5 neobvyklých vymítačů stresu

- Reklama -

Co děláte pro to, abyste se negativně nestresovali?

A když už škodlivý stres pociťujete, co děláte pro to, abyste se uvolnili?

Stres je do značné míry užitečným společníkem na cestě k úspěchu, krátkodobě dokonce přínosný, ale všeho moc škodí.

Jak si tedy korigovat zdravou hladinu stresu?

Když Vás v magazínu Business Leaders seznamujeme s tipy na upevnění zdraví, zajímáme se nejčastěji o cvičení, meditaci, jakékoli tradiční formy snížení psychického napětí. Po těch uvedených se lépe a hlouběji usíná. Také sauna, vířivka, masáž pomůže vymítit stresového ďábla z těla, odstranit úzkost. Pořád to ale znamená opustit pracoviště a udělat si čas na jógu, běh, plavání nebo jinou aktivitu, která okysličí organismus. Co ale může pomoci se snížením stresu přímo v kanceláři a pokud možno rychle?

  1. Hluboké dýchání

Ne nadarmo říkáme: Vydýchej to. Hluboký nádech s prodlouženým výdechem můžeme praktikovat okamžitě. Pomáhá zklidnit mysl a nervový systém. Čím soustředěněji dýcháme, tím spíše nevěnujeme myšlenky tomu, co nás trápilo.

Soustředění na hluboký nádech a dlouhý výdech člověka vrací do souladu s přírodou. Ve stresu totiž vždycky dýcháme zrychleně, jednáme zkratkovitě, pravděpodobněji uděláme chybu. S hlubokým dýcháním se nám vrací rozvaha a nadhled. Inu, jak dýcháme, tak obvykle jednáme.

  1. Zpěv

Ačkoli někoho stresuje už představa vlastního zpěvu, ve skutečnosti je zpívání úžasným lékem. Nejenže se soustředíme na něco jiného než problém, ale hlavně zpěvem přirozeně prodlužujeme výdech, což uklidňuje.

Zpěv sám je zdravý, nabuzuje příjemné pocity a náladu. Umožňuje, abychom se sami sobě zasmáli, vykřičeli se, a to třeba cestou autem z práce nebo o samotě ve výtahu.

  1. Pitný režim

Tělo je tvořeno vodou ze tří čtvrtin. Už když hladina vody v těle klesne o pouhé dvě procenta, snižuje schopnost provádět jednoduché matematické a rozhodovací úkony. Nervy jsou „sušší“, stres či napětí na ně snáze drnká. Mnohdy tedy stačí jen se napít, respektive pravidelně pít.

Někomu stačí po ruce sklenička vody a automaticky pije. Někdo potřebuje mobilní aplikaci, která alarmem hlídá pitný režim za nás. Někdo si na PET láhev kreslí čáry s časovými intervaly (obvykle dvouhodinovými), aby se nutil tekutiny dodržovat PRAVIDELNĚ v průběhu celého dne.

  1. Fotografie

Aneb Důvod, proč to dělám. Kdykoli jsme pod tlakem, povzbudí nás jakékoli připomínky blízkých, kterým záleží na našem úspěchu nebo spokojenosti. Už pouhý pohled na ně a vzpomínka na poslední příjemný prožitek mění pocit a vrací člověku energii.

Je to jen jiná forma vizualizace. Způsob, jak se na něco těšit. Vyrobit si nejen pozitivní pocit, ale i motivaci, proč si s úkolem pospíšit, dokončit ho nejlépe, jak dovedeme – abychom se následně mohli stoprocentně věnovat těm, kteří na nás hledí z fotografie.

Ano, pro tyto (lidi, věci, zážitky) to dělám.

  1. Smích

Stažení lícních svalů aktivuje v těle chemický proces, který zvedne stavidla hormonu štěstí. Odplaví stres už tím, že se situaci zasmějeme. Ostatně, pamatujme si pořekadlo: Když už musíš platit, plať alespoň s úsměvem!

Smích oddaluje od úzkosti a posouvá nás k nadhledu.

Nicméně, může to být jakýkoli jiný rituál, který se nám osvědčí. Mnohdy stačí maličkost – vnímat konkrétní zvuky (tóny) nebo vůně a spustí se Pavlovův reflex. Třeba nad šálkem čaje, kávy, ulicí v otevřeném okně – tělo začne mít zažité, že toto jej uklidňuje, a začne se soustředit na něco jiného než stresující myšlenky, které by nás v případě nezvládání mohly vehnat až k antidepresivům.

Zvládání tlaku se věnujeme v magazínu Business Leaders, kde sdílejí své zkušenosti a postřehy inspirativní lídři. Zasíláme přímo do schránky všem, kteří uvedou svou adresu zde.

Starší tištěná vydání lze zakoupit zde.

Elektronickou verzi pro čtení v mobilu nebo na tabletu si můžete stáhnout zde.

© Petr Casanova

- Reklama -