Máš moc práce? 4 efektivní cesty

Ne! Stop! Tady je hranice! To, co je pro Tebe dnes důležité, si ochraň před tím, co jiní považují za důležité pro sebe.
- Reklama -

Čeká Vás náročný týden?

Rádi byste toho stihli co nejvíce a co nejlépe?

Máte sklon vyhovovat druhým a upřednostnit jejich potřeby před vlastními osobními cíli, na které Vám potom nezbývá čas?

magazínu Business Leaders ukazujeme, jak rozlišit důležité od naléhavého. Tedy to, co potřebujeme udělat my, od toho, co potřebují udělat druzí, a protože nemají dostatek času, hodí to na nás. V důsledku dělání naléhavého pak nestihneme důležité. Říkali jsme si také, jak si ochránit svůj čas, abychom důležité mohli začít i dokončit.

Když ale víme, co je pro nás ten den důležité, jak to dokončit co nejrychleji? Jak toho, co je pro nás důležité, udělat ten den co nejvíce?

Jak to dělají úspěšní lidé? 4 tipy od nich:

Nastav rituály

Nejbohatší Evropan, Francouz BERNARD ARNAULT (řídí koncern Moët Hennessy Louis Vuitton, složený z více než 60 luxusních značek), říká, že zárukou efektivity v běžných úkonech není co nejvíce používat mozek, ale naopak používat ho co nejméně.

„Vyřaďte mozek co nejvíce. Pak Vás přestane zdržovat zvažováním, přehodnocováním, odkládáním, vymlouváním se. Čím více automatismů, rutinních rituálů, si osvojíte, tím více běžných úkolů vyřešíte a tím méně energie promarníte,“ říká s tím, že sám se v běžných administrativních záležitostech snaží působit jako tovární pás. Z pomyslné hromádky VYŘEŠIT vezme úkol, provede ho a odloží na hromádku VYŘEŠENO.

A ještě jeden Arnaultův tip: „Rituály vykonávejte nejlépe v té části dne, kdy máte hodně energie a co nejméně rozptýlení.“

Zaostři na jednu věc

Česká tenistka KAROLÍNA PLÍŠKOVÁ je známá absencí emocí v průběhu hry. Není to tím, že by jí na zápase nezáleželo, naopak. Sama říká: „Nejdůležitější je pro mě vždy ten míč, který mám zahrát.“ Prohraje-li výměnu, ihned se soustředí na příští. Vyhraje-li výměnu, ihned se soustředí na příští. Hraje-li výměnu, soustředí se na každý míč, který směřuje na její raketu.

Už RAY KROC, zakladatel franšízového konceptu McDonald’s, říkal: „Úspěch spočívá ve schopnosti zaostřit na to, na čem v dané chvíli záleží nejvíc – na prioritu okamžiku.“

Jinými slovy: Ať máte sebedelší seznam úkolů, zaměřte se v každém okamžiku jen na JEDNU věc a dělejte ji co nejlépe, dokud ji nedokončíte.

Vyřvi narušitele

Už v magazínu Business Leaders, kde jsme rozlišovali důležité od naléhavého, jsme vysvětlovali, jak naložit s těmi, kdo se nám snaží vnutit nové (zpravidla své) úkoly, a přesvědčit nás, že jsou důležitější než naše.

KEVIN SYSTROM, zakladatel Instagramu, ostatně v našem magazínu objasňoval, jak v rekordně krátkém čase vytvořil svou aplikaci. „Nešetřete ty, kdo Vás zbavují soustředění, a nešetřete ani sebe, pokud máte sklon těkat. Čím hůře svůj čas využíváte, tím méně Vám ho zbude.“

Žijeme v báječné době, kdy nám může pomoci řada chytrých aplikací. Jen namátkou: Rescue Time na pozadí počítače měří způsob využívání času. Get Concentrating zase v konkrétních časech, kdy jsme nejvýkonnější, blokuje sociální média. Ostatně, když se STEVEA JOBSE ptali, co byla jeho nejdůležitější vlastnost, řekl: „Schopnost soustředit se na soustředění.“

Ostatně, četli jste už článek Jak říct NE a necítit se při tom provinile?

Limituj

Britský důstojník CYRIL NORTHCOTE PARKINSON to řekl jasně: „Každá práce trvá tak dlouho, kolik je na ni času.“ Máme-li daný limit, nutí nás být efektivnější, než když žádný limit nemáme.

CARLOS GHOSN na pozici šéfa Renaultu a Nissanu omezil každý neprovozní mítink maximálně 90 minutami času. Polovina byla na prezentaci, polovina na diskusi. Lidé si stěžovali, že to nestačí. On jim řekl: „Tak mluvte dvakrát rychleji.“ Sám pak vysvětlil: „Když dáte lidem polovinu času, než který požadují, donutíte je, aby mluvili k věci, a sami stihnete přes den ještě spoustu dalších věcí.“

Co dělají úspěšní lidé pro to, aby lépe využívali svůj čas? Jak se bývalý dělník ze vstřikovny plastů v Lanškrouně stal lídrem 150 lidí jen tím, že začal jinak pracovat s časem? Ponořte se po úspěšném dni do magazínu Business Leaders. Bude Vás čekat ve schránce. Stačí zadat svou poštovní adresu zde.

(Elektronickou verzi v mobilním telefonu nebo tabletu můžete číst zde.)

© Petr Casanova

- Reklama -