Trumpova obchodní válka: Jak ovlivní české producenty masa

- Reklama -

Pohybujete se v oblasti produkce nebo prodeje masa?

Pak by Vás nemělo minout poslední dění ohledně amerického prezidenta.

Donald Trump totiž o jeden měsíc prodloužil zemím Evropské unie výjimku na dovoz oceli a hliníku. Že to nesouvisí s masem? Ale kdeže!

Spojené státy plánují uvalit na evropské suroviny nová cla ve výši 25 a 10 %. Nové celní sazby měly původně začít platit od 1. května 2018, nicméně Trump řeší současně obchodní válku, do níž je od března letošního roku zatažená také Čína.

„Pokud nedojde v červnu ke smíru mezi novým a starým kontinentem, lze očekávat reciproční opatření ze strany Evropské unie, což rozhodně nepřispěje k růstu obchodní výměny. A zejména rostoucí přebytky v Číně pak mohou v globální ekonomice postihnout i české firmy,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která je největším poskytovatelem celních služeb v Česku.

Procházka: Odvetná celní opatření odnese koncový spotřebitel

Jak to konkrétně může fungovat? Procházka, který je odborníkem na celní problematiku, upozorňuje na následující: „Dopady celní války mezi USA a EU může pocítit koncový spotřebitel. Důvodem k zavedení dodatečných cel bývá očekávání lepších konkurenčních podmínek pro domácí producenty, avšak tento stimul se naopak může obrátit v růst cen. To pak obvykle vyvolá pokles poptávky po daném zboží a pro dovozce či vývozce již nemusí být finančně zajímavé s daným produktem obchodovat.

Proč by celní válka mohla, ba měla ovlivnit odbyt českým producentům masa? Důvod je prostý: Do obchodních sporů mezi Spojenými státy a Evropskou unií je zapojená také Čína, což může mít v globální ekonomice přímý vliv i na Česko. Čínské zboží, od března zatížené na americkém trhu clem, si bude hledat cestu ve větší míře i do Evropy. Z druhé strany ale to samé platí pro americké přebytky 128 druhů zboží původně určeného pro Čínu, například sóju, maso, obilí či ryby.

„Evropa má trh v tomto směru v zásadě otevřený – pro obě strany. Jedno z mála výraznějších legislativních omezení vyplývá z obavy Evropanů z konzumace geneticky modifikovaných potravin. A jelikož se dnes významná část masa do Česka dováží, není už otázkou ZDA, ale JAK VÝRAZNĚ by se případný razantní nárůst dovozu GMO free masa do Evropské unie projevil na odbytu masa českých producentů.“

Jste ovšem na druhé straně – kupujete maso pro svou restauraci, hotel nebo jiný typ provozovny? Chcete využít přebytků na evropském trhu pro svůj obchůdek, který potěší své klienty výrazně sníženou cenou masa?

Jak se učit připravovat na změny? Jak být v tom správném byznysu? Jak situaci, která vypadá krizově, naopak využít jako novou příležitost? Inspirujte se zkušenostmi úspěšných v praktickém magazínu Business Leaders.

Číst nové vydání o neomezených možnostech v podnikání můžete i prostřednictvím mobilní aplikace v chytrém telefonu nebo tabletu, kterou si stáhnete zde.

© Petr Casanova

- Reklama -