15 způsobů, jak v podnikání trefit jackpot

Kdyby Nicka Woodmana neštvalo, že nemůže pořídit akční fotografie při surfování, nikdy by nepřišel s GoPro.
- Reklama -

Jedním z největších omylů je představa, že geniální úspěch se zrodí úderem blesku. Prásk, a je to. Ne, skutečná genialita má se spontánností a náhodou máloco společného. Ukážeme si patnáct rámcových příkladů, jak jackpotu ve svém oboru dosáhnout. Každý je jiný, hodí se k jinému naturelu.

Ostatně, nové vydání magazínu Business Leaders, zaměřené na neomezené možnosti této doby, učí pracovat s vlastním potenciálem. Tak jako to dokazují nejen legendy současnosti, ale jak to dokázaly i legendy historie. Příklad z dějin?

Wolfgang Amadeus Mozart je označován za geniálního skladatele. Jako hlavní důvod je uváděno to, že tvořil od raného věku. Ano, to je pravda. Zapomíná se však na to, že jeho první skladby nebyly ani originální, ani hodnotné. Výjimečné začaly být v jeho jednadvaceti letech. Mimohodem, sám Mozart se za geniálního nikdy nepovažoval. Stále opakoval, že na své „údajné genialitě“ tvrdě pracoval.

Jak tedy dokráčet k podnikatelskému jackpotu po vzoru zajímavých osobností?

1. Chrlit co nejvíce nápadů

Čím více je pokusů, tím větší je pravděpodobnost, že nějaký vyjde. Připadá vám to bizarní? Ale ti lidé, považovaní za geniální, neměli jen geniální myšlenky, také mnoho špatných. Až v kvantitě se objevila i kvalita.

Albert Einstein nevydal jen teorii relativity, ale dalších 247 prací. Thomas Alva Edison má zaregistrováno 1093 patentů, ale drtivá většina vynálezů se v praxi neujala. Pablo Picasso vytvořil přes 20 000 uměleckých děl, ale sběratelé ocenili jen zlomek. Marii Curie proslavily Nobelovy ceny za fyziku a chemii, přitom ona se ze všeho nejvíce věnovala radioaktivitě, rentgenovým paprskům a magnetismu. Kdo ví, že izolovala radium a polonium? Hans Christian Andersen toužil být slavný dramatik, jenže pohádek napsal víc, sto šedesát pět. Díky několika nesmrtelným je dnes v encyklopedii veden jako pohádkář. Také William Shakespeare byl velkovýrobce. Složil 154 sonetů a 37 divadelních her. Kdo vyjmenuje alespoň patnáct? Mimochodem, Mozart žil pouhých 35 let. Přesto zkomponoval přes 600 skladeb a 40 symfonií.

Zkrátka a dobře: Geniální nápad nepadá z nebe. Tvrdě se prosévá jako zlato mezi kamínky v řece. A jen v kvantitě se najde kvalita. I u géniů.

2. Vytvářet co nejvíce chyb

Velké nápady vznikají z malých a úspěšné z neúspěšných. To, co nefunguje, znamená jen slepý konec jedné cesty, ne definitivní konec snažení. To říkal už Edison, který potřeboval dva tisíce pokusů na objevení správného žhavicího vlákna a dalších šest tisíc pokusů na delší rozsvícení žárovky.

Ta první vydržela svítit 13,5 hodiny. Po roce složitých pokusů prodloužil funkčnost žárovky na 1200 hodin. Odmítal ustat. Fonograf zdokonaloval 10 let. Kvůli pouhému vláknu žárovky sjezdil svět. Po devítiměsíčních neúspěšných pokusech s bambusem – ne, nic nezabalil – přešel na wolfram.

„Úspěch je jen z 1 procenta o nápadu a z 99 procent o úsilí a vytrvalosti,“ řekl Edison, který mohl kdykoli své vynalézání vzdát. Jenže jemu nezáleželo na tom, kolik chyb dělá. Důležitý pro něj byl směr a to, že postupuje.

