Jak se dětský sen změnil v rozjetý byznys

Cupcake. Kdekoho napadne, že by je mohl péct a prodávat ve vlastní cukrárně. Málokdo ale přemýšlí nad tím, z čeho je vyrábět, koho využít k práci a v čem je předávat zákazníkům...
- Reklama -
  • Jeden den Vás něco naštve.
  • Přemýšlíte nad řešením.
  • Pak to řešení vymyslíte.
  • Veřejně s tím řešením vystoupíte.
  • Zjistíte, že někdo další Vám může pomoci s realizací.
  • Přihlásí se další člověk, který…

Tak se navazuje řetěz, který původní myšlenku mění ve skutečnost a podnikání. Ostatně, jak krok za krokem přecházet od nápadu k realizaci, ukazujeme v magazínu Business Leaders.

Dnes další z příkladů, kdy se do byznysu svým nápadem vtáhla dokonce česká středoškolačka!

1. fáze: Pryč s plastovými obaly!

Studentka Karlínské OA a VOŠE (Karlínské obchodní akademie a vyšší odborné školy ekonomická) Helena Sojková odmalička snila o vlastní cukrárně. To kdekdo. Ji ovšem časem napadlo péct koláče do vratných keramických hrnků. „Vždy mě rozčilovaly jednorázové plastové obaly, které znečisťují životní prostředí,“ říká.

To podstatné v jejím příběhu je, že si nápad nenechala pro sebe. Přihlásila jej do soutěže  JA NN SIR. To je mezinárodní vzdělávací projekt hledající inovativní podnikatelské řešení konkrétního společenského nebo sociálního problému mezi studenty. Letos měla Helena konkurenci 145 studentů.

Jenže vyhrála. A nejen to.

Současně se jí podařilo najít kolegyni, která její nápad doplnila o ten svůj. O jaký?

2. fáze: Co využít křivé suroviny?

Využívat k výrobě koláčů ty regionální potraviny, které svým vzhledem neodpovídají normám supermarketů a které by tak zemědělci vyhodili.

„Například křivá mrkev by za běžných okolností shnila na poli. My jsme se rozhodli ji vykupovat za zvýhodněnou cenu a dále zpracovávat. Výkup těchto nevzhledných, avšak zcela plnohodnotných potravin už máme dojednán u řady supermarketů,“ svěřily se studentky. Svůj projekt nazvaly Kupcake.

„Nejzajímavější je, že ten projekt nevznikl kvůli soutěži, ale protože vzniknout měl. My jsme se prostě MĚLY potkat. Co nám ovšem soutěž dala důležitého, je sebevědomí do dalších aktivit,“ dodávají slečny s tím, že navíc k ruce dostaly mentora, Přemysla Míku z NN pojišťovny a penzijní společnosti, který jim pomohl projekt rozpracovat do podoby byznys plánu.

A nejen to, společnými hlavami přidali ještě jeden nápad.

3. fáze: Pojďme zapojit i důchodce!

Do svého projektu zapojit také seniory. „Nemusely je nikde vyhledávat, protože někteří senioři se již v naší škole učí od studentů pracovat na internetu,“ říká pedagožka Tatiana Šárovcová s tím, že důchodci již děvčatům pomáhají s pečením a dodávají recepty. „Navíc si připadají užiteční. Projekt Kupcake tedy pomohl i propojovat generace.“

Pedagožka, obě studentky a jejich mentor – z nápadu je skutečnost…

V magazínu Business Leaders rádi sledujeme nápady na podnikání, které se ujaly například v zahraničí a v Česku je zatím mezera na trhu. Přímo tedy ukazujeme, s čím by bylo možné v Česku uspět, ale nikdo se k tomu zatím nemá…

A jaké nápady uspěly ve studentské soutěži JA NN SIR? Kam směřují myšlenky chytrých hlav?

Porotu zaujal například nápad výrazných designových popelníků ve formě terčů, které mají kuřáky zábavnou formou motivovat k odhození nedopalků, a tím usnadnit jejich sběr.

Nebo motivování lidí k odběru opuštěných zvířat z konkrétního útulku nafocením speciálních kalendářů, kde by tito zvířecí svěřenci byli působivě představeni.

A mnoho dalších.

Už máte nové vydání magazínu Business Leaders, které ukazuje podnikatelské cesty s neomezenými příjmovými stropy?

Pozor, magazín nelze sehnat v trafikách. Tištěný časopis je k dispozici zde, elektronická verze pro čtení na tabletech a chytrých telefonech zde.

© Petr Casanova

- Reklama -