme si je nějak vyrobit.

Chystáte se na důležitý večírek, recepci, jinou významnou událost, kde se potkáte se zajímavými lidmi? Není důležité, zda jste začátečníci, nebo se cítíte při networkingu – setkání určených k získání kontaktů – jako zkušení. Abyste nezakrněli, musíte neustále procvičovat. To, čeho dosahujete, nebo jaké příležitosti jsou Vám vůbec nabízeny, je do značné míry výsledkem toho, jak dokážete vycházet s jinými lidmi, jak na ně působíte a jak se v neznámém prostředí dokážete adaptovat a jednat.

Alespoň několik zásad pro čtenáře tištěného magazínu Business Leaders:

1) Dodržujme RSVP

Mnozí se mylně domnívají, že jde o zkratku Reservation Please (prosím, zajistěte si včas rezervaci místa). Ne, zkratka pochází z francouzského Répondez s‘il vous plait a znamená: Odpovězte, prosím.

Bývá na pozvánce, ať doručené poštou, nebo e-mailem. Měli bychom odpovědět buď Ano, přijdu, nebo Ne, nepřijdu. Řada pozvaných si myslí, že když účast slíbí, a pak se z různých důvodů (únava) nezúčastní, nikdo si toho nevšimne. Ale pokud naše odpověď zní ano, nedodržení závazku může být vnímáno jako osobní neschopnost dodržet slovo, a to i v závažnějších případech.

Pokud si tedy rezervujeme místo u stolu nebo na akci, jsme vahou svého jména zavázáni slovu dostát. Nepodceňujme to.

2) Buďme připraveni

Na seznamu pozvaných nejsme proto, abychom si nacpali břicho u rautového stolu. Hostitel cítí, že má něco hodnotného, co nám může nabídnout, a dává nám tím příležitost upozornit na sebe. Proto si ještě před odchodem na akci progooglujme hlavní hosty, vyhledejme si na sociálních sítích, jaké mají zájmy nebo čím se prezentují. Je to malá investice času, ale může se vyplatit, až na někoho zapůsobí například naše familiérní poznámka na jeho poslední publikovaný post na osobním blogu či firemní promoakci.

Rázem budeme „člověkem v obraze“. Člověkem zajímavým.

3) Usmívejme se

Na místě do toho dejme energii… Roztáhněme rty, ukažme své zuby. Rozehrajme v očích šibalství a vysílejme do okolí vzkaz, že jsme otevření a vstřícní. Stažený úsměv, otrávenost až naštvanost dají okolí spíše tu informaci, že jsme mihotavá bludička bez zájmu, nepříjemná, nepřirozená. Pozor na tuto vizitku. Řeč těla je nakažlivá a příjemný úsměv umí prolomit ledy a vyslat signál, že jsme sebejistí, sebevědomí a stojíme za kontakt.

4) Najezme se, ještě než vyrazíme

Trávit večer tím, že budeme jen obcházet bufetové stoly, nám přinese další kalorie, ne další kontakty. Připomínejme si, proč tam jdeme. Plné stoly a bary tam jsou ne proto, aby se lidé nacpali. Nýbrž aby měli záminku se seznámit. Proto se na většinu akcí nedoporučují životní partneři – páry se straní a nemají zájem o networking. Tohle není privátní společenská událost. Cílem je propojit se s novými obchodními příležitostmi, ne využít all you can eat.

5) Vměšujme se

Produktivní konverzaci by mělo tvořit ze 60 % naslouchání a ze 40 % mluvení. Že Vám to u páru matematicky nevychází? To je správně. Počítá se totiž s tím, že se do konverzace připojí někdo další. Nevstupujme do hovoru dvou osob, ty se těžko přerušují. Ideálně se procházejme zpočátku kolem skupinek tří osob nebo někoho osamělého, kdo přivítá osvěžení. Nejsnazší je říct: „Dobrý večer, jmenuji se … . Mohu se připojit?“ Stačí se zúčastnit debaty na několik minut a následně se přesunout k dalším objektům, mohou-li být zajímavější.

Doporučení: Užívejme v konverzaci jména osob, s nimiž mluvíme. Jednak jim to bude příjemné a jednak si je snáze zapamatujeme.

6) Zkroťme svůj mobilní telefon

Samozřejmě, mnozí se cítíme tak trochu ztraceni bez technologií. Nicméně chodit kolem lidí s mobilním telefonem na uchu znamená vyrušovat je, a tomu se při networkingu snažme vyhnout. Proto se zdržme psaní esemesek, posílání rychlých e-mailů nebo dokonce přijímání hovorů, zejména když stojíme v hloučku. Čekáme-li důležitou informaci, nemusíme nezbytně přístroj vypínat, stačí, že bude vibrovat v kapse.

7) Mějme pravou ruku uvolněnou

Talíř či skleničku držme zásadně v levé ruce. I aktovku/kabelku mějme spíše na levé straně. Jen tak budeme připraveni kdykoli reagovat na nenadálý pozdrav podáním pravé ruky a nebudeme přehazovat nádobí jako žongléři a otírat z oblečení omáčku, která nám ve spěchu ukápla…

A ještě něco: Než podáme ruku, ujistěme se, že není umazaná od loupání krevet.

8) Nesnažme se uzavírat dohody

Networking je příležitost vzbudit něčí zájem či zanechat příznivý dojem. Je šancí otevřít dveře budoucím vztahům, ne úmluvy rovnou uzavírat. Kdo chodí okolo jako na trní, že ještě nesehnal klienta – agresivně či zoufale –, ten způsobí opak toho, co chce, zanechat pozitivní dojem.

9) Konverzaci vždy začínejme i ukončujme stejným způsobem

Koho pozdravíme podáním ruky (nejprofesionálnější způsob), tomu stejně nabídneme ruku i při rozloučení. Odejít od té osoby jinak, jen se slovním rozloučením, může působit tak, jako že se během rozhovoru něco pokazilo…

10) Neprchejme „zadním východem“

Než odejdeme, najděme si čas na formální rozloučení s hostitelem. S komplimentem, jak skvělá to byla událost. Je to standardní způsob, jak dát hostiteli najevo, že jsme byli přítomni (může nás pozvat příště) a setrvali po náležitý čas. Představivost lidí může být destruktivní. Nikdo nechce být u ostatních první, kdo přichází, a poslední, kdo odchází. Nechtějme, ať se o nás říká, že nás viděli prchat přes kuchyni, „směšného člověka“.

Jak být úspěšnější ve své profesi? O tom je magazín Business Leaders. Vše o posledním vydání je zde.

© Petr Casanova

- Reklama -