3. Nepřetržitě sbírat informace

Kdo čte magazín Business Leaders, ví z příběhů úspěšných lidí, jak k funkčnímu řešení dospěli často i díky zpětné vazbě. Bylo jim jedno, zda je druzí lidé chválí, nebo kritizují. Reakce je v každém případě posouvaly. Hned několikrát v novém vydání budete číst klíčovou větu: „Nevidíme-li řešení ze svého pohledu, zkoušejme to interakcí s dalšími lidmi.“

4. Zaměřit se na velké trhy

Nejsou to zrovna ctnostné vzory, ale…

Lupiči vykrádají jen ty banky, o nichž vědí, že v nich jsou peníze.

Gambleři zkoušejí štěstí v hernách na frekventovaných místech, kde je vyšší pravděpodobnost tučné kořisti.

Máloco je ke vzteku víc než zjištění, že jste s brilantním nápadem zapadli na trhu s omezenými možnostmi. Proto si ostatně v novém vydání budeme všímat malých nápadů, zaměřených na velké trhy.

Jak říká muž z titulní strany, přesvědčte se, že v oboru, kterému se chcete věnovat, peníze jsou. Je to důležitější informace než množství konkurence. Výrobců automobilů, módy a elektroniky je také požehnaně a noví přibývají. Jakými nápady prorážejí na nové trhy, si ostatně ukážeme.

5. Zkoušet variace na stejný nápad

Přemýšlejme chvilku o iPhonu a iPadu. Jsou vlastně jen variantou na stejný nápad. A každý přístroj zvlášť znamenal jackpot.

6. Přenášet nápad z jiného oboru

Ukážeme si, jak objevit nápad, který již funguje, a převést ho jinam. Pozor, řeč není jen o zeměpisném přemístění například z Ameriky do Evropy, ale také o kopírování napříč obory. Vzorce fungující v jednom odvětví totiž mohou fungovat i jinde. Spotřebitel totiž v zásadě hledá totéž a přijme to v různých podobách a tvarech.

7. Pospojovat existující části

Autoři YouTube Chad Hurley a Steve Chen nevymysleli ani flash přehrávač, ani moderní digitální kamery, ani formát mpeg videa. Nestáli ani za vynálezem internetu, ani levného webového hostingu. Pouze si stoupli na konec řetězu, všechny již existující nápady jiných lidí pospojovali a využili na vlastním portálu. Jak tedy spojit to, co funguje, v nový produkt?

8. Přešít kabát

Mnoho zpěváků zbohatlo na oprášených hitech staré doby. O návratech cyklických trendů by mohli vyprávět i módní tvůrci. Zkrátka co fungovalo dříve, se oživí nové generaci.

Ostatně, ani Facebook nebyl první sociální sítí na světě. Reid Hoffman už v roce 1997 postavil SocialNet.com. Peter Thiel, s nímž později Hoffman spolupracoval na vytvoření platebního systému PayPal, prohlásil: „SocialNet.com byla idea, která předběhla dobu. Sociální sítě se staly trendem až po šesti, sedmi letech.“

Mark Zuckerberg, potažmo bratři Winklevossovi, s nimiž se musel vyrovnat „za použití nápadu“, jen uplatnili staré schéma, zmodernizované o nástroje, které Hoffman v roce 1997 ještě neznal. Ptejme se tedy: Jak můžeme někdejší úchvatné nebo zapadlé nápady oživit a nasměrovat na novou cestu?

9. Zjednodušit to

V jednoduchosti je síla. Zkázou pro dobrý nápad je komplikovat ho. Vždy buďme pamětliví Stevea Jobse.

Když mu programátoři představili sofistikovaný a komplikovaný vypalovací program, chytil se za hlavu a opakoval: „Chci jedno velké červené tlačítko na stisknutí, nic víc náš uživatel nepotřebuje.“ I Google, přestože je vyhledávač, má na uvítací stránce jednu řádku, nic víc. I to stačí.

Svět je plný spousty dobrých nápadů, které jsou ale příliš složité, a tak se jimi zákazník neprokouše. Čím více funkcí produkt nabízí, tím méně zákazníků ho chce. Čím je manuál tlustší, tím spíše klienta odradí.

10. Využívat zdroje, které máme

Stevie Wonder nedostal příležitost vidět. No a? Tak se soustředil na (hudební) sluch a zpěv. Získal 25 cen Grammy. Proč se zaměřovat na své limity, když můžeme hledat obor, který pasuje k našim schopnostem? Navíc až ho najdeme, bude nám přirozenější a nebudeme se muset tolik učit.

11. Být zaujati tím, co děláme

Zvolit obor, který nám sedí, zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. Nejen kvůli výdrži a ochotě přečkat těžší časy. Entuziasmus je také základem kreativity. Kde se cítíme jako ryba ve vodě, tam spíše nacházíme velké nápady. Čím jsme zaujatější, tím více je mysl hnaná zvědavostí. Večer nedokážeme samým vzrušením usnout a ráno samým natěšením se dospat. Přesto jsme plni síly. Zdá se, že čím více pracujeme, tím více máme energie. 

12. Obklopit se dalšími mozky

„Tajemství mého úspěchu nevychází pouze ze mě, ale především z toho, že jsem se snažila obklopit lidmi, kteří jsou lepší než já. Bez nich by moje klinika byla jen sólohrou v jedné oblasti. Takto je komplexní,“ vysvětluje MUDr. Jana Synková, zakladatelka a hlavní lékařka kliniky Genesys Medical.

Samotář totiž nikdy neporazí tým. Výsledné dílo totiž odpovídá součtu hlav, které nad ním přemýšlejí. Zásadní je však jejich kvalita. Spojíme-li se se špatnými lidmi, budou nás brzdit a svazovat v negativech. Spojíme-li se s dobrými pracanty, budeme nesrovnatelně silnější a schopnější, než bychom byli sami. Odložme tedy ješitnost, najděme svůj kmen spřízněnců a spolupracujme. Symbióza dělá rozdíl.

13. Akceptovat konstruktivní kritiku, ale ignorovat nihilisty

Není ne jako ne. Jedno nás motivuje, druhé demotivuje. Pamatujme, že není podstatné, kolik lidí náš produkt nechápe, ale kolik lidí chápe. Obchodně rozhoduje, kolik lidí si jej koupí, než kolik se k němu otočí zády. Zákazník, který nepřijde, nám peníze neodnesl. Věnujme se těm, kteří je přinášejí.

Ne vždycky uslyšíme. Jednak se nedokážeme zavděčit všem a jednak tu bez ohledu na pokrok, který v jakékoli fázi života uděláme, budou lidé, plní závisti, žárlivosti a jiných negací. Nesnažme se s nimi ani přít. Jen by mrhali naším časem a energií.

14. Mít otevřené oči, uši a mysl

„Jseš tady pikolík, tak si pamatuj! Nic jsi neviděl, nic jsi neslyšel. A pamatuj si ale taky, že všechno musíš vidět a všechno musíš slyšet!“ Krásný rozpor z knihy Bohumila Hrabala Obsluhoval jsem anglického krále charakterizuje možný přístup k příležitostem.

Uvědomme si, že neúspěch jednoho může otevřít dveře pro úspěch druhého. Jestliže někdo v určitém podnikání selhal, přemýšlejme, kde mohl udělat chybu. Jistě nebyl blázen, že se rozhodl pro uskutečnění nějakého nápadu. Možná jej zvládneme lépe než on, nebo jinak.

15. Skutečně něco dělat se svými nápady

„Jen prací se něco udělá,“ usmívá se Nick Woodman, zakladatel značky GoPro. Dnes ho mají lidé za génia, přitom jeho akorát štvalo, že při surfování, které miloval, nemůže natáčet sám sebe. A tak vymýšlel voděodolné pouzdro a bezpečné uchycení na prkno, oblečení, helmu. Ani jedno by nedokončil, kdyby se do toho nepustil.

Neúspěšnými nejsou ti lidé, kteří hledají cestu – kdo totiž hledá, ten může najít.

Skutečně neúspěšnými jsou ti, kteří žádnou cestu nehledají – kdo nehledá, ten najít nemůže.

Jak objevit svůj potenciál a neomezené možnosti v různých typech podnikání? O tom je nové vydání magazínu Business Leaders. Rezervovat se dá zde. V trafikách nebude dostupné.

© Petr Casanova

- Reklama -