Jak do firmy přilákat mladé talenty

- Reklama -

Mladí, v dnešní době poklad. Jsou zvyklí se učit, mají sny, ambice, chuť sledovat trendy, ba je předvídat. Jenže jak je přilákat? A když se podaří je přilákat, jak je udržet? V dnešní době docela věda.

Na jednu stranu jsou mladí setrvačně nabádáni k tomu, aby 1) pečlivě studovali a 2) při studiu získávali praxi, „protože jim to do budoucna zajistí alespoň nějakou práci“. Ve skutečnosti se ale pak firmy o takové uchazeče musejí velmi snažit. Konkurenční atmosféra při získávání ambiciózních talentů je enormní typicky ve všech odvětvích IT, kde poptávka firem mnohonásobně převyšuje nabídku.

Jak tedy do firmy nalákat mladé perspektivní zaměstnance a ideálně si je tam i udržet? Jak k tomu případně využít i stávající zaměstnance? A jak být vůbec pro zaměstnance dobrou volbou? – Tím se zabýváme v aktuálním magazínu Business Leaders. Vyberme alespoň pár tipů.

1. tip: Řekněte jasně, co děláte a kam směřujete

Firma nejasného zaměření mnohem hůře láká uchazeče o zaměstnání než ta, která se zřetelně specializuje.

Celou svou komunikací dávejte najevo, v čem jste dobří, aby potenciální zaměstnanci věděli, že je o co stát.

Ještě daleko silněji pak funguje, když řeknete, jaké jsou vaše cíle a že jste si vědomi toho, kam směřujete. Když bude Váš cíl pro talentované lidi dostatečně zajímavý, určitě si ho s Vámi budou chtít splnit.

„Pro mladé lidi je hodně důležité to, na čem pracují. Chtějí dělat zajímavé projekty a používat moderní technologie. Pokud chcete tyto lidi oslovit, připravte si detailní popis toho, na čem budou pracovat a vybírejte pro ně zajímavé věci. Údržba starých systémů je moc nepřiláká. Tyto kandidáty také zajímá, jaký bude kariérní a platový postup, jaké mohou mít školení, jaký budou mít prostor se seberealizovat a jaké benefity má pro ně firma připravené. Tohle všechno je dobré mít předem rozmyšlené a připravené. Důležitě je to i dobře komunikovat,“ radí JAN SILBER, jeden ze zakladatelů portálu Jobstack.it.

2. tip: Využívejte adekvátně sociální sítě

Sociální sítě jsou trendem už řadu let. Své stránky si zakládají všechny firmy. Jenže jedna věc je stránku si založit a druhá s ní efektivně fungovat. Ne vždy se to ale daří, není na to dostatek času, nejsou lidé, kteří by se tomu věnovali. Pokud se to firma rozhodne dělat, měla by pořádně.

Pro účely náboru se nejvíce hodí LinkedIn, nedávno možnost vkládání pracovních inzerátů otevřel také Facebook. Buďte kreativní, sociální sítě nabídkami práce nezahlcujte a snažte se odpovídat na všechny reakce, které dostanete.

„Naše pracovní nabídky vkládáme na webové stránky a prostřednictvím sociálních sítí o nich jednou za čas dáváme vědět světu. Po sdílení nabídky volných pozic na facebooku se nám pravidelně ozývá velké množství uchazečů, které musíme následně hodně filtrovat. Když chcete mladé nalákat, musíte zkrátka být firmou, která je baví a pro kterou budou chtít pracovat,“ sděluje své zkušenosti například PETR GÜRTH, ředitel e-shopu s módou Snapbacks.cz.

3. tip: Nabídněte něco, co ostatní nenabízejí

Zejména v oblasti IT je dnes již vysoce nadprůměrný plat standardem a často se pohybuje i v šesticiferných částkách, a to dokonce u mladých.

K tomu je však třeba přidávat i něco navíc. Mnoho firem tedy láká na kávu nebo jídlo v kanceláři zdarma, což není špatně, ale také to už nikoho neposadí na zadek.

Oblíbenějším benefitem je možnost získat permanentku do posilovny, vstupenky na koncerty, hudební festivaly či kamkoli jinam, dle zájmů zaměstnance.

Vítaným benefitem jsou také pravidelná školení v oboru, což obohatí ambiciózní zaměstnance i zaměstnavatele.

„Mezi očekávané benefity dnes patří klouzavá pracovní doba a možnost home office, dále jsou pak oblíbené individuální projekty s možností vybrat si spolupracovníky, stáže v zahraničí, pro zaměstnance-rodiče pak možnost umístit děti ve firemní školce. Někdy udělají hodně i zdánlivé maličkosti, jako třeba to, že zaměstnanci dostanou k Vánocům kapra,“ potvrzuje OLGA MEDLÍKOVÁ, lektorka, konzultantka, bývalá manažerka a autorka e-booků.

4. tip: Věnujte čas novým zaměstnancům

Představte si, že přišla chvíle, kdy se Vám podařilo skvělého člověka získat. Nejspíše Vás to stálo nějaké úsilí a finance, a pokud je dobrý, asi si jej budete chtít udržet. S tím byste měli začít hned od začátku.

Důležité je nového zaměstnance správně zaučit a vše mu vysvětlit. Když mu práce nebude důkladně vysvětlena, nejspíš bude v budoucnu dělat chyby, což se nebude líbit zaměstnavateli, ani sám zaměstnanec z toho nebude mít dobrý pocit a na svém místě nejspíše dlouho nevydrží – a Vy budete muset shánět někoho nového. Nespokojení zaměstnanci také nedělají firmě moc dobrou pověst ve svém okolí.

„Dle zkušeností mnoha manažerů, s kterými pracuji, je současná generace mileniálů daleko citlivější a nenechá si nic líbit. Očekávají větší péči, zájem o sebe, a to z hlediska jejich nadřízeného i HR. Určitě nelze nálepkovat, ale jako tendence to může být hodně náročné,“ upozorňuje Olga Medlíková.

5. tip: Mluvte se stávajícími zaměstnanci

Pokud nevíte, čím uchazeče zaujmout a co přesně z firmy dělá atraktivního zaměstnavatele, není nic snazšího, než se zeptat svých stávajících zaměstnanců.

Zřejmě si ještě budou pamatovat, proč do firmy přišli a co je přilákalo. Pokud mají Vaši důvěru, možná se nebudou bát Vám prozradit i mouchy, které můžete ve svém náboru vychytat.

Je doba, kdy se ukazuje, které firmy mají kvalitní management, a tudíž jsou schopny si zaměstnance udržet, a to nejen ty mladé. Jak správně lidi vést, aby rostla jejich kvalita i loajalita, na to je zaměřen tento magazín Business Leaders.

Petr Casanova

- Reklama -