Jak správně vyplavat stres

- Reklama -

Potřebujete po skončení pracovního týdne (nebo kdykoli v jeho průběhu) odbourat stres, protáhnout tělo, vyčistit si hlavu?

V magazínu Business Leaders přinášíme ukázky kompenzačních aktivit i doporučení samotných úspěšných lidí, co jim nejlépe funguje. Často vítězí plavání. A to nejen u těch, kteří jsou – jak říká Richard Branson – „příliš sexy na to, aby se věnovali sportům, které vyžadují oblečení.“

Povězme si, proč je dobré právě plavání i jak správně přemýšlet při této relaxační aktivitě.

Minimálně půl hodinu

Všichni víme, že plavání je vhodné skoro pro každého – od batolat po seniory. Dokonce i pro lidi s pohybovými problémy nebo s nadváhou, kteří nejsou zvyklí se moc hýbat. Voda totiž nadlehčuje tělo a snižuje zátěž na často přetěžované klouby. Zároveň, ačkoli jde o pohyb, svalové a vazivové struktury, relaxují.

Řada úspěšných lidí, podrobených sedavou prací, věří, že plaváním optimalizují svou váhu, torpédovanou jinak nevyváženým životním stylem. Na jednu stranu ano, při plavání spalujeme relativně velké množství kalorií a současně posilujeme svalstvo, takže rozpouštíme tuky a nahrazujeme je lehčími svaly. Na druhou stranu však záleží na tom, v jakém objemu a intenzitě plaveme. Je to podobné jako třeba při běhání. Hubnutí vyžaduje správnou vzdálenost, tempo a trvání aktivity.

„Minimální potřebná doba plavání je půl hodiny,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. „Až potom se čím dál více začínají metabolizovat tuky. V ideálním případě by aktivita měla trvat alespoň hodinu. Navíc je dobré držet intenzitu zatížení (rychlost plavání, frekvenci záběru) v co nejvyšší možné dlouhodobě udržitelné rovině, tedy někde okolo 60 až 80 procent maximální hodnoty tepové frekvence, u trénovanějších až k 90 procentům.“

Rozhoduje způsob?

Někdo tomu říká plavecký styl. Ve skutečnosti je ale styl osobitým provedením/ztvárněním konkrétního plaveckého způsobu. Mluvme tedy raději o plaveckých způsobech, tak jak je definují pravidla plavání.

Rozlišujeme čtyři základní způsoby plavání – prsa, kraul, znak a motýlek. Všechny mají společný základ v pozici vleže a práci všech čtyř končetin. Ve všech případech je tedy aktivní celé tělo. Respektive, mělo by být.

Většina populace plave nejvíce způsobem prsa. Zdá se jim nejpohodlnější. Ale to jen proto, že při něm více využívají ruce. Při správné technice by ale naopak měly být více zatěžovány nohy. Naproti tomu kraul či znak mají správný poměr zatížení horních a dolních končetin 80 : 20 procentům. Motýlek je pak využíván minimálně, protože je koordinačně velmi náročný, a proto je určen spíše pro pokročilejší nebo závodní plavce.

Způsob prsa bychom však měli používat více, respektive lépe – vyrovnávat poměr zatížení horních a dolních končetin. A hlavně se učit jinak držet hlavu. Jinak nedáme svalům odpočinout, ale naopak je přetížíme.

Neplavejte s hlavou stále nad vodou

Ostatně i doktorka Tomanová upozorňuje: „Největší chybou je plavání trvale s hlavou nad vodou, typicky u způsobu prsa. Uvědomme si, že plavat máme vleže. Držíme-li tedy hlavu nad vodou jako kačena, dostává se do záklonu a způsobuje vážné přetěžování krční páteře.“

Lidé takto plavou především z důvodu lepší orientace. Ženy často proto, že si nechtějí namočit hlavu. „S tím je ale potřeba se při plavání smířit. Hlava by totiž při výdechu měla být vždy pod vodou,“ namítá Michaela Tomanová.

Správná technika je vůbec častým problémem včetně takzvaného křivého střihu, kdy nohy nezabírají rovnoměrně. Potom se stane, že si plaváním nepomáháme, ale škodíme.

Jaké další druhy relaxací volit při náročném zaměstnání nebo podnikání? Inspirujte se náměty v magazínu Business Leaders. Nelze ho sehnat v trafikách. Tištěný časopis je k dispozici zde, elektronická verze pro čtení na tabletech a chytrých telefonech zde.

© Petr Casanova

- Reklama -