Maléry českých účetních: Jak být více „smart“

- Reklama -

Pracujete jako účetní?

Nebo začínáte podnikat a v rámci počátečních úspor se snažíte suplovat práci účetního sami?

Hledáte způsob, jak si to usnadnit?

Pojďme se podívat na možnosti.

Užíváte cloud?

I když v magazínu Business Leaders ukazujeme, jak kráčet s dobou a technologiemi, podle Komory certifikovaných účetních, profesní organizace působící v ČR od roku 1999, pouze 50 % účetních využívá možnosti, které nabízí zjednodušení jejich pracovních úkonů. Patří mezi ně cloudová platforma jako místo pro ukládání dokladů (využívá zhruba třetina účetních) nebo robotizované softwary na faktury, které mohou ušetřit až 40 % času při následné kontrole dokladů.

Důvodem nevyužívání těchto „smart“ řešení v účetní praxi je jednak strach o bezpečné uložení dat a jednak neznalost možností, které současné softwary umožňují. Také obava vedení firmy, která se brání implementaci nových věcí, často stojí proti procesu digitalizace účetnictví.

Proč pokulháváme?

Přestože dnešní doba vyžaduje, abychom byli čím dál více digitálně gramotní a vše zjednodušovali digitálním přenosem a sdílením dat, zhruba 80 % lidí nadále důvěřuje tištěným dokladům. Česko v porovnání s okolními zeměmi není výjimkou. To by nás ale nemělo ukolébat. Při hlubším zkoumání možností v rámci digitalizace účetnictví se nacházíme na konci pomyslné tabulky ve využívání internetu věcí (IoT). Důvodem je především složitá česká legislativa a tím i nemožnost propojení účetních softwarů se světem.

Nový účetní? Ajťák + poradce

Je to sice trochu přehnané spojení, nicméně již dnes je jasné, že běžný účetní software na vše, co účetní potřebuje, nestačí. Naštěstí už existují aplikace na vytěžování dat z faktur, které účetním zkrátí čas při přepisování údajů z dokladů (98 % účetních by se tohoto úkonu rádo zbavilo).

Na jednu stranu se tak účetním ulehčuje, ale na druhou stranu přitěžuje. Účetní 21. století již není osoba, která shromažďuje a přepisuje doklady. Je to profesionál, který pracuje s reálnými daty a zároveň je poradcem vedení společnosti.

Obava hlavně starších účetních, že díky digitalizaci ztratí své místo, je neopodstatněná. Právě naopak. Účetní budou mít díky smart technologiím více času, a tím budou moci rozšířit portfolio svých nebo firemních klientů. Je to pro ně velká příležitost. Ostatně, novým klientům budou schopni poskytnout vyšší přidanou hodnotu za službu, která bude zabalená do spojení „účetní služba“.

Člověk versus systém

V dubnu proběhl workshop Digitalizace v účetnictví, kde se zkoušela časová náročnost při zpracovávání 100 přijatých faktur. Jedna účetní faktury zpracovala „ručně“ za 150 minut, druhá také „ručně“ za 210 minut, avšak automatizovaný systém k vytěžování dat z faktur, který je vystaven na umělé inteligenci, ušetřil až 50 % času, a to byl schopen rozšifrovat i zmuchlanou fakturu. Jde přitom o systém, který se neustále učí a zpracovávání zrychluje a zkvalitňuje.

Libor Vašek, předseda Komory certifikovaných účetních, k tomu říká: „Mezinárodní federace účetních uvádí jako jednu ze tří výzev pro účetní profese nejbližší budoucnosti schopnost adaptovat se na nárůst požadavků z oblasti IS/IT. Kvalifikovaný účetní musí být schopen využívat přednosti informačních nástrojů včetně případné umělé inteligence, a zároveň si být vědom jejich záludností a rizik.“

Přizpůsob se, nebo…

Účetní tak musí přijmout nové změny, jinak se může stát, že za 5 až 10 let nebudou mít práci. Umělá inteligence totiž zvládne 80 až 90 procent dokladů zpracovat a zaúčtovat sama.

Důležité při tomto kroku je umět se spolehnout na data. Tedy na software, který je pro dané účetní úkony vytvořen.

Významnou roli pro účetní tak hraje příznivé uživatelské prostředí a využití softwarových řešení, které jsou otevřené novým aplikacím.

Budoucnost účetních je tak v cloudu, v němž si účetní volí nástroje, které aktuálně pro svou práci potřebuje.

Digitalizace účetnictví následně přinese zrychlení práce, konec účetních šablon, snížení chybovosti při zadávání dat do systému a větší přehled v účetních operacích pro klienta i účetní. V neposlední řadě bude také znamenat úsporu času.

Co všechno přináší moderní doba? Jaké neomezené možnosti už podnikatelé a zaměstnanci využívají? Nepropásněte příležitost. Nové vydání magazínu Business Leaders je k dispozici buď v tištěné verzi, kterou Vám zašleme do schránky, nebo v elektronické verzi, kterou si můžeme stáhnout do tabletu nebo chytrého telefonu.

© Petr Casanova

- Reklama -