Jak důležitý je vzhled a image v byznysu?

- Reklama -

V mezilidských vztazích se říká, že vzhled není důležitý, zásadní je, jací jsou lidé uvnitř. Souhlasíte s tím? A co ve firemních a mezifiremních vztazích? Je důležité jen to, co a jak firma dělá, nebo i to, jak u toho vypadá? Možná se podivíte, možná nebudete souhlasit, ale ve všech vztazích je klíčové i působení navenek…

O tom, jak je důležitý vzhled, se většinou moc nepíše. Oproti tomu existují tisíce článků o tom, jak je důležité nitro. V dalším vydání tištěného magazínu Business Leaders si opět budete moci přečíst o úspěchu některých firem, jejichž lídři Vám směle potvrdí, že marketing a působení společnosti navenek je zásadní bod úspěchu.

Zdá se Vám to povrchní a zastáváte názor, že důležitý je přeci produkt, ne obal a všechno to kolem? Vy nikdy nenakupujete takzvaně podle oka?

Řekněme si, které „povrchní“ záležitosti jsou byznysu důležité:

1. Obal produktu

Při nákupu v lékárně mi lékárnice na můj požadavek vyložila čtyři různé krabičce léků s podobným účinkem. Co si vybrat, když tomu vůbec nerozumím? Vyhrála nejsympatičtější krabička.

Je dokázáno, že lidé nakupují obaly. Nakupují zkrátka i podle toho, jak produkt oku lahodí.

I když budeme mít perfektní produkt, nezapomínejme ho lákavě zabalit.

2. „Obal“ společnosti

I návštěva notáře mi přinesla poznatek. Už v čekárně na mě doslova dýchly staré časy. Čekárna, která vypadala, že tam kdokoliv může odložit jakýkoliv kus nábytku, který by jinak hodil do sběru, ve mně nevyvolávala dobrý dojem. Pan notář to svým „obchodním talentem“ dovršil. Pro mě další důkaz, že i design prostor hrají u klienta roli. A jaký krám, takový pán.

Pokud jde o vesnický koloniál Bajza, který nemá v obci konkurenci, až tak velkou roli to nehraje. Ale v běžném větším byznysu jsou i kancelářské prostory či sídlo společnosti (adresa i interiér) zásadní.

Petr Kroupa ze společnosti Partners říká: „Jednotlivé kanceláře u nás hrají velkou roli jak směrem dovnitř do firmy – lidé mezi sebou soutěží, kdo má hezčí prostory, tak směrem ven, kdy kanceláře reprezentují nejen daného obchodníka, ale celou naši firmu.“

Svým prodejním prostorům i vzhledu sídla společnosti věnujme patřičnou pozornost.

 3. „Obaly“ reprezentantů

V podstatě každý zaměstnanec svou firmu reprezentuje. Ale přiznejme, že dělník v továrně ne až tolik, jako obchodní zástupci, nebo dokonce členové vedení. U těch by mělo být snad smluvně dáno, jak svou firmu budou reprezentovat. Styl oblékání, mluvy, jednání… to vše dělá mnohým zákazníkům nebo obchodním partnerům obrázek o firmě. I tyto detaily mohou firmě pomoci, nebo naopak.

Většina velkých firem má nastavenou svou korporátní identitu, včetně stylu oblékání svých zaměstnanců. Sjednocení je v tomto případě správný postup.

Nezapomínejme na to, jak vystupujeme navenek, vlastní image a pověst máme jen jednu, u firmy je to obdobné.

4. Mediální „obal“

Zcela nezastupitelnou roli hraje marketing. Stále existuje mnoho malých podnikatelů, kteří marketingu nepřikládají váhu, přijde jim jako zbytečné vyhazování peněz. Není tomu tak. Jakmile firma povyroste z malého na střední podnik, už si začíná uvědomovat sílu marketingu a reklamy. Jak snadno se dají získat a také ztratit zákazníci? Třeba jen pouhou reklamou.

Není důležité, jestli vyrábíme ramínka, odvážíme odpad, nebo zprostředkováváme milionové investice, naše značka by měla být vidět. A to ideálně v dobrém slova smyslu (i když se říká, že i špatná reklama je reklama).

Nebraňme se investovat do marketingu, není to zbytečné, je to investice do naší značky.

I když to někdo nebude chtít přiznat, vzhled je důležitý. Co se mezilidských vztahů týče, toto téma nechme pro First Class. V rámci pracovního prostředí je působení navenek zkrátka bez pochyb zásadní, čtěte tištěný Business Leaders a schválně se zaměřte na to, jestli někdo z těch úspěšný lídrů neřeší, jak jeho firma působí.

Své děti do školy přeci také oblékáme hezky (zvlášť třeba na focení nebo na první školní den), aby vypadaly slušně a aby si o nás lidé neřekli něco špatného, ne? A přitom je to těm dětem samotným často docela jedno…

Mysleme občas i malinko povrchně, zvlášť když jde o naši značku…

© Eva Roudnická

 

- Reklama -