Využili fenomén cashback. Dnes jsou jedničkou na trhu

- Reklama -

Podnikatelské hvězdy nevznikají přes noc. Úspěch je ovocem, které sklidíte za tvrdou a vytrvalou práci. I velký sen se dá ovšem plnit malými krůčky. Krůčky financovanými postupně, z vlastních zdrojů. Když máte vizi, nepotřebujete investice, titul MBA ani ničí svolení. Potřebujete zápal a výdrž. Ostatně, to si ukážeme v tomto příběhu.

Je o partě čtyřiceti nadšenců, kteří táhnou za jeden provaz. O partě, která se nabalila jako sněhová koule na zakladatele s jasnou vizi. O lidech, kteří od začátku mířili na vrchol a překonali všechny překážky, které se po cestě vyskytly. Hlavně se však místo shánění investic soustředili na péči o zákazníka. Dnes jsou díky tomu jedničkou na trhu.

Řeč je o Plné Peněžence, největším cashbackovém portálu v Česku, který opravdu plní peněženky svých zákazníků, ačkoli ti lidé, kdo tento projekt vytvořili, tu svou peněženku museli sami často vyprázdnit. Cizí investici totiž nikdy nechtěli. Vždy přesně věděli, že budou firmou, která se o svůj úspěch zasloužila sama. Zisky, které jsou odměnou za vlastní pot a dřinu, totiž přináší ten nejlepší pocit zadostiučinění a úspěchu.

Americký sen počesku

Patrik Pavel nebyl ani programátor, ani internetový podnikatel. Při svých cestách po USA a Anglii se však seznámil s fenoménem cashbacku. A cítil příležitost. „Proč u nás taková služba taky nefunguje? Češi jdou přece po slevách jako diví. To musí vyjít,“ řekl si a nehledě na svou nezkušenost v odvětví se v roce 2012 pustil do práce.

Velmi brzy se ukázalo, že opravdu trefil díru na trhu. Během prvního roku získala Plná Peněženka přes 200 spolupracujících e-shopů, mezi nimi i Slevomat, Mall nebo Kasa. Počet uživatelů také zajímavě rostl. Zakladatel Patrik Pavel měl přitom tento projekt jen jako koníček k zaměstnání. Tempo úspěchu ale vyžadovalo stoprocentní pozornost a nasazení. Patrik tedy z rozjetého vlaku vystoupil a projekt prodal lidem, které dobře znal.

Potřebné profesionalizace se tedy ujal nový vlastník, firma 5DM.cz v čele s Janem Dočekalem. Ten už měl za sebou zdařilou manažerskou kariéru v internetových firmách a projektech. Spolu se svým týmem specialistů nastavili procesy, cíle a strukturu. Pak už mělo všechno rychlý spád: nový web, vznik Plné Penaženky jakožto slovenského dvojčete, raketové růsty uživatelů, rekordní výše vyplacených odměn, dvojnásobná účast ve finále Křišťálové Lupy… americký sen se zkrátka stával realitou.

Dnes využívá Plné Peněženky bezmála půl milionu spotřebitelů. Ti díky nákupům přes portál získali už celkem 81 milionu Kč. „Ano, 81 000 000 korun, ušetřených na útratách v e-shopech a bonusech, to je číslo, o kterém v začátcích projektu jen málokdo snil,“ říká Jan Dočekal.

Náš zákazník, náš pán

Heslo, které je sice pevně zakořeněné v českém jazyce, ale v českém byznysu ho zdaleka každý nepraktikuje. V Plné Peněžence však věděli, že právě na tomto přístupu jejich podnikání závisí.

V první řadě vždy potřebovali a stále potřebují srozumitelně vysvětlit, co to cashback vlastně je. Lidé jsou totiž přirozeně nedůvěřiví, když jim někdo nabízí peníze prakticky zadarmo. To bude nějaký další podfuk, pomyslí si. Triky šmejdů a podobných podvodníků si holt vybrali na zdejší populaci svou daň.

Jenže cashback žádná levárna není. Je to vlastně jen další z marketingových nástrojů, které používají e-shopy, aby k nákupu nalákali více lidí. Princip je prostý: když pořídíte zboží u nás a ne na jiném e-shopu, část peněz Vám vrátíme. Je to tedy způsob, jak si nákupy na internetu zlevnit díky pár kliknutím navíc: stačí do vybraného e-shopu přijít právě přes katalog obchodů Plné Peněženky.

Péče o zákazníky ale nekončí vysvětlením principu. Naopak. Tam práce teprve začíná. Složitějším případem jsou třeba reklamace. Technologie občas selže a zákazník se ohradí, že mu nebyla schválena odměna. Je naštvaný a ukřivděný. Jiné firmy by se hádaly a vykrucovaly. Jenže v Plné Peněžence pamatují na ono heslo. Pokud zákazník při nákupu postupoval správně, dle návodu, dá mu firma za pravdu a systémový výpadek vezme na sebe, vyplatí odměnu třeba i z vlastní kapsy… hlavně aby vycházel ze sporu zákazník spokojený. Ten nespokojený se totiž nevrací.

Se stejnou mírou nasazení se firma stará o e-shopy, jejichž nabídky u sebe inzeruje. Po šesti letech fungování už jich má v portfoliu na 650. Září mezi nimi jména jako Booking.com, BaťaZootBonprix, AliexpressNotino, Pilulka a další. A ti si partnerskou spolupráci chválí. Výsledky spolupráce mluví za sebe: na těchto stovkách e-shopů uživatelé Plné Peněženky utratili jen v roce 2017 přes miliardu korun.

Neusnout na vavřínech

Když podnikáte a jste lídrem trhu, můžete se Vám stát, že samým opojením z úspěchu polevíte. Nabudete pocitu neohrozitelnosti. Ten je však falešný. Konkurence je dravá a nejen dvojka, ale i trojka a čtyřka a další v řadě Vás chtějí nahradit. Na odpočinek tedy není čas, čelo pelotonu se musí bránit všemi silami.

Tým Plné Peněženky si je tohoto rizika vědom. Neustále tedy přichází s novými způsoby, jak svou vedoucí pozici i nadále udržet a posilovat. Inovací letošního roku je například zaměření na velké sportovní události: olympijské hry, mistrovství světa v hokeji, MS ve fotbale… Pro své uživatele nabízí k těmto svátkům tipovací soutěže, ve kterých hrají o věcné ceny nebo o zvýšené hodnoty cashbacků. Takový bezpečný hazard, kde nemáte co ztratit.

Tipovačky i další speciální akce fungují. Přivedly firmě tisíce nových registrací. Cashback prostě zaujme, o to spíš, když je představen hravou formou. Jen marketing by však sám o sobě těmto podnikavcům nestačil. Investují i do nových produktů. Jejich posledním přírůstkem do portfolia je srovnávač módy Lookio.cz, který jako jediný z takových srovnavačů nabízí cashback.

Důkazem, že odvětví roste a úsilí firmy se vyplácí, jsou i stále nové rekordní odměny. Zatímco v roce 2016 byl rekordmanem člověk s jednorázovou výplatou nasbíraných odměn 100 867 Kč, letos žezlo přebrala uživatelka s částkou 176 764 Kč.

Plná Peněženka stále roste a má mnoho dalších plánů. Není tajemstvím, že se majitel Plné Peněženky potkává s odborníky z různých oblastí a baví se s novými partnery o expanzi na řádově větší zahraniční trhy a pro offline cashback. Růst českého a slovenského trhu dokáže Plné Peněženka pokrýt ze svých zisků, pro stejně raketový růst na nových trzích je jedna z cest spolupráce s finančně silným partnerem. Proto příležitostem pro další rozvoj a spolupráci je firma nyní otevřenější než dříve, potenciál je obrovský a dobrých nápadů mnoho.

Ostatně i naši čtenáři budou moci již brzy využít cashback i při nákupu na našem e-shopu. Pro všechny předplatitele našich tištěných magazínů, jsme s plnou penženkou dohodli exkluzivní podmínky. Informovat o nich budeme již brzy, stačí být odběratelem našich pravidelných newsletterů.

© Štěpán Unar

- Reklama -