Jak správně stát u počítače

- Reklama -

Pracujete na hotelové recepci, v lékárně, v jakémkoli obchodě, kde u počítače nebo pokladny musíte stát?

Nebo Vám takové provozy patří a záleží Vám na tom, aby se úsměv Vašich zaměstnanců postupem pracovní doby neměnil v bolestivou grimasu?

Jak vestoje nezapomínat na správné držení těla, abyste při práci nenamáhali Vaši krční páteř?

Zkrátka a dobře: Jak se doslova postavit k práci?

Stoj je lepší než sezení, ale…

V magazínu Business Leaders se pravidelně zabýváme oblastí zdraví, a to nejen po práci, ale i v jejím průběhu. Víte, jak varujeme před dlouhodobým sezením a co jednoduchého doporučujeme dělat, abychom tělu ulevili. I proto se začaly vyrábět jako alternativa ke stolům, u kterých se sedí, kancelářské pultíky, u kterých se stojí. Člověk však potřebuje změnu a i dlouhodobé stání u počítače nebo pokladny mu vadí. V čem konkrétně? Pojďme si to objasnit.

Vestoje obvykle nemáme počítač tak vysoko, abychom nasimulovali sed. Hlava je v hlubokém předklonu, a to je obrovská zátěž pro krční a hrudní páteř a také pro ruce.

Navíc při dlouhodobém stání, stejně jako při dlouhodobém sezení, dochází ke zvýšenému zatížení (až přetížení) některých svalových partií, například šíjových svalů, a přetížena je i bederní páteř.

Přešlapuj

„Všeobecně platí, že stoj je lepší. Pokud stojíme, je svalová zátěž rovnoměrněji rozložena. Nesmí však jít o strnulý stoj (typický pro práci u linky), ale stoj prokládaný pohybem. Výhodou práce vestoje, oproti práci vsedě, je v tom, že pokud nestojíme dlouho, můžeme pohybovat s nohama, například přešlapovat z nohy na nohu. To svaly uvolní,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Mysli na obuv

Při stání se spálí více kalorií než při sezení. Stání je tedy fyzicky náročnější, zapojuje se při něm více svalových skupin. Vinou výraznější spotřeby energie se stojící člověk dříve vyčerpá. Kromě doplňování vody a jiné energie potřebuje také jednotlivé polohy střídat.

Aby „netvrdnul“, nutně musí mít správnou obuv, umožňující pohyb nohy včetně prstů. Ideální je stát na izolačních podložkách zcela bez bot, jenže to málokterý zaměstnavatel dovolí. Pracovnice například v masážních centrech, kde je chůze naboso normální, jsou ve výhodě.

A pokud nás zaměstnavatel nutí stát u počítače dokonce v podpatcích (což by si měl zkusit na vlastní kůži), snažme se hlavně nestát v jedné strnulé pozici dlouhodobě, ale naopak neustále využívat volnost, kterou práce vestoje nabízí.

Stůl do správné výšky

Nečekejte přesné číslo centimetrů. Správná výška stolu je závislá na výšce u něj stojící osoby. Proto by v provozech, kde se lidé u stolu střídají, měla být pracovní deska nastavitelná.

Její výška by pak měla vyhovovat loktům pokrčeným v úhlu 90 stupňů. Monitor by se měl nacházet v úrovni očí.

Zásady správného stoje u počítače

  • Chodidla musejí rovnoměrně přenášet zatížení těla na podložku.
  • Klouby nohou nesmějí být úplně propnuty, musejí být v neutrální poloze nebo mírně pokrčeny.
  • Pánev by měla být v přirozené poloze pod tělem a nesmíme ji vytáčet dozadu.
  • Ramena by měla být volná, směřovat do stran a dolů.
  • Hlava by měla být vzpřímená.
  • Brada by měla být volně od krku.

„Mnoho lidí tvrdí, že při práci vestoje se mohou více soustředit. Samozřejmě, je to o zvyku a individuální. Nespornou výhodou stoje je, že se můžeme více pohybovat, a dokonce provádět speciální cviky oproti práci vsedě,“ dodává doktorka Tomanová.

Více o zdravém zvládání práce v magazínu Business Leaders. Pozor, magazín nelze sehnat v trafikách. Tištěný časopis je k dispozici zde, elektronická verze pro čtení na tabletech a chytrých telefonech zde.

© Petr Casanova

- Reklama